Abu Hanifah Noordin komited pulihkan Datasonic pasca pandemik | DagangNews Skip to main content

Abu Hanifah Noordin komited pulihkan Datasonic pasca pandemik

Datuk Abu Hanifah Noordin berkata Datasonic sedang berusaha untuk mengembangkan keupayaan i-Kad untuk mungkin termasuk keupayaan untuk melakukan pengiriman wang dalam talian.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KEMUNCULAN kembali Datuk Abu Hanifah Noordin menganggotai lembaga pengarah Datasonic Group Bhd dan sebagai salah satu pemegang saham utamanya, bertujuan memulihkan syarikat itu selepas dilanda pandemik COVID-19.

 

Hanifah, 72, mahu memastikan perniagaan teras Datasonic menghasilkan dokumen keselamatan dan kad pengenalan kekal utuh sementara syarikat berusaha untuk mempelbagaikan perniagaan lain seperti pengurusan kemudahan penjagaan kesihatan dan metaverse.

 

Dalam pertemuan makan tengah hari baru-baru ini, Hanifah mengakui kembalinya beliau adalah bagi memastikan legasinya sebagai pengasas Datasonic kekal. Beliau juga mahu meneruskan pertumbuhan syarikat selepas dua tahun dirundung pandemik.

 

"Kami mahu mengembalikan pertumbuhan Datasonic ke landasan yang betul. Kami sebenarnya mahu melakukan ini lebih awal, tetapi pembubaran parlimen (pada 10 Okt 2022) dan pilihan raya umum ke-15 (pada 19 Nov 2022) bermakna rancangan kami terpaksa ditangguhkan,” kata Hanifah.

 

Beliau mula kembali ke Datasonic pada Jun selepas isterinya Datin Popi Riandani Dody Muchtar memindahkan 103.15 juta saham kepada anak lelaki mereka Harrizal Rizhan Abu Hanifah.


 

datasonic

 


Pada 30 Jun, Datasonic mengumumkan bahawa Hanifah mempunyai 5.59% dalam kepentingan langsung dan tidak langsung dalam syarikat itu.

 

Pada 29 Julai, Harrizal memindahkan 103.15 juta saham kepada bapanya dan Popi Riandani memindahkan 33.6 juta saham kepada suaminya.

 

Hanifah kemudiannya turut memperoleh 400,000 saham daripada Popi Riandani pada hari yang sama. Urus niaga ini memberikan Hanifah kepentingan langsung sebanyak 6.62% dan kepentingan tidak langsung sebanyak 0.22%.

 

Pada 14 September, Hanifah kembali ke lembaga pengarah sebagai timbalan pengerusi eksekutif sebelum dilantik semula sebagai pengerusi eksekutif pada 29 September 2022.

 

Hanifah tidak keseorangan. Beliau telah mendapatkan bantuan daripada beberapa tokoh terkemuka dalam sektor keselamatan dan kerajaan untuk meletakkan Datasonic pada landasan pertumbuhan dan memastikan bahawa kerajaan hari ini yakin dengan keupayaannya untuk menghasilkan dokumen keselamatan dan identiti.


 

Datuk Mohd Khalil Kader Mohd
           Datuk Mohd Khalil Kader Mohd

 


Pada 14 September 2022, Datuk Mohd Khalil Kader Mohd dilantik sebagai pengarah bebas bukan eksekutif. Beliau merupakan ketua polis Johor antara Ogos 2017 dan Jun 2019 dan seterusnya menjadi pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Polis Diraja Malaysia sebelum bersara pada Februari 2020.

 

Mungkin pelantikan lembaga pengarah yang paling ketara ialah pelantikan bekas ketua polis negara Tan Sri Khalid Abu Bakar pada 29 September 2022 sebagai pengarah bebas bukan eksekutif. Khalid adalah KPN dari Mei 2013 hingga September 2017.


 

Tan Sri Khalid Abu Bakar
           Tan Sri Khalid Abu Bakar

 


Sebagai pengeluar dokumen keselamatan dan pengenalan diri seperti MyKad dan pasport, Datasonic boleh memanfaatkan kepakaran dan pengalaman Khalil dan Khalid.

 

Pemahaman mereka tentang keperluan dan cabaran untuk menghasilkan dokumen keselamatan dan identiti akan memberikan Datasonic kelebihan apabila tiba masanya untuk mendapatkan kontrak baharu daripada Kementerian Dalam Negeri dan jabatan serta kementerian lain.

 

Beliau juga menegaskan bahawa Datasonic adalah satu-satunya syarikat di Malaysia yang boleh menyediakan penyelesaian hujung ke hujung untuk dokumen keselamatan dan kad pengenalan. Pasport Malaysia yang dihasilkan Datasonic menjadi semakin canggih, dengan ciri keselamatan yang canggih.

 

Pelaburan

“Kami telah melabur lebih RM100 juta dalam jentera dan kemudahan khusus untuk mengeluarkan pasport dan MyKad. Ciri teknikal pasport juga dibangunkan secara dalaman dan memenuhi semua piawaian tempatan dan antarabangsa,” kata Hanifah.


 

datasonic

 


Datasonic telah terlibat dengan pembuatan MyKad sejak penubuhannya pada tahun 1999. Pada Mei 2016, kumpulan itu mengumumkan bahawa ia telah dianugerahkan kontrak 3½ tahun bernilai RM260.4 juta untuk pembekalan 12 juta kad mentah MyKad dan bahan habis pakai kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

 

Pada Januari 2020, kumpulan itu menerima lanjutan setahun untuk membekalkan 6.1 juta kad mentah MyKad dan bahan guna guna. Tahun ini, Datasonic memperoleh kontrak RM50.12 juta untuk membekalkan JPN dengan MyKad, MyTentera dan MyPOCA kad mentah dan bahan guna guna selama setahun mulai 15 Feb.

 

Pada Februari 2013, Datasonic memperoleh projek lima tahun untuk membekalkan 10 juta unit halaman data polikarbonat pasport baharu dan peralatan pengkhususan ukiran laser kepada Jabatan Imigresen.

 

Dua tahun kemudian, kumpulan itu memperoleh kontrak untuk membekalkan 12.5 juta unit cip pasport Malaysia baharu kepada Jabatan Imigresen selama lima tahun bermula 1 Dis 2016. Ia kemudian memperoleh kontrak untuk membekalkan 13.416 juta buku kecil pasport bagi tempoh yang sama. Ini bermakna Datasonic mampu menghasilkan keseluruhan pasport.

 

Sejak 2016, Datasonic telah dianugerahkan kontrak tambahan untuk membekalkan halaman data polikarbonat serta cip pasport.

 

Ia juga baru-baru ini memperoleh kontrak RM140 juta daripada Jabatan Imigresen untuk menghasilkan kad pengenalan pekerja asing, atau i-Kad.

 

Menurut Hanifah, Datasonic sedang berusaha untuk mengembangkan keupayaan i-Kad untuk mungkin termasuk keupayaan untuk melakukan pengiriman wang dalam talian.


 

datasonic

 


Datasonic telah pulih pada suku berakhir 31 Mac 2022 (4QFY2022), mencatatkan keuntungan bersih RM13.4 juta berbanding dengan kerugian bersih RM5.6 juta pada suku yang sama sebelumnya.

 

Untuk keputusan kewangan terbaharu bagi 2QFY2023, Datasonic mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM24.9 juta, iaitu 25 kali ganda lebih tinggi daripada RM1.01 juta yang dicatatkan pada 2QFY2022.

 

Pemulihan dalam prestasi kewangan Datasonic adalah disebabkan pembukaan semula sempadan, yang membolehkan rakyat Malaysia meneruskan perjalanan antarabangsa. Banyak pasport telah tamat tempoh semasa pandemik tetapi kini, terdapat beratur panjang di pejabat JPN di seluruh negara.

 

Pemulihan dalam perniagaan Datasonic telah menyebabkan penganalisis memanggil "beli" saham. Daripada empat firma penyelidikan yang meliputinya, tiga telah menetapkan panggilan "beli" manakala satu mempunyai "neutral".

 

Penganalisis yang paling yakin ialah Afifah Abdul Malek dari BIMB Securities, yang meletakkan harga sasaran 80 sen sesaham untuk saham itu. Beliau berkata dalam laporan 30 Nov bahawa BIMB kekal yakin dengan prospek perniagaan FY2023 Datasonic, didorong oleh permintaan kukuh untuk pasport dan MyKad, serta sumbangan pendapatan baharu daripada projek i-Kad.

 

Bersama-sama dengan panggilan "neutral" beliau ke atas Datasonic, Lee Meng Horng dari RHB Research menetapkan harga sasaran 52 sen sesaham. Dalam laporan 30 Nov, Lee berkata keyakinan pemulihan pendapatan berbentuk V dicerminkan dalam harga.

 

“Potensi perubahan dalam dasar awam daripada kerajaan baharu mungkin mempengaruhi sentimen pasaran, memandangkan sifat perniagaan kumpulan itu sebagai kontraktor di ruang awam, serta berlatar belakangkan peningkatan hasil bon/persekitaran kadar faedah,” katanya .


 

datasonic

 


Sambil berhasrat untuk "membangkitkan semula" Datasonic, Hanifah juga memerhatikan waran kumpulan itu. Beliau secara langsung memiliki 6.68 juta Waran A Datasonic, dan mempunyai 55.51 juta unit secara tidak langsung.

 

Waran A matang pada 5 Julai 2023. Mereka mempunyai harga pelaksanaan sebanyak 54 sen setiap satu. Pada harga saham semasa 50 sen sesaham, dan harga waran sebanyak 5 sen setiap satu, waran didagangkan pada premium sembilan sen, atau 18%, kepada saham ibu.

 

Harga saham Datasonic adalah tertinggi pada RM4.85 pada 1 April 2014, menilai kumpulan itu pada RM3.27 bilion. Pada 50 sen sesaham semasa, Datasonic bernilai RM1.48 bilion dan didagangkan pada 20.83 kali anggaran pendapatan FY2023 sesaham. – DagangNews.com