Projek Pulau Palma buatan manusia bermula, bagaimana telekomunikasi? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 December 2021

Projek Pulau Palma buatan manusia bermula, bagaimana telekomunikasi?

 

 

PEMBINAAN Pulau Palma bermula pada 2001 apabila tebus guna tanah dimulakan. Pulau itu memerlukan 94,000,000 m3 pasir dan 7 juta tan batu.

 

Palm Palma dicipta dengan menuang dan mendepositkan pasir korek ke lokasi tertentu di dasar laut sedalam 10.5 m menggunakan kapal korek.

 

Pulau Palma dibina melalui proses mengorek 3,257,212,970.389 kaki padu pasir dari Teluk Parsi dan kemudian menyemburkannya ke tempatnya, menambah hampir 50 batu ke pantai Dubai.

 

Satelit GPS digunakan untuk memastikan ketepatan tempat pasir disembur untuk menghasilkan bentuk pokok palma.

 

Jadi bagaimana pulau palma itu dibuat?

Satu proses yang dipanggil tebus guna tanah, yang melibatkan pengorekan pasir dari lantai Teluk Parsi dan Arab.

 

Pasir kemudian disembur dan dipadatkan vibro ke dalam bentuk menggunakan teknologi GPS untuk ketepatan dan dikelilingi oleh berjuta-juta tan batu untuk perlindungan.

 

Van Oord, syarikat yang bertanggungjawab untuk fasa penambakan Pulau Palma, memiliki pengalaman yang tiada tandingan dalam membina pulau buatan manusia di seluruh dunia setelah terlibat dalam projek yang pelbagai seperti penambakan.

 

Antaranya ialah lapangan terbang Hong Kong dan kawasan perindustrian di Singapura kepada kerja-kerja pertahanan laut di Belanda.


 

fudzail

 


Pulau Palma adalah unik dalam skala penglihatan dan saiz pembangunan itu sendiri tetapi, dari perspektif teknikal, pulau ini agak mudah untuk dibina.

 

Bagaimanapun, secara konsisten ramai kagum dengan pandangan yang tidak tersilap untuk perincian pasukan kejuruteraan dan desakan pada tahap tertinggi prosedur ujian sepanjang semua fasa pembangunan.

 

Kerja-kerja awal di pentas prasarana atau infrastruktur untuk Pulau Palma bermula dengan pemaju mengharapkan projek itu seiring dengan jadual untuk disiapkan.

 

Penduduk pertama di pelbagai unit rumah di pulau buatan itu sepatutnya berada di tempat pada awal tahun 2006.

 

Kerja diteruskan dengan rancak dengan lebih 3,000 pekerja tiba di pulau itu.

 

Individu ini akan membentuk pasukan teras yang akan menyediakan sebahagian besar infrastruktur untuk pulau itu.

 

Ketibaan pekerja akan menyaksikan projek itu terus seiring dengan jadual waktu yang ketat yang telah ditetapkan.


 

fudzail

 


Infrastruktur itu termasuk, antara lain, pembinaan jambatan tempatan, kutipan air sisa, saliran air ribut, pengairan, rangkaian bekalan air domestik, gas paip, telekomunikasi, sistem kumbahan sanitari, bekalan elektrik, sistem air sejuk, jalan dan jalan, marina dan kemudahan pelabuhan, sistem memadam kebakaran, pengumpulan sisa pepejal, akses perkhidmatan ke pulau bulan sabit, pengangkutan infrastruktur dan landskap dan ciri air.

 

Kajian dijalankan oleh pemaju untuk menentukan kesan gempa bumi pada Pulau Palma dengan keamatan yang jauh melebihi skala sebarang gangguan geofizik yang pernah direkodkan di Dubai.

 

Pemaju tidak diwajibkan untuk menjalankan kajian sedemikian di bawah peraturan bangunan yang sedia ada, ketat, yang ditetapkan oleh Majlis Bandaraya Dubai.

 

Ini sekali lagi menunjukkan keazaman pemaju untuk tidak meninggalkan sebarang peluang dengan Pulau Palma.

 

Sejak awal projek pemaju telah bekerjasama dengan pihak berkuasa terkemuka dunia untuk memastikan pemaju menggunakan teknologi terkini dan mendapat manfaat daripada pengalaman dan data terkini mengenai pembinaan pulau buatan manusia.


 

fudzail

 


Hanya apabila keputusan semua kajian telah dianalisis sepenuhnya dan pasukan pemaju berpuas hati bahawa kerja boleh dimulakan barulah memasuki fasa pertama pembangunan infrastruktur. Tiada ruang untuk kesilapan dengan pembangunan unik ini.

 

Pulau Palma ini akhirnya akan menjangkau lima kilometer panjang dan lebar.

 

Bukti komitmen pemaju untuk menguji keteguhan pulau itu disediakan oleh kajian yang sedang berjalan untuk menyemak kesan gempa bumi.

 

Ini jauh melebihi skala gangguan geofizik yang pernah direkodkan di Dubai.

 

Menjangkau lima kilometer panjang dan lebar, Pulau Palma sudah dianggap sebagai salah satu destinasi pulau paling unik di dunia.


 

fudzail

 


Diuar-uarkan sebagai syurga yang tenang yang menawarkan ketenangan dan eksklusif, rumah-rumah yang menakjubkan, pusat peranginan tepi pantai, hotel butik, membeli-belah, spa, marina, terusan dan banyak lagi semuanya akan digabungkan untuk menyediakan destinasi percutian yang paling mewah.

 

Dibina dalam bentuk pokok palma terdiri daripada trunk, crown dengan 17 pelepah; dan crescent di sekelilingnya dengan bahagian belakangnya membentuk pemecah ombak. Pembinaan bermula pada Jun 2001.

 

Untuk telekomunikasi saya sebagai ketua jabatan memikirkan bagaimana untuk memajukan pulau palma apabila siap, sekurang-kurangnya lagi sepuluh tahun dari 2001.

 

Dengan itu saya banyak membaca buku dan kertas kerja dari seluruh dunia dengan harapan unjuran telekomunikasi terlebih maju dari 2001 berdasarkan prospek Etisalat yang kebelakang.

 

Bolehkah saya melakukannya?

 

Debaran untuk memulakan tugas dengan visi masa depan dan mengikut kehendak pemaju yang melepaskan kepada saya 100%. Satu tugas yang berat.


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags