Gulfood Dubai menangani cabaran makanan global | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 23 February 2023

Gulfood Dubai menangani cabaran makanan global

 

 

SELAMA 18 tahun di Dubai, setiap tahun saya pasti ke Gulfood dan bila sudah ada produk sendiri, saya menyertainya. Tahun demi tahun terus berkembang dan banyak acara yang tidak sempat untuk menghadiri.

 

Acara sumber makanan dan minuman tahunan terbesar, Gulfood akan menghimpunkan komuniti F&B dari seluruh dunia di Pusat Dagangan Dunia Dubai dari 20-24 Februari untuk melakar jalan ke hadapan.

 

Edisi ke-28 ditetapkan 30 peratus lebih besar daripada tahun sebelumnya, dengan 1,500 daripada 5000+ pempamer yang disahkan baharu kepada pameran itu.

 

Gulfood Dubai

 

Skala rekod Gulfood 2023 sebahagiannya disebabkan oleh pengenalan Gulfood Plus, dewan khas yang serba baharu, di mana pempamer kali pertama akan mempamerkan inovasi produk merentasi 10,000 meter persegi ruang lantai tambahan.

 

Jenama global terkemuka yang mempamerkan termasuk Unilever, GMG, Americana, Agthia, Fonterra, McCain, Monin, USAPEEC, Hunter Foods, ASMAK, Minerva Foods, Majlis Eksport Tenusu AS, Frinsa Group, Emirates Snacks Foods dan Al Rabie untuk menamakan beberapa; serta pendatang baharu seperti syarikat pemprosesan makanan Brazil, BRF Global, dan Pihak Berkuasa Pembangunan Eksport Produk Makanan dan Pertanian dan Diproses (APEDA) India.

 

Saya merasa Kuala Lumpur tidak mungkin dapat menandingi Dubai.

 

Di peringkat global, beberapa siri peristiwa dunia menyebabkan inflasi dan kenaikan kos barangan pengguna, makanan, utiliti dan bahan api.

 

 

Gulfood Dubai

 

 

Industri makanan mempunyai peranan yang besar dalam membantu membalikkan arah aliran ini dan menuju ke arah sistem makanan yang lebih sihat dan berdaya tahan.

 

Dengan UAE bersedia untuk menjadi tuan rumah COP28 tahun ini, Gulfood akan menjadi peluang kritikal untuk mengadakan industri F&B global dan meneruskan peralihan ke arah pengeluaran dan penggunaan makanan yang lebih mampan.

 

Dengan krisis makanan yang berterusan, digabungkan dengan kejutan iklim, dan peningkatan kos makanan, 2023 akan menjadi tahun yang penting untuk mengubah sudut dan kembali ke landasan yang betul sambil meningkatkan diet yang sihat dan pelbagai yang mampan untuk manusia dan planet ini.

 

Dengan UAE bertindak sebagai hab pusat semua perubahan ini, Gulfood akan menjadi pusat komuniti perniagaan.

 

 

Gulfood Dubai

 

 

Sumber mendorong perbincangan sektor daripada agenda ke tindakan, mendedahkan produk dan inovasi baharu serta mewujudkan platform antarabangsa untuk peluang perniagaan termasuk 125 reruai negara dengan peserta kali pertama: Armenia, Kemboja dan Iraq, dan mengalu-alukan kembali reruai yang kembali dari Afrika Selatan dan Australia.

 

Pelancaran tahun ini ialah Gulfood Green, inisiatif kemampanan global baharu, untuk menyemarakkan dan meneruskan komuniti F&B yang lebih luas untuk mewujudkan anjakan penting ke arah pengeluaran dan penggunaan makanan yang lebih berdaya tahan.

 

Objektifnya adalah untuk meningkatkan dan mempengaruhi peneraju industri makanan strategik utama untuk transformasi sistem makanan.

 

 

Gulfood Dubai

 

 

Gulfood juga telah melancarkan Gulfood Global Forestnya sendiri, kempen penanaman pokok antarabangsa dan penyelesaian berasaskan alam semula jadi kepada komitmen  untuk memulihara, memulihkan dan menanam pokok di seluruh dunia untuk membantu membendung perubahan iklim.

 

Industri makanan dikenali sebagai pemancar karbon utama dan Gulfood Global Forest akan membolehkan pihak berkepentingan acara itu daripada pempamer dan pelawat, kepada penceramah, tukang masak dan orang ramai untuk terlibat dan menanam pokok untuk membantu memulihkan hutan global.

 

Tema kemampanan akan dibawa melalui pelbagai acara, dengan topik dibincangkan termasuk: Mengusahakan ke arah sifar sisa makanan dan menjadikan industri tenusu kurang intensif karbon, untuk membina dan mendapatkan perniagaan makanan yang berdaya maju.

 

Gulfood  memberi tumpuan, buat pertama kalinya, kepada chef global yang menerajui kepelbagaian biologi dalam industri restoran, dengan kelas induk dan bengkel oleh chef terkemuka mencipta perubahan sebenar, melalui inisiatif dan sifar sisa.

 

Anugerah Hijau Gulfood  berlangsung dengan penyerahan terbuka kepada industri, dalam lima kategori: Anugerah Industri Perkhidmatan Makanan Hijau; Anugerah Pengurusan Sisa; Anugerah Inovasi Makanan Hijau; Profesional Kelestarian Tahun Ini; dan Syarikat Kelestarian Tahun Ini. Anugerah Hijau Gulfood meraikan kecemerlangan dalam kemampanan dan menggalakkan amalan terbaik hijau di seluruh industri F&B.

 

 

Gulfood Dubai

 

 

Persidangan Gulfood Inspire  memperjuangkan tema teras  kualiti dan akses. Menteri, pemimpin rantaian nilai F&B global, usahawan, masyarakat sivil dan pakar industri akan mengetuai siri ucaptama, perbincangan panel dan pameran.

 

Mereka akan menangani topik tepat pada masanya seperti pengeluaran makanan. keselamatan dan kedaulatan makanan, agrimakanan dan pelaburan teknologi makanan, inovasi dan peluang Web3, pendidikan pemakanan dan akses; pengurangan sisa, mendapatkan rantaian bekalan antarabangsa dan trend perkhidmatan makanan, cabaran dan inovasi.

 

Sebagai Rakan Kongsi Pengetahuan Strategik acara itu, agensi itu telah menjalankan temu bual penerokaan dengan pemimpin di seluruh industri F&B, meliputi topik termasuk inflasi.

 

Pakar dan pemimpin dari seluruh dunia telah berkongsi cabaran dan keutamaan sebagai profesional F&B dengan matlamat untuk secara kolektif melihat untuk memahami cabaran utama yang dihadapi oleh industri dan penyelesaian yang diterima pakai oleh perniagaan untuk mengatasinya.

 

Gulfood Plus akan menjadi rumah Top Table tahun ini, di mana kurator terbaik dunia pengalaman menjamu selera yang memenangi anugerah akan mempamerkan hidangan istimewa mereka.

 

Untuk tahun 2023, Singapura telah dipilih untuk pemandangan kulinari negara yang meriah dan pelbagai daripada restoran berbintang Michelin kepada makanan jalanan yang diiktiraf oleh Unesco.

 

Di samping Top Table, Chef Talks akan menawarkan pandangan dan inspirasi daripada chef global, editor makanan dan pengaruh dalam dunia masakan.

 

Sebagai landasan pelancaran pertama seumpamanya untuk memperkasakan bakat F&B yang menjanjikan dengan pengalaman mengubah kerjaya, pemenang akhir akhir Cabaran Gulfood YouthX, yang bersaing di Gulfood 2023, akan diberi ganjaran atas sumbangan mereka kepada pengaruh terhadap gastronomi global adegan dengan amali bertukar kerjaya di restoran antarabangsa 3-Michelin bintang.

 

 

YouthX Academy Acceleration

 

 

Dalam acara lain dahulu, YouthX Academy Acceleration telah dicipta untuk menyediakan laluan kepada pelajar masakan untuk mempercepatkan kerjaya mereka dalam dunia gastronomi profesional.

 

Cabaran Akademi YouthX akan menyaksikan pasukan cef muda berbakat dari sekolah masakan antarabangsa terkemuka bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan peluang untuk mendapatkan jawatan sepenuh masa.

 

Berlangsung di Gulfood Plus baharu, Food Metaverse pada blockchain akan memberi peluang kepada pengunjung untuk menemui peluang luar biasa yang dipersembahkan oleh ekosistem makanan melalui Web3.0, dan mempelajari tentang trend teknologi baru muncul yang akan membuka jalan kepada inovasi masa depan dalam industri F&B.

 

Gulfood akan mewujudkan platform untuk syarikat dalam industri makanan mempersembahkan produk, perkhidmatan dan penyelesaian mereka kepada pembeli berpengaruh dari seluruh dunia, memudahkan urusan perniagaan antara benua dan berfungsi sebagai pusat tumpuan utama untuk dunia sumber makanan dan minuman.

 

 

Gulfood Dubai

 

 

Lebih 10,000 mesyuarat telah dijadualkan dan tiket pada kadar istimewa Dh295 untuk pas lima hari.

 

Saya tidak hadir tahun 2023 ini, tetapi semangat Gulfood tetap ada di hati dan fikiran, mungkin berkunjung tahun depan.

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

wainuiomata

 

Portfolio Tags