51 peratus responden sukar nikmati makanan sihat disebabkan kenaikan harga makanan - Kajian UCSI | DagangNews Skip to main content

51 peratus responden sukar nikmati makanan sihat disebabkan kenaikan harga makanan - Kajian UCSI

12 peratus responden terpaksa meminjam wang daripada rakan mereka. - Gambar NAIM AZIZ/DagangNews
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 7 Jun – Sebanyak 51 peratus responden mengaku tidak menikmati makanan sihat dan berkhasiat disebabkan kenaikan harga makanan sejak tiga bulan lalu, menurut kaji selidik Pusat Penyelidikan Undian UCSI baru-baru ini .

 

Kaji selidik tersebut dijalankan terhadap 1,381 rakyat Malaysia berumur 18 tahun dan ke atas untuk mengetahui persepsi semasa mereka terhadap isu sekuriti makanan di Malaysia. 

 

Daripada jumlah itu, seramai 682 (49 peratus) responden melaporkan mengalami kekangan kewangan untuk membeli makanan.

 

 

Dan daripada 682 responden itu juga, didapati 37 peratus hanya makan melangkaui waktu makan, dan 12 peratus terpaksa meminjam wang daripada rakan mereka.

 

Ketua Jabatan Sains Makanan dan Pemakanan Universiti UCSI, Prof Dr Tan Choon Hui berkata, cabaran untuk sekuriti makanan di Malaysia termasuk halangan sosio-ekonomi, pembandaran, pertumbuhan penduduk, perubahan iklim, terlalu bergantung kepada import, kekurangan tenaga kerja dan pembaziran makanan.

 

 

Prof Dr Tan Choon Hui 
Prof Dr Tan Choon Hui 

 

 

Beliau mencadangkan supaya dasar kerajaan dipertingkatkan bagi isu sekuriti makanan dan pengurusan sisa, kesedaran pengguna, dan menggunakan teknologi makanan dengan lebih baik dalam industri makanan.

 

Satu daripada inisiatif oleh Pusat Kajian Dasar STI Tan Sri Omar di bawah Universiti UCSI adalah mengadakan perbincangan meja bulat dengan pakar mata pelajaran mengenai sekuriti makanan.

 

Baru-baru ini, pusat itu menganjurkan forum mengenai sekuriti makanan untuk menangani jurang antara penggubalan dasar dan pelaksanaan.

 

Kaji selidik dimulakan dengan bertanya kepada responden tentang persepsi mereka terhadap diet seimbang. Keputusan ditunjukkan di bawah:

ucsi

 

 

Berbanding kajian yang dilakukan pada tahun 2023, responden bagi kajian pada tahun 2024 menunjukkan pemahaman yang lebih baik tentang maksud sebenar diet seimbang dengan peratusan meningkat daripada 26 peratus kepada 68 peratus.

 

Kaji selidik diteruskan dengan bertanyakan kepada responden tentang kekerapan menyediakan makanan mereka sendiri. Keputusan menunjukkan bilangan orang yang menyediakan makanan mereka sendiri pada tahun 2024 telah meningkat berbanding tahun 2023 iaitu meningkat daripada 28 peratus kepada 47 peratus.

 

ucsi

 

Responden ditanya sama ada mereka menghadapi kekangan kewangan untuk membeli makanan sejak tiga bulan lalu. Seramai 682 (49 peratus) responden melaporkan mengalami kekangan kewangan untuk membeli makanan.

 

ucsi

 

Kaji selidik diteruskan dengan bertanyakan bagaimana responden mengatasi masalah tersebut apabila ia berlaku.

 

Daripada 682 responden, 51 peratus memilih untuk tidak makan makanan yang sihat dan berkhasiat, 37 peratus melangkau waktu makan, dan 12 peratus terpaksa meminjam wang daripada rakan mereka.

 

ucsi

 

Seterusnya, kaji selidik diteruskan dengan bertanyakan responden tentang ketersediaan dan kos makanan utama di Malaysia. Keputusan menunjukkan bahawa ayam adalah makanan yang paling mahal (67 peratus), diikuti oleh ikan (45 peratus), dan telur (41 peratus). Berbanding tahun lalu, harga makanan utama di Malaysia telah meningkat dengan ketara dalam tempoh setahun.

 

ucsi

 

 

Akhir sekali, responden ditanya tentang keperluan utama memasak yang terlalu mahal di Malaysia. Keputusan menunjukkan bahawa gula berada di bahagian atas senarai dengan 64 peratus, diikuti oleh lada dengan 62 peratus, dan minyak masak dengan 40 peratus.

 

ucsi

Layari ucsipoll@ucsigroup.com.my untuk maklumat lanjut. - DagangNews.com