Filem Kurdistan Turtles Can Fly sungguh menyayat hati | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 9 May 2024

Filem Kurdistan Turtles Can Fly sungguh menyayat hati

 

 

KURDISTAN merupakan sebuah kawasan di Asia Tengah yang didiami oleh penduduk etnik Kurdish yang berlainan dengan kaum Turki atau Arab dan beragama Islam Sunni serta mempunyai bahasa sendiri, iaitu bahasa Kurdi.

 

Wilayah geografi yang ditakrifkan secara meluas yang secara tradisinya didiami, terdiri daripada dataran tinggi dan kawasan pergunungan yang luas, tersebar di bahagian besar yang kini dikenali sebagai timur Turki, utara Iraq, dan barat Iran dan bahagian yang lebih kecil di utara Syria dan Armenia.

 

Dua daripada negara ini secara rasmi mengiktiraf entiti dalaman dengan nama ini: wilayah barat laut Iran Kordestān dan wilayah autonomi Kurdish Iraq.

 

Saya mempunyai rakan berbangsa Kurdish yang banyak bercerita tentang bangsa yang tidak mempunyai negara dan menjadi minoriti di empat negara. Berbagai konflik dan perang yang berlaku namun sampai kini, Kurdistan hanya wilayah.

 

Saya banyak menonton filem Kurdish untuk mengetahui sejarah dan pertembungan dengan bangsa lain. Diantaranya filem yang paling menyayat, Turtles Can Fly, Vizontela, Bekas, Baran, A Time For Drunken Horse dan banyak lagi. Hampir semua memaparkan bangsa Kurdish yang memberikan inspirasi.

 

Keperluan untuk terus berhubung dengan kesedaran global melalui teknologi menunjukkan ketiadaan akar rakyat Kurdish.

 

 

Turtles Can Fly

 

 

Namun, pengasingan daripada maklumat yang membolehkan mereka kekal arif, ketidakpercayaan naluri terhadap semua bentuk tadbir urus, termasuk televisyen, disuarakan oleh seorang daripada segelintir orang dewasa yang digambarkan dalam filem Turtles Can Fly, seorang pelarian Iran-Kurdish yang sudah tua; dia mengakui bahawa aliran berterusan buletin berita yang dikeluarkan dari Amerika semuanya dihasilkan, tidak lain hanyalah satu siri imej yang dimanipulasi.

 

Sebagai Kurdish-Iran, Bahman Ghobadi menyatakan pengasingan yang mentakrifkan Kurdish juga membolehkan mereka untuk terus menyesuaikan diri dengan kemunafikan dunia.

 

Bangsa yang lebih 25 juta minoriti Muslim Sunni ini, yang kebanyakannya tersebar di seluruh Turki, Iran, Iraq, dan Syria, kekal hanyut, terdesak mereka untuk identiti nasional terserlah dalam " Turtles Can Fly" dalam generasi muda, setiap watak dapat diungkapkan. Kesakitan sepanjang hayat.

 

Gadis muda misterius Agrin, yang Satellite membina rasa cinta yang murni, terutamanya merangkumi kesedihan generasi rakyatnya: walaupun hampir di usia remajanya, Agrin menunjukkan kebijaksanaan pertengahan umur dan keletihan dalam setiap jarak dekat yang mengejutkan.

 

 

Bahman Ghobadi
                          Bahman Ghobadi

 

 

Watak-watak Ghobadi sememangnya semuanya kelihatan semakin tua dalam perjalanan filem; beralih daripada harapan kepada kekecewaan kepada kemusnahan diri dan kembali semula.

 

Untuk semua imej yang mengerikan dan hebat yang dihidangkan Ghobadi seperti kanak-kanak menyiram pakaian mereka dengan minyak tanah, kanak-kanak kecil yang menangis teresak-esak menggenggam pagar kawat berduri dalam ribut hujan yang disimbah lumpur, seorang budak lelaki tanpa senjata membuka penutup periuk api darat dengan gigi.

 

Ghobadi nampaknya tidak pernah cuba untuk mengejutkan; kameranya hanya merakam tempat di bumi di mana ritual harian perlahan-lahan menjadi bahan tragedi global.

 

Dalam filem, di kem pelarian berhampiran sempadan Turki di Iraq pada 2003, seorang budak lelaki berusia 13 tahun yang digelar Satelit telah menjadi ketua kumpulan kanak-kanak beraneka ragam, yang kebanyakannya telah kehilangan anggota badan akibat periuk api.

 

 

Turtles Can Fly

 

 

Bijak apabila Satelit perlu dan suka berterus terang apabila didesak, dia menemui hidangan satelit untuk sebuah perkampungan orang yang ketakutan yang ingin tahu bila Amerika akan melancarkan serangannya ke atas Iraq.

 

Sebaik sahaja Satelit memasangnya, orang tua dan gabenor mahu Satelit menterjemah berita. Satelit berkata  telah diupah untuk menyediakan hidangan dan tidak lebih. Diminta untuk menterjemah bahasa Inggeris, akan hujan pada hari berikutnya.

 

Dibantu oleh dua rakan, Pasheo yang berkaki satu dan Shirko yang murung, Satellite memberikan pelbagai pekerjaan kepada kanak-kanak pelarian di kawasan desa berceranggah yang dipenuhi periuk api, peluru bekas, dan kenderaan yang rosak dan berkarat.

 

Satelit melihat Agrin, seorang pelarian cantik yang baru tiba di kem bersama abangnya Hangao dan Rega  seorang kanak-kanak yang buta. Apabila Satelit melihat Hangao meredakan periuk api dengan mengeluarkan pin menggunakan mulutnya, Satelit tidak kagum tetapi cemburu dengan saingan baharu.

 

Pendatang baru yang berani mempunyai bakat lain yang lebih diingini - Hangao boleh meramal masa depan, memberi amaran kepada Satelit untuk mengeluarkan semua kanak-kanak dari trak yang sarat dengan selongsong peluru sejurus sebelum ia meletup.

 

Semua orang bimbang tentang bahaya baru di kaki langit. Mengingat masa lalu, orang Kurdish memberikan topeng gas untuk melindungi daripada serangan kimia. Satelit memastikan Agrin mendapat satu dan berjanji untuk mencari satu untuk Rega.

 

Dalam adegan yang sangat menyayat hati, Rega berkeliaran di sekitar tempat pembuangan sampah di mana selongsong peluru kosong telah disusun.

 

Rega dengan sedih menjerit "Ayah" tetapi tiada jawapan. Kemudian Satelit menemuinya bersendirian di pagar sempadan berhadapan dengan pengawal Turki bersenjata.

 

 

Turtles Can Fly

 

 

Berusaha bersungguh-sungguh untuk menarik perhatian Agrin, Satelit menyelam di dalam kolam untuk cuba membawanya hadiah ikan merah, tetapi dia pergi semasa dia berada di bawah air.

 

Dia membawa parut psikologi yang mendalam akibat diserang oleh tentera dan melihat ibu bapanya terbunuh. Satelit berjalan seperti zombi melalui landskap kemiskinan, ketidakberdayaan dan putus asa ini.

 

Filem yang memukau dan menyayat hati ini ditulis dan diarahkan oleh Bahman Ghobadi yang filemnya A Time for Drunken Horses juga mengenai langkah terdesak yang diambil oleh kanak-kanak untuk terus hidup dalam persekitaran kematian dan kemusnahan.

 

Ghobadi telah mendedikasikan untuk "semua kanak-kanak yang tidak bersalah di dunia — mangsa akibat dasar diktator dan fasis."

 

Berlawanan dengan keadaan hidup yang menyedihkan di kem pelarian, yang tidak mempunyai bekalan elektrik dan air yang mengalir, adalah imej yang datang dari satelit kekayaan dan kuasa Barat. Ranjau darat yang dikumpulkan oleh kanak-kanak untuk dijual kepada PBB atau kepada pedagang senjata boleh meletup pada bila-bila masa, dan yang terbaik, kata Satelit, "dibuat di Amerika."

 

Dalam salah satu adegan yang paling menarik, helikopter Amerika terbang di atas kem pelarian. Penduduk kampung dan pelarian telah melarikan diri ke lereng bukit di mana mereka cuba kelihatan seperti pokok supaya mereka tidak akan dibom.

 

Orang Amerika menggugurkan risalah berkata, "Kami akan menjadikan negara ini syurga. Kami di sini untuk menyelesaikan masalah. Kami adalah yang terbaik di dunia."

 

Untuk sementara waktu, Satelit dan pembantunya benar-benar mempercayai mereka. Dia menasihati kanak-kanak, "Ada wang dalam 'Hello' hari ini."

 

 

Turtles Can Fly

 

 

Tetapi pemberi kebenaran yang sebenar bukanlah di televisyen atau dalam propaganda yang terapung dari langit. Ia adalah dalam ramalan Hangao,

 

Peristiwa penutup yang menghancurkan dalam filem yang sangat mengharukan ini termasuk tindakan belas kasihan oleh Satelit yang merugikan dirinya dan hadiah yang menyentuh hati daripada Shirko — cenderahati daripada patung Saddam Hussein yang jatuh di Baghdad.

 

"Turtles Can Fly" membawa penonton ke dalam kesedihan, yang bukan sahaja harapan dicekik tetapi hampir semua kemungkinan untuk kebaikan manusia yang sederhana.

 

 

Turtles Can Fly

 

 

Tetapi entah bagaimana Ghobadi telah mencipta sesuatu yang sangat indah dan menyiksakan. Dia bekerja dengan cemerlang dengan kanak-kanak, tidak pernah tunduk kepada sentimental dalam perkhidmatan menyampaikan keberanian fatalistik mereka, yang sering mengambil bentuk jenaka masam.

 

Turtles Can Fly  mengandungi imej keganasan dan kematian yang mengganggu. Saya terus menonton untuk ke lima kali.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags