Sungai Jordan miliki kepentingan dalam agama Kristian dan Yahudi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 19 October 2023

Sungai Jordan miliki kepentingan dalam agama Kristian dan Yahudi

 

 

KEMBALI ke Jordan dan ke sempadan Israel untuk pergi ke Baitulmuqadis yang tidak boleh pergi pertama kali, cuba sekali lagi

.

Persimpangan sempadan Sungai Jordan/Sheikh Hussein antara Israel dan Jordan terletak betul-betul di luar bandar Beit She'an di Israel dan memandangkan jarak dekat ke utara sempadan, ia berfungsi sebagai laluan ideal dari Israel ke Petra. Ia juga mendapat namanya dari lokasinya yang menyeberangi Sungai Jordan.

 

Perlu diingat melainkan telah mengatur pelan perjalanan khusus, ini bukanlah pilihan sempadan yang paling disyorkan. Ia sebenarnya pilihan yang paling tidak mudah untuk menyeberangi sempadan dari Jordan ke Israel dan boleh mengambil masa yang lama serta pilihan yang paling mahal.

 

Terdapat tiga lintasan sempadan yang tersedia untuk pelancong antara Jordan, Israel dan Palestin. Setiap titik mempunyai nama yang berbeza di kedua-dua pihak Jordan dan Israel/Palestin.

 

 

parafrasa

 

 

Jarak geografi antara Jordan dan Israel adalah kira-kira 142 kilometer.

 

Teksi dari Amman ke bahagian sempadan Jordan berharga 25 JOD (sekitar RM170), namun bersedia untuk berunding dengan pemandu. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 1 jam. Di sebelah sempadan Israel, teksi ke Baitulmaqdis akan menelan kos antara 200-250 NIS ( RM284 lebih kurang).

 

Lembah Sungai Jordan dan ekosistem jirannya adalah asas kepada kepercayaan Abraham: Yahudi, Kristian, dan Islam yang di perkenalkan oleh UAE di Abu Dhabi.

 

Sungai Jordan yang paling terkenal dalam sejarah dan perkara pertama yang diperhatikan oleh pengunjung apabila melawat bahagian hilir ialah sungai kecil. Walaupun begitu, Sungai Jordan adalah salah satu tarikan paling penting.

 

Sebagai tapak pembaptisan Jesus, Sungai Jordan adalah sumber semua air suci dalam agama Kristian dan selama berabad-abad menarik jemaah dari seluruh dunia.

 

Juga dikenali sebagai Nahr Al-Sharieat dalam Arab dan Ha-Yarden dalam Hebrew, ialah sebuah sungai sepanjang 251 kilometer yang mengalir kira-kira utara ke selatan melalui Laut Galilea dan seterusnya ke Laut Mati. Jordan dan Bukit Golan bersempadan dengan sungai di sebelah timur, manakala Tebing Barat Palestin dan Israel terletak di sebelah baratnya dan mengambil nama dari sungai.

 

Sungai Jordan mempunyai kepentingan utama dalam agama Yahudi dan Kristian. Menurut Alkitab, orang Israel menyeberanginya ke Tanah Perjanjian dan Jesus dari Nazareth dibaptiskan oleh Yohanes.

 

Sungai Jordan bermula di Gunung Hermon, yang merupakan titik paling utara di Israel. Ia bermula sebagai salji yang cair dan tenggelam ke dalam gunung. Jauh di bawah permukaan tanah, salji adalah permulaan laluan air bawah tanah. Ini akhirnya meletup keluar dari tanah menjadi mata air di tiga lokasi utama di kaki banjaran gunung ini di barat laut Lubnan.

 

Ketiga-tiga lokasi ini dianggap sebagai tapak pemandangan indah untuk pejalan kaki dan pelancong. Salah satu mata air ini menimbulkan Sungai Cherman (Banias), satu ke Sungai Dan, dan satu ke Sungai Snir (Hasbani).

 

 

parafrasa
Penganut Kristian melakukan upacara baptisme di Sungar Jordan.

 

 

Ketiga-tiga sungai ini mengalir ke Lembah Chula. Akhirnya diserap dan mengalir ke satu sungai. Sedikit ke selatan hiliran, Aliran Iyyon dari selatan Lubnan mengalir ke sungai Jordan juga sebagai permulaan.

 

Sungai Jordan mempunyai tebing di lima negara berbeza. Gunung Hermon terletak di sempadan antara Lubnan dan Syria. Dari sana, sungai mengalir ke selatan melalui Israel Utara. Selepas semua sungai yang lebih kecil bercantum, Sungai Jordan membuat penurunan  dengan cepat ke tempat yang pernah menjadi Tasik Hula yang kini berkurangan dengan ketara dan terletak sedikit di atas paras laut.

 

Selepas meninggalkan tapak Tasik Hula, Sungai Jordan membuat penurunan yang lebih curam. Selepas ini, Sungai Jordan mengalir ke hujung utara Tasik Tiberias yang dikenali sebagai Laut Galilea. Pada ketika ini, sungai memendapkan banyak kelodak yang dibawanya di dalam tasik ini.

 

Selepas keluar dari Tasik Tiberias di Empangan Degania yang terletak di hujung selatan tasik, Sungai Jordan terus mengalir ke selatan. Sebaik sahaja ia meninggalkan tasik, ia berada hampir 690 kaki di bawah paras laut.

 

Kemudian, Sungai Jordan mengalir sejauh 120 km lagi dalam apa yang orang panggil Lembah Jordan. Israel dan Tebing Barat berada di sebelah barat  dan Jordan di sebelah timur.

 

Sungai Jordan turun  dengan tambahan 214 meter semasa bahagian selatan laluan ini. Selain itu, sungai ini diberi makan oleh Sungai Yarmouk dan Sungai Zarqa yang datang dari timur semasa bahagian terakhir.

 

Bergerak di dalam lekukan struktur, ia mempunyai ketinggian paling rendah daripada sungai-sungai di dunia.

 

Sehingga dekad pertama abad ke-21, perairan Sungai Jordan telah menjadi sumber air terbesar bagi Israel dan sejak kebelakangan ini air laut dari Mediterranean telah mengambil alih peranan ini. Israel  pada tahun 1964, telah menghantar air dari Laut Galilea ke dataran pantai Israel selama lebih empat dekad, sehingga kemarau yang berpanjangan menyebabkan meninggalkan penyelesaian ini.

 

 

parafrasa
Gambar dari udara muara sungai Jordan bertemu Laut Galilee

 

 

Jordan menerima 50,000,000 meter padu  air dari sungai, kuantiti yang dikawal oleh perjanjian damai 1994 dengan Israel. Pada masa lalu, salah satu sumber air utama di Jordan ialah Sungai Jordan, dengan aliran 1.3 bilion m3 setahun. Bagaimanapun, selepas Israel  pada tahun 1953 dan mengalihkan air dari Tasik Tiberias ke dataran pantai dan padang pasir selatan Israel, aliran Sungai Lower Jordan menurun dengan ketara.

 

Air yang Israel sediakan dari Tasik Tiberias sebagai sebahagian daripada perjanjian damai 1994 bertujuan untuk mengimbangi kerugian ini. Kajian 2010 mendapati bahawa Sungai Jordan Hilir telah dikurangkan kepada 2% daripada aliran bersejarahnya. Kualiti air juga telah merosot secara mendadak, dengan tahap kemasinan dan pencemaran yang tinggi daripada baja pertanian dan air sisa yang tidak dirawat di hulu di Israel dan Tebing Barat.

 

Konflik mengenai perairan Sungai Jordan merupakan faktor penyumbang kepada Perang Enam Hari apabila, bermula pada tahun 1965. Syria cuba mengalihkan sebahagian daripada hulu sungainya dengan kerjasama Lubnan dan Jordan. Kerja-kerja pengalihan itu akan mengurangkan ketersediaan air untuk pembawa Israel sebanyak kira-kira 35%, dan bekalan air keseluruhan Israel sebanyak kira-kira 11%.

 

Sungai Jordan telah berubah dengan ketara selama bertahun-tahun. Tanah lembap telah dikeringkan, dan dataran banjir yang dahulunya mempunyai belukar buluh, tamarisk, willow, dan poplar putih kini menjadi ladang pengairan. Sungai Jordan berubah mengikut musim. Tempoh air tinggi adalah dari Januari hingga Mac, dan  berada pada tahap terendah pada akhir musim panas dan awal musim luruh.

 

Pencinta alam sekitar cuba menyelamatkan Sungai Jordan kerana menjadi cetek akibat kemarau, penarikan air, dan pencemaran. Sebuah empangan telah menghalang aliran keluar dari Laut Galilea. Di samping itu, Jordan dicemari dengan bencana oleh kumbahan.

 

Saya melihat Sungai Jordan yang menjadi rebutan lima negara dengan kesayuan kerana airnya makin kering. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags