Agricore ditutup 87.5 sen pada hari pertama dagangan Pasaran ACE, catat margin 75% | DagangNews Skip to main content

Agricore ditutup 87.5 sen pada hari pertama dagangan Pasaran ACE, catat margin 75%

KUALA LUMPUR 21 Jun - Pembekal bahan makanan Agricore CS Holdings Bhd menamatkan hari pertama penyenaraiannya dengan keuntungan 75% pada hari Jumaat, dalam dagangan aktif di Pasaran ACE.

 

Agricore ditutup pada 87.5 sen, berbanding harga tawaran awam permulaan (IPO) sebanyak 50 sen sesaham.

 

Saham dibuka pada 79 sen, dan meningkat kepada setinggi 93 sen. Pada harga penutup, Agricore bernilai RM177.45 juta di Bursa Malaysia.

 

Saham itu juga antara yang paling aktif, dengan lebih daripada 87.7 juta saham bertukar tangan.

 

Lonjakan pada hari Jumaat menaikkan penilaiannya kepada 19 kali ganda pendapatan sesahamnya sebanyak 4.5 sen sesaham untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY2023), daripada 11 kali, berdasarkan harga IPO.

 

Hari pertama Agricore adalah yang ketiga terbaik setakat tahun ini, menurut laporan The Edge.

 

Syarikat perkhidmatan minyak dan gas Keyfield International Bhd, yang disenaraikan pada 20 April, lebih dua kali ganda harga IPO pada penghujung hari dagangan sulungnya.

 

Firma perkhidmatan sokongan pembinaan KJTS Group Bhd  pula memperoleh keuntungan 85.19% menjelang akhir penampilan sulungnya pada 26 Jan.

 

Agricore memperoleh RM25.9 juta daripada IPOnya, yang terlebih langgan sebanyak 130 kali.

 

Kumpulan itu terlibat terutamanya dalam pengedaran dan pengeluaran bahan makanan pertanian berasaskan tumbuhan yang terdiri daripada produk kanji, kekacang dan kekacang, produk bijirin dan produk berkaitan lain di bawah jenama rumahnya seperti Pokok Agricore, serta jenama pihak ketiga.

 

 

agricore

 

 

Syarikat itu juga mengeluarkan dan menjual bahan tambahan makanan dan bawang merah goreng di bawah jenama rumahnya iaitu Bapas dan Cap Pokok.

 

Selepas penyenaraian, Agricore berkata ia berhasrat mengembangkan pangkalan pelanggannya dalam segmen perniagaan penyumberan dan pengedaran, serta hasil dengan meningkatkan tahap inventori di premis semasanya di Bukit Minyak, dan menubuhkan kemudahan penyimpanan wilayah baharu di Klang, Selangor.

 

"Kami telah menggunakan sepenuhnya gudang kami, 100% pada 2023. Jadi, semua stok kami [sedang] dijual kepada pelanggan kami, dan kami perlu meningkatkan tahap inventori kami untuk memenuhi keperluan pelanggan kami dengan segera," pemasaran pengurus Daniel Tan memberitahu media selepas majlis penyenaraian syarikat itu di sini.

 

Sementara itu, pengarah urusan Oon Boon Khong berkata kemudahan gudang serantau baharu — dijadualkan siap pada Oktober — akan meningkatkan kapasiti penyimpanan Agricore kira-kira 30% hingga 40% untuk menampung 70 kontena tambahan daripada 180 kontena semasa.

 

“Selain itu, memandangkan bekalan tertentu sangat bergantung pada kemusiman serta pendedahan kepada turun naik harga, mempunyai tahap inventori yang lebih tinggi dalam keadaan pasaran yang tidak menggalakkan membolehkan Agricore memperoleh kelebihan daya saing dari segi bekalan dan strategi harga,” tambahnya.

 

Agricore telah memperuntukkan 74% daripada hasil IPOnya (RM18.9 juta) untuk pembelian inventori dan pengembangan perniagaan penyumberan dan pengedarannya, yang mana RM13.7 juta akan digunakan untuk premis Bukit Minyak, dengan baki RM5.2 juta pergi ke kemudahan penyimpanan serantau baharu di Klang.

 

Selain itu, ia merancang untuk menggunakan 10% daripada hasil atau RM2.7 juta untuk menubuhkan kemudahan penyimpanan baharu, juga di Klang, dengan keluasan binaan 30,000 kaki persegi. Baki hasil akan digunakan untuk pengambilan kakitangan dan perbelanjaan penyenaraian. - DagangNews.com