Puasa pelbagai budaya di seantero dunia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 21 March 2024

PUASA PELBAGAI BUDAYA DI SEANTERO DUNIA

 

 

 

PUASA pada bulan Ramadan adalah amalan yang sangat rohani dan penting yang diamalkan oleh umat Islam di seluruh dunia.

 

Walau bagaimanapun, dengan pengalaman saya dalam Ramadan boleh berbeza dengan ketara antara negara yang saya berkunjung seperti Timur Tengah, Eropah, Amerika, Afrika, Australia dan New Zealand.

 

Saya bernasib baik dapat berpengalaman untuk berpuasa di negara-negara ini dan melihat budaya dalam beragama dalam pelbagai bangsa. Kebanyakannya saling menghormati dan tidak kurang yang rasis, namun itu semua adalah lumrah dan saya mengakui tiada negara yang sempurna.

 

Kepelbagaian konteks budaya dan sosial berpuasa semasa Ramadan di seluruh bahagian dunia boleh menggambarkan betapa dunia penuh warna-warna.

 

Di negara-negara Arab, Ramadan mempunyai kepentingan budaya dan agama yang besar. Ia adalah masa kerohanian yang tinggi, perhimpunan komunal, dan ketaatan ritual keagamaan.

 

Suasana Ramadan di negara-negara Arab dicirikan oleh rasa bersatu, beramal, dan khusyuk beribadah. Jalanan menjadi meriah dengan hiasan yang meriah, dan pasar yang sibuk dipenuhi dengan aktiviti, terutamanya pada waktu malam ketika keluarga bersiap untuk berbuka puasa, juadah berbuka puasa.

 

 

wainuiomata

 

 

Masjid menganjurkan solat tarawih, di mana jemaah berkumpul secara berjemaah untuk membaca al-Quran dan menunaikan solat. Ada masjid saya pergi sentiasa penuh melimpah. Mewujudkan rasa kebaktian bersama yang kuat.

 

Udara dipenuhi dengan alunan al-Quran yang merdu dan celoteh riang orang ramai yang meraikan bersama.

 

Suasana perayaan diserikan lagi dengan hiasan yang meriah. Lampu menerangi jalan dan bangunan, mengubah bandar menjadi landskap yang berkilauan. Amal, yang dikenali sebagai Zakat, menjadi tumpuan utama dengan ramai yang menderma makanan dan wang untuk menyokong mereka yang kurang bernasib baik.

 

Walau bagaimanapun, tempoh puasa itu sendiri berbeza-beza bergantung pada lokasi. Negara yang lebih dekat dengan khatulistiwa mengalami waktu puasa yang lebih pendek, manakala negara yang lebih jauh ke utara mungkin menghadapi tempoh yang lebih lama tanpa makanan atau minuman.

 

Afrika mempersembahkan pelbagai tradisi Ramadan. Di sesetengah kawasan, sahur menikmati suasana perayaan dengan gendang dan nyanyian untuk menyedarkan orang ramai untuk menjamu selera sebelum subuh.

 

Perhimpunan berbuka puasa selalunya besar dan komunal, mencerminkan semangat kemasyarakatan yang kuat yang berleluasa dalam banyak budaya Afrika.

 

Seperti di Kaherah dan Capetown yang perspektif memberikan pengajaran kepada saya. Namun, cabaran juga wujud. Ketidakpastian makanan boleh menjadi kebimbangan yang mendesak di sesetengah wilayah, menjadikan puasa amat sukar.

 

Di sebalik cabaran ini, semangat Ramadan tetap kuat, dengan masyarakat bersatu untuk menyokong satu sama lain.

 

 

iktisad

 

 

Sebaliknya, Ramadan di Eropah, Amerika, Australia, dan New Zealand membentangkan senario yang berbeza disebabkan oleh penduduk Islam yang berbilang budaya dan pelbagai di wilayah ini. Umat Islam di sini menghadapi cabaran unik semasa Ramadan.

 

Populasi Muslim yang lebih kecil sering diterjemahkan ke dalam perhimpunan yang lebih kecil untuk sahur dan Iftar. Keluarga atau kawan rapat mungkin berkumpul untuk berbuka puasa, mewujudkan suasana yang lebih intim.

 

Seperti berpuasa di United Kingdom dan Eropah sungguh berlainan namun kekuatan iman menyerlah keperibadian walau tiada siapa peduli untuk berpuasa atau tidak.

 

Cabaran penting di kawasan ini, terutamanya di latitud yang lebih tinggi, ialah tempoh waktu siang. Hari yang lebih pendek memerlukan tempoh berpuasa yang lebih lama, memerlukan tahap ketahanan yang unik daripada umat Islam yang tinggal di kawasan ini.

 

Di sebalik cabaran ini, umat Islam di rantau ini menyambut Ramadan dengan dedikasi dan ketahanan. Mereka menganjurkan jamuan berbuka puasa bersama, mengambil bahagian dalam kuliah agama dan doa, dan terlibat dalam tindakan amal dan kebaikan.

 

Di Eropah, Ramadan memupuk semangat kepelbagaian budaya dan dialog antara agama, dengan umat Islam daripada pelbagai latar belakang berkumpul untuk meraikan kepercayaan bersama mereka.

 

Orang bukan Islam sering menyertai majlis berbuka puasa, mempromosikan persefahaman dan perpaduan dalam komuniti.

 

Begitu juga, di Amerika, Australia dan New Zealand, Ramadan berfungsi sebagai masa muhasabah, perpaduan dan penglibatan masyarakat.

 

 

terengganu

 

 

Orang Islam dan bukan Islam sama-sama mengambil bahagian dalam aktiviti Ramadan, termasuk inisiatif amal, acara kebudayaan, dan perhimpunan antara agama, memperkukuh nilai belas kasihan, empati dan toleransi.

 

Sewaktu di New Zealand dengan tinggal di rumah keluarga angkat, mereka menghormati walau daging tidak disembelih (waktu itu 80an).

 

Secara keseluruhan, walaupun pengamalan dan pengalaman Ramadan mungkin berbeza antara negara, prinsip teras puasa, ibadah rohani dan perpaduan kaum kekal universal.

 

Ramadan melangkaui sempadan geografi, menyatukan orang ramai dalam komitmen bersama terhadap iman, belas kasihan dan kemanusiaan.

 

Masjid tempatan menjadi hab penting untuk bimbingan rohani dan sokongan sosial pada bulan mulia ini. Ramadan juga boleh menjadi jambatan antara budaya, dengan acara antara agama meningkatkan kesedaran tentang kepentingan bulan suci dan amalan umat Islam.

 

Walaupun variasi budaya wujud, prinsip teras Ramadan kekal berterusan merentasi sempadan geografi. Mereka fokus pada solat, muhasabah diri, menguatkan iman, dan beramal.

 

Semangat Ramadan melangkaui sempadan geografi, menggalakkan belas kasihan, kesabaran, dan kesyukuran.

 

Ramadan, tanpa mengira lokasi, adalah perjalanan yang transformatif untuk saya seorang rakyat Malaysia. Inilah masanya untuk umat Islam mengukuhkan komuniti dan mengamalkan empati.

 

Sama ada di tengah-tengah kemeriahan perayaan dunia Arab, perhimpunan yang tenang di Barat, atau tradisi yang pelbagai di seluruh Afrika, intipati Ramadan tetap sama – satu perjalanan ke arah pertumbuhan rohani dan penemuan diri.

 

 

wainuiomata

 

 

Walaubagaimana pun di Malaysia ketika ini, bulan Ramadan dipenuhi dengan pembaziran yang melampau. Baik untuk bufet iftar di hotel, percuma di masjid dan bazar Ramadan.

 

Menunjukkan pembaziran makanan meningkat antara 15 hingga 20 peratus semasa Ramadan berbanding purata bulan lain.

 

Kerakusan dan bersikap lahap boleh memberi kesan sampingan kesihatan yang serius seperti diabetes, penyakit koronari dan tekanan darah tinggi bagi mereka yang memuaskan hati dengan menurut hawa nafsu.

 

Secara tradisi iftar dilakukan di rumah bersama ahli keluarga atau di masjid dalam suasana kerohanian bertukar kepada pesta makan dengan 100 jenis hidangan di hotel dan restoran yang menjadi sumber keuntungan perniagaan.

 

Perlu diingatkan, membuang makanan adalah satu dosa memandangkan ia menafikan makanan bagi mereka yang memerlukan dan generasi masa hadapan. Dalam tujuan berpuasa bagi merasakan kelaparan yang dialami golongan miskin dan terpinggir untuk mempunyai sikap empati.

 

Apalagi lebih dua juta rakyat Palestin menghadapi kebuluran jadi tidak sepatutnya buang begitu banyak makanan pada bulan yang suci. Data pada Ramadan 2022 menunjukkan jumlah kutipan sisa pepejal sebanyak 252,521 tan berbanding 208,143 tan pada 2019.

 

Saya yang sudah berbuka di masjid di merata dunia dan usia sudah ke penghujung, tidak mengharapkan Ramadan menambahkan berat badan dengan perbelanjaan yang lebih untuk selera, hanya untuk beribadah dibulan suci.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags