UPM bangunkan program ijazah pertanian berteknologi tinggi, kata Ahmad Masrizal | DagangNews Skip to main content

UPM bangunkan program ijazah pertanian berteknologi tinggi, kata Ahmad Masrizal

Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad (tengah) diiringi Prof Dr Mohd Roslan Mohamad semasa melawat kampus induk Universiti Putra Malaysia, Serdang pada 8 Oktober 2021.
 

 

SERDANG 9 Okt - Universiti Putra Malaysia (UPM) diberi mandat untuk membangunkan program Ijazah Sarjana Muda Teknologi Pertanian Pintar bagi melahirkan graduan yang bakal menerajui sektor pertanian pintar negara.

 

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad berkata, UPM memberi fokus kepada lima strategi utama iaitu memacu pertanian berteknologi tinggi, membangun karektor graduan UPM, melagang kampus pintar dan pendigitalan, mendukung kelestarian institusi mapan serta menatang pembudayaan norma baharu bagi memperkukuhkan hasrat sebagai menara ilmu yang disegani.

 

Beliau berkata, pertanian berteknologi tinggi ini melibatkan penggunaan dron dan sistem pertanian pintar serta kecerdasan buatan (AI).

 

Katanya, ia juga menggunakan data raya dengan peningkatan penggunaan mekanisasi, benih bermutu rintang penyakit dan berdaya tahan tinggi dari kesan perubahan iklim serta amalan agronomik mapan.

 

“Saya amat berpuas hari dengan usaha UPM dalam usaha menyahut hasrat kerajaan dalam mendukung agenda pendigitalan melalui beberapa inisiatif dan strategi pelaksanaan kampus pintar bagi tempoh 2021 hingga 2025 meliputi Digital Learning, Smart Manage, Secure Campus serta IoT Application.

 

''Semua inisiatif tersebut akan dijenamakan dengan nama Smart PUTRA,” katanya dalam satu kenyataan selepas melawat kampus UPM pada Jumaat yang dihadiri Naib Canselor UPM Prof Dr Mohd Roslan Mohamad.

 

Ahmad Masrizal berkata, ia adalah langkah proaktif UPM dan setiap universiti harus berusaha mendepani cabaran semasa dan lingkungan yang melanda negara masa ini melalui intervensi program atau kursus yang boleh ditawarkan kepada pelajar.

 

Katanya, program atau kursus yang ditawarkan penting kepada kebolehpasaran graduan setelah mereka menamatkan pengajian kelak dan universiti harus bijak memastikan program yang ditawarkan selari dengan kehendak pasaran.

 

 

UPM
Senator Datuk Dr Ahmad Masrizal Muhammad (kanan) memperkatakan sesuatu dengan Prof Dr Mohd Roslan Mohamad mendengar teliti semasa lawatan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi tersebut ke kampus induk Universiti Putra Malaysia, Serdang pada 8 Oktober 2021.

 

 

“Ia menunjukkan bahawa program yang ditawarkan oleh IPT (institusi pengajian tinggi) tempatan sebenarnya boleh diyakini mampu berdaya saing,” ujarnya.

 

Menurutnya, beliau turut dimaklumkan berkaitan cabaran ketika menghadapi pandemik COVID-19 dan penerangan Inisiatif Putra Cakna oleh UPM dalam membantu warga universiti yang terkesan.

 

“Program yang diterajui bersama oleh Pusat Pengurusan Wakaf, Zakat dan Endowmen (WAZAN) UPM dan Sahabat Masjid UPM bermatlamat meningkatkan kesejahteraan warga UPM dalam mendepani situasi mencabar ini secara komprehensif dan inklusif,'' kata beliau. - DagangNews.com