Masih wujudkah perpustakaan pada zaman digital ini? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 10 Oct 2024 07:00 AM

Masih wujudkah perpustakaan pada zaman digital ini?

 

 

Dari laporan berita, sebanyak 348 perpustakaan ditutup dalam tempoh lima tahun daripada 3,002 pada 2019 kepada 2,654 setakat ini di Malaysia.

 

Ini disebabkan perubahan pentadbiran, pemusatan perpustakaan, dan penyatuan perpustakaan kecil selain faktor peralihan dunia ke arah pendigitalan, menurut Persatuan Pustakawan Malaysia (PPM).

 

Begitupun bilangan semakin mengecil kerana perpustakaan turut bersama dalam transformasi ke arah perpustakaan digital.

 

 

parafrasa

 

 

Sementara di UK, lebih daripada 180 perpustakaan yang dikendalikan majlis UK telah ditutup atau diserahkan kepada kumpulan sukarelawan sejak 2016.

 

Sekitar 950 perpustakaan - satu pertiga daripada yang tinggal. Sebanyak 2,000 pekerjaan telah hilang, dan berpuluh-puluh lagi kemungkinan penutupan sepanjang tahun depan telah dikenal pasti.

 

Perpustakaan paling teruk terjejas di kawasan yang paling memerlukannya.

 

Jika menutup perpustakaan, tiada siapa yang mati - itulah yang mereka fikirkan. Tetapi apa yang berlaku ialah masyarakat yang kurang kemampuan menderita.

 

Perpustakaan menyediakan sokongan dengan pekerjaan, celik huruf, kesihatan dan kemahiran digital, yang 'mengurangkan' keperluan untuk campur tangan yang lebih mahal di kemudian hari.

 

Saya teringat sewaktu kecil di kampung Kuala Rompin pada tahun 70an, tiada perpustakaan. Yang ada hanya perpustakaan kecil di sekolah kebangsaan dengan kekurangan buku. Seingat saya kesemua buku saya baca.

 

Kemudian di sekolah menengah (SMKR) saya menjadi pengawas perpustakaan. Selepas itu di SMT Kuantan, juga menjadi pengawas perpustakaan dan selalu ponteng kelas dan menyusup ke perpustakaan atau lari ke bandar Kuantan untuk ke Perpustakaan Negeri.

 

 

bursa
Perpustakaan Awam Negeri Pahang yang serba baharu.

 

 

Saya kerap memonteng tetapi menjadi pembahas dan pemidato terbaik dan guru-guru membiarkan saya. Selalu bila malam, pelajar diwajibkan prep saya tidur di asrama sebagai pengawas dan beberapa kali ditangkap cikgu tetapi kemudian membiarkan sahaja, kerana menjadi pembahas sekolah yang menang tempat ketiga di seluruh Pahang.

 

Selepas itu ke Waikato Universiti, New Zealand dan perpustakaan menjadi rumah pertama dan makmal komputer rumah kedua. Saya membaca buku pengetahuan, sejarah, biografi terutamanya.

 

Selepas balik dan bekerja saya agak jarang kerana tiada perpustakaan waktu itu untuk orang awam. Tetapi bila pindah ke Dubai, saya bersama keluarga menyewa perpustakaan swasta. Anak-anak saya yang masih kecil selalunya dua kali sehari ke perpustakaan, selepas balik sekolah dan selepas maghrib.

 

Akhirnya, perpustakaan swasta itu tidak lagi membenarkan kami menjadi ahli kerana meminjam buku lebih banyak dari sepatutnya.

 

Pada hari ini saya jarang ke perpustakaan kerana menjadi OKU agak sukar untuk bergerak dan masih banyak perpustakaan tidak menyediakan tempat untuk OKU.

 

Serba-serbi Digital

Melihat ke depan, perpustakaan berjaya menyesuaikan diri dengan era digital, menawarkan pelbagai perkhidmatan dan sumber yang relevan mengikut keperluan semasa. Banyak menganjurkan program seperti kelas AI, makmal penciptaan, dan kelas celik media digital.

 

Fokus kepada koleksi digital seperti penyediaan mikro-kredensial, aplikasi perisian digital, AI, dan alat penyelidikan digital yang membantu pustakawan kekal berdaya saing.

 

Perpustakaan telah bergerak ke arah model hibrid atau digital, di mana menggabungkan koleksi tradisional dengan koleksi digital untuk memenuhi keperluan maklumat. Sejajar dengan perkembangan teknologi dan trend pembaca yang semakin cenderung kepada akses digital  oleh pelbagai lapisan masyarakat.

 

 

sarawak
Ruang digital di Pustaka Negeri Sarawak

 

 

Perpustakaan juga memainkan peranan penting dalam menyediakan bahan maklumat bersifat mikro visual seperti video pendek di platform media sosial.

 

Pengguna mendapat maklumat dengan cara yang lebih menarik dan relevan dengan perkembangan media sosial, e-Buku, jurnal dalam talian, dan repositori digital yang membolehkan pengguna mengakses bahan bacaan dari mana-mana lokasi.

 

Mengekalkan relevansinya dalam era digital dalam mempromosikan literasi digital dan akses maklumat. Bagi mencapai ekosistem yang lebih holistik, adalah penting untuk mewujudkan sinergi antara media cetak dan media digital.

 

Jadi, kembali kepada soalan asal: Adakah perpustakaan seperti yang kita ketahui hari ini masih wujud dalam tahun mendatang?

 

Saya akan berkata tidak. Tetapi adakah perpustakaan masih wujud dalam beberapa bentuk atau yang lain? Ya.

 

Tidak dinafikan masih terdapat institusi awam dan akademik yang menjadi penyimpan maklumat dan pengetahuan. Bagaimana maklumat itu disimpan, cara mengakses maklumat itu, di mana ia ditempatkan secara fizikal, dan begitu banyak perkara lain tentang perpustakaan akan berbeza daripada hari ini.

 

Tetapi saya sangat percaya  akan ada perpustakaan dan tidak akan usang. Apa yang saya bimbang ialah komuniti membiarkan perpustakaan  layu kerana kekurangan dana. Perpustakaan adalah lebih daripada sekadar sumber untuk buku.

 

Internet mempunyai tarikan yang kuat, dan saya takut bayang-bayangnya akan menyebabkan buku menjadi layu, dan lebih sedikit orang—terutamanya generasi muda akan menjadi pembaca.

 

 

wasiyyah

 

 

Kini hampir semua melihat telefon mereka. Saya melihat ke atas bahu mereka; kebanyakan orang tidak membaca apa-apa yang lebih mendalam daripada mesej segera pada telefon pintar.

 

Satu kajian menunjukkan generasi Milenium menggunakan perpustakaan lebih daripada mana-mana kohort umur lain. Jika sesetengah orang termuda menggunakan perpustakaan lebih daripada generasi yang lebih tua, kaitan perpustakaan akan kekal tidak berkurangan.

 

Perpustakaan terus berinovasi

Ia bukan lagi sekadar repositori untuk buku dan majalah. Banyak perpustakaan mempunyai langganan kepada pangkalan data jika penaung ingin mempelajari pengaturcaraan perisian, atau bagi mereka yang ingin tahu tentang norma budaya negara asing.

 

Pangkalan data ini membolehkan orang ramai menjalankan penyelidikan mengenai kedalaman yang tidak boleh dilakukan melalui carian kata kunci Internet yang mudah. Banyak perpustakaan kini meminjamkan bahan yang tidak pernah mereka lakukan sehingga kini, seperti tempat panas Internet, permainan video dan haiwan boneka.

 

Ada berpendapat perpustakaan menjadi tidak relevan dalam era internet. Mereka terus mengembangkan mandat mereka dalam usaha terdesak untuk kekal relevan.

 

Perpustakaan adalah tempat penyimpanan ilmu. Dahulu buku adalah tempat menyimpan semua pengetahuan, tetapi itu tidak benar selama beberapa dekad sekarang. Perpustakaan dahulunya adalah mengenai buku namun tempat penyimpanan ilmu, dalam apa jua bentuk yang boleh disampaikan.

 

Sukar untuk mengatakan bagaimana rupa perpustakaan pada masa hadapan, kerana sukar untuk mengatakan bagaimana teknik yang berbeza akan berkembang, yang akan menjadi tumpuan utama dan yang akan jatuh di tepi jalan. Walau apa pun,  akan terus wujud dalam beberapa bentuk.

 

Dahulu setiap kali seseorang memasuki perpustakaan, seseorang sama ada pergi ke katalog kad untuk mencari bahan yang dicari, atau pergi terus kepada kakitangan untuk bimbingan.

 

 

hikayat

 

 

Ini semua telah berubah hari ini, kerana katalog kad, sebahagian besarnya, telah diletakkan dalam talian, di mana lebih mudah untuk melakukan carian yang lebih canggih, dan katalog itu secara amnya boleh diakses dari rumah seseorang supaya melawat perpustakaan itu sendiri mungkin tidak malah diperlukan. Walau bagaimanapun, kepakaran pustakawan rujukan profesional akan sentiasa diminta.

 

Akan sentiasa ada buku - banyak buku. Mungkin tidak perlu membukanya, tetapi kemudian, suatu hari nanti mungkin akan mendapat kesenangan. Saya tetap menulis buku yang ke-50, dan terus membaca untuk ilmu sepanjang hayat.

 

 Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews