Amanat Lebuhraya Rakyat tawarkan RM5.5 bilion ambil alih 4 konsesi lebuh raya | DagangNews Skip to main content

Amanat Lebuhraya Rakyat tawarkan RM5.5 bilion ambil alih 4 konsesi lebuh raya

Amanat Lebuhraya Rakyat adalah sebuah entiti yang didokong oleh kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

KUALA LUMPUR 5 April - Amanat Lebuhraya Rakyat Bhd (ALR) membentangkan tawaran bersyarat untuk mengambil alih empat syarikat konsesi lebuh raya iaitu Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd (Litrak), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Holdings Sdn Bhd (Sprint), Kesas Sdn Bhd dan Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd (SMART) pada nilai perusahaan (EV) RM5.48 bilion.

 

Tawaran untuk empat konsesi itu akan terus dibuka untuk penerimaan sehingga 30 April, menurut pemfailan pertukaran oleh syarikat yang terlibat.

 

Gamuda Bhd memegang 70% kepentingan dalam Kesas dan 50% daripada syarikat usaha sama (JV), SMART. Kumpulan kejuruteraan dan pembinaan juga memegang 51.6% kepentingan dalam Sprint dan 43.2% dalam Litrak, yang memiliki mengendalikan Lebuhraya Damansara-Puchong.

 

Litrak juga memiliki 50% kepentingan dalam Sprint manakala Kumpulan Perangsang Selangor Bhd (KPS) memegang 20% ​​lagi.

 

Petunjuk awal ialah bidaan ALR boleh mendapat sokongan daripada pemilik sedia ada.

 

BACA: Kalau kerajaan ambil alih 4 lebuh raya, rakyat untung ke?

 

Tawaran pengambilalihan lebuh raya kali ini sukar ditolak - penganalisis

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan KPS, Ahmad Fariz Hassan dalam satu kenyataan semalam berkata, dengan cadangan pengambilalihan oleh ALR, pihaknya semakin hampir kepada resolusi penstrukturan semula konsesi lebuh raya bertol tertentu.


 

Ahmad Fariz Hassan
                          Ahmad Fariz Hassan

 


Menurutnya, pembangunan korporat ini sememangnya tidak merugikan kumpulan, kerana KPS boleh menumpukan lebih lanjut pada rancangan penciptaan nilai, membuka potensi penuh perniagaan teras KPS.

 

“Ia juga akan menyokong objektif strategik jangka panjang kami untuk mengukuhkan asas kumpulan dan meningkatkan kedudukan strategik dan ekuiti jenama KPS di pasaran,” kata beliau.

 

Berdasarkan EV RM1.8 bilion untuk Sprint, nilai ekuiti KPS dalam Sprint akan bernilai RM180.8 juta daripada jumlah RM904 juta.

 

Nilai ekuiti Gamuda dalam empat konsesi dianggarkan berjumlah RM2.33 bilion berdasarkan jumlah EV konsesi sebanyak RM5.48 bilion.

 

ALR telah mencadangkan untuk membeli semua sekuriti Litrak pada EV RM2.12 bilion, Kesas pada EV RM1.24 juta dan SMART pada EV RM313 juta.


 

ya

 


“Setiap tawaran Kesas, Sprint, Litrak dan SMART telah diberikan oleh ALR secara kendiri dan saling eksklusif antara satu sama lain,” kata Gamuda dalam maklumannya kepada bursa semalam.

 

"Lembaga akan membuat pengumuman yang sewajarnya dalam masa terdekat selepas melalui proses yang wajar secara dalaman dan dengan anak syarikat masing-masing, syarikat bersekutu dan syarikat JV," kata pemfailan Gamuda.

 

Saham Gamuda, KPS dan Litrak digantung semalam dan akan diniagakan semula hari ini.

 

Belum banyak yang diketahui tentang ALR kecuali ia adalah syarikat swasta bukan berasaskan keuntungan yang mendapat sokongan teguh kerajaan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


 

Tan Sri Azlan Mohd Zainol
                                 Tan Sri Azlan Mohd Zainol

 


Selain itu, ALR kini dipengerusikan oleh Tan Sri Azlan Mohd Zainol, bekas pengerusi RHB Bank Bhd dan pengerusi semasa Malaysia Building Society Bhd dan pernah menjadi Ketua Pegawai Eksekutif KWSP sehingga bersara pada April 2013.

 

ALR menawarkan untuk mengekalkan kadar tol di lebuh raya secara stabil sehingga akhir tempoh konsesi sebagai pertukaran untuk lanjutan tempoh konsesi, menurut laporan berita awal. - DagangNews.com