Imbangan kehidupan dan kerja di Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 4 July 2024

Imbangan Kehidupan dan Kerja di Malaysia

 

 

 

SAYA mula bekerja di New Zealand sewaktu menjadi mahasiswa secara sambilan dan kemudian bekerja tetap kerana pengkhususan sains komputer memberikan peluang.

 

Setelah menjadi siswazah saya terus bekerja tetapi panggilan Malaysia lebih kuat dan saya pulang walau menganggur.

 

Sesungguhnya saya suka bekerja di New Zealand waktu itu, pada 80an kerana banyak masa untuk aktiviti. Kerja tamat jam 5 petang dan tiada seorang pun masih tinggal di pejabat.

 

Semua pulang dengan aktiviti masing-masing, kedai pun tutup petang dan bila malam hanya untuk bar.

 

Menurut indeks baru-baru ini, New Zealand telah disenaraikan sebagai negara yang mempunyai keseimbangan hidup-kerja terbaik. Negara kepulauan ini mempunyai ekonomi yang kukuh dan telah mendapat markah tinggi merentas beberapa metrik untuk mendapatkan tempat teratas.

 

Negara ini menawarkan elaun cuti tahunan berkanun yang besar selama 32 hari, kadar gaji sakit yang tinggi sebanyak 80%, dan sistem penjagaan kesihatan sejagat yang dibiayai kerajaan.

 

 

wainuiomata

 

 

Setelah pulang ke Malaysia, saya terikut cara orang New Zealand bekerja di pejabat mengikut masa. Bila sudah sampai pukul 5, walau sibuk macam mana pun, tetap bergegas pulang.

 

Sewaktu bekerja di TV3 hampir sepuluh tahun, saya terus mengamalkan kerja mengikut masa dan tidak terlebih walau apa orang kata.

 

Setelah bekerja dengan kerajaan Dubai, UAE saya terperanjat dengan orang Arab bekerja yang mengikut masa. Waktu itu pejabat kerajaan habis pukul 3 petang dan tiada seorang pun buat over time. Mungkin gaji sudah tinggi.

 

Selepas itu saya bekerja GLC Dubai dan balik pukul 4 dengan semua pekerja balik. Begitulah kami mempunyai banyak masa dengan anak-anak dan kegiatan sosial. Seperti sukan, bersiar dan bertemu rakan-rakan.

 

Buat masa ini UAE bekerja 4 hari setengah dalam seminggu, dari Isnin hingga sebelum solat Jumaat.

 

Tidak mengejutkan menurut indeks dalam talian (remote) menyemak 60 negara KDNK tertinggi dengan data yang dikumpul dan dianalisis pada Mac 2023, Malaysia di tangga ke-59, hanya di atas Nigeria.

 

Dalam kajian, Malaysia mendapat markah 27.51%, dengan purata minggu kerja 40.8 jam dan gaji minimum AS$1.07 (kira-kira RM5.04) sejam. Menurut hashtag #DOSM, pampasan pekerja menyumbang 32.4% daripada KDNK dengan populasi 34,193,706 orang pada Mac 2023.

 

Selain itu, Malaysia menawarkan elaun cuti tahunan yang rendah hanya 19 hari dan mempunyai skor kebahagiaan 5.71.

 

 

wainuiomata

 

 

Mengikut hashtag#MalaysiaEmploymentAct, waktu bekerja maksimum untuk rakyat Malaysia ialah 45 jam & pada masa ini gaji minimum ialah RM1,500 sebulan yang berdasarkan Laporan PICODI Malaysia, Malaysia menduduki tempat ke-59 daripada 67 negara dari segi gaji minimum.

 

Dalam Laporan Bank Negara 2018, meneliti nisbah gaji kepada produktiviti menunjukkan bahawa pekerja Malaysia masih dibayar lebih rendah daripada negara lain.

 

Saya mendapat pakej gaji yang tinggi di UAE seperti kawan-kawan lain dan boleh hidup dengan baik walaupun Dubai dianggap kota mahal.

 

Menurut Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia, kadar yang tidak seberapa itu tidak mencukupi dan sepatutnya dinaikkan berdasarkan kos sara hidup yang tinggi termasuk kenaikan harga barang pada masa sekarang.

 

Dengan skala pendapatan yang lebih rendah meningkatkan masalah yang semakin meningkat di mana lebih ramai rakyat Malaysia akan berjuang untuk memenuhi keperluan hidup terutamanya di bandar.

 

Ini kerana gaji sara hidup Laporan Bank Negara untuk dewasa bujang ialah RM2,700 sebulan dan pasangan yang tinggal di Kuala Lumpur dengan 2 anak dengan pendapatan RM 5,000 akan anggap sebagai M40 tetapi sebenarnya pendapatan mereka hampir tidak mencukupi untuk menampung keperluan hidup.

 

Dianggarkan daripada 75% rakyat Malaysia yang tinggal di kawasan bandar, kira-kira 30% berkemungkinan berada di bawah kategori hashtag#Urbanpoor.

 

Oleh kerana keadaan ekonomi semasa di Malaysia, pekerja tidak mempunyai sebarang keseimbangan kehidupan kerja untuk pekerja menghabiskan lebih banyak masa bersama keluarga.

 

 

wainuiomata

 

 

Lebih teruk apabila rangkaian pengangkutan Malaysia tidak diperbaiki sehingga menyebabkan pekerja membuang masa dalam kesesakan lalu lintas terutama di Lembah Klang.

 

Laporan oleh hashtag#NST mendakwa purata masa yang dihabiskan rakyat Malaysia dalam kesesakan lalu lintas setiap bulan ialah kira-kira 44 jam, di Kawasan Lembah Klang, sekurang-kurangnya. Pada asasnya ini bermakna rakyat menghabiskan hampir dua hari penuh dalam trafik setiap bulan.

 

Waktu kerja yang panjang dan membuang masa berulang-alik sebaliknya boleh menyebabkan keletihan dan menyumbang kepada kebarangkalian yang lebih tinggi untuk pekerja melakukan kesilapan semasa bekerja.

 

Kerja berlebihan juga boleh menyebabkan kurang tidur dan tekanan dengan kesihatan yang membimbangkan.

 

Menurut tinjauan kecergasan AIA, sebanyak 54.4 peratus pekerja tidur di bawah tujuh jam setiap malam disebabkan masalah tidur yang disebabkan oleh waktu kerja yang panjang dan tekanan.

 

Memandangkan sempadan antara kehidupan profesional dan peribadi terus kabur dalam era kerja hibrid, konsep keseimbangan kehidupan kerja telah menjadi tumpuan utama.

 

Laporan oleh Randstad mendedahkan 57% pekerja tidak akan menerima pekerjaan yang akan menjejaskan keseimbangan kerja-kehidupan mereka secara negatif, termasuk fleksibiliti seperti bekerja dari rumah, menonjolkan keperluan mendesak bagi individu untuk mencapai keseimbangan yang harmoni antara tanggungjawab profesional mereka dan kesejahteraan peribadi.

 

Semua orang sepatutnya dapat menikmati kepuasan peribadi dan kejayaan profesional, tidak kira di mana mereka tinggal.

 

 

wainuiomata

 

 

Memandangkan mencapai keseimbangan kerja-kehidupan telah menjadi sangat penting untuk meningkatkan kesejahteraan keseluruhan, meningkatkan produktiviti dan memacu kejayaan organisasi, laporan mendedahkan negara-negara yang telah berjaya melaksanakan dasar dan amalan yang menyokong keseimbangan kerja-kehidupan yang sihat.

 

Ia menilai kualiti keseimbangan hidup-kerja di 60 negara KDNK teratas dunia, meletakkan setiap negara daripada 100. Skor keseluruhan ditentukan melalui gaji minimum, cuti sakit, cuti bersalin, ketersediaan penjagaan kesihatan, kebahagiaan awam, purata jam kerja dan keterangkuman.

 

Menurut laporan itu, Eropah mendahului dari segi keseimbangan kerja hidup. Negara-negara Eropah membentuk enam daripada 10 negara teratas dalam kajian Remote.

 

Kesihatan mental pekerja yang lemah atau 'keletihan pekerja' semakin cepat membesar dan sebagai sebuah ekonomi yang sedang membangun, terutama Malaysia.

 

Burnout berlaku akibat pelbagai faktor yang timbul dalam tempoh masa tertentu, termasuk kekurangan kejelasan di tempat kerja, layanan tidak adil, kekurangan komunikasi atau arahan yang betul, pengurusan masa yang lemah dan isu tempat kerja yang semakin meningkat.

 

Selain itu, pekerja dijangka menyelesaikan beban kerja yang tidak terurus dalam jadual masa yang tidak munasabah.

 

Lebih separuh daripada pekerja Malaysia mengakui mereka mengalami keletihan akibat kerja, menurut Laporan. Penemuan utama ialah 58 peratus pekerja mengaku berasa letih akibat kerja mereka.

 

Satu fakta menarik ialah pekerja 32 peratus lebih setia kepada majikan dan tempat kerja mereka apabila majikan komited terhadap kesejahteraan dan kesejahteraan mereka.

 

Sebaliknya, apabila majikan tidak mengambil berat tentang kesihatan pekerja mereka, sebaliknya adalah benar, dengan sebilangan besar pekerja mengatakan mereka tidak berasa setia kepada majikan mereka.

 

 

wainuiomata

 

 

Saya sudah bersara dan kepada rakyat Malaysia yang akan bekerja sebelum matahari terbit dan pulang ke rumah selepas matahari terbenam. Sudah tentu, itu tidak boleh memberi manfaat kepada indeks kualiti hidup, tidak kira berapa banyak gaji yang dibayar.

 

Apa yang mahu diperkatakan, lebih banyak perlu dilakukan untuk meningkatkan kesejahteraan dan keselamatan sosial pekerja di Malaysia.

 

Terutama anak-anak yang bekerja di Lembah Klang, mungkin ada yang mendengar rintihan dan mungkin diganti oleh robot AI! - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags