Alibaba Cloud pacu inovasi rentas sektor dalam transformasi digital perindustrian Malaysia | DagangNews Skip to main content

Alibaba Cloud pacu inovasi rentas sektor dalam transformasi digital perindustrian Malaysia

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 15 Dis - Alibaba Cloud, teknologi digital dan tulang belakang kecerdasan Kumpulan Alibaba, mengumumkan ia menyokong pelbagai perniagaan Malaysia daripada pelbagai industri, daripada logistik, kereta hingga perkhidmatan kewangan pada 2023 untuk usaha pendigitalan.

 

Dengan bekerjasama dengan Alibaba Cloud, perusahaan dan institusi awam di Malaysia menyaksikan logistik yang diperkemas, perkhidmatan kewangan yang inovatif dan keupayaan digital yang dipertingkatkan merentasi pelbagai sektor. 

 

Teknologi termaju Alibaba Cloud memainkan peranan penting dalam mengoptimumkan operasi, meningkatkan pengalaman pelanggan dan memastikan kelebihan daya saing dalam landskap digital yang berkembang untuk perniagaan ini.

 

Pengurus Besar Malaysia Alibaba Cloud Intelligence, Kun Huang berkata, ia memberi pihaknya kepuasan besar untuk menyaksikan impak transformatif teknologi termaju terhadap perniagaan di Malaysia. 

 

"Melalui kerjasama strategik dan penyelesaian inovatif, kami memacu anjakan paradigma ke arah kecemerlangan digital. 

 

"Komitmen kami untuk memperkasa perusahaan Malaysia tidak berbelah bagi, dan kami melihat ke hadapan untuk meneruskan perjalanan mencipta bersama landskap perniagaan yang berdaya tahan secara digital dan berdaya saing di peringkat global," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Alibaba Cloud membuat kemajuan ke Malaysia Timur pada 2023 dengan dua pelanggan daripada sektor perkhidmatan awam iaitu, Sabah Credit Corporation (SCC) dan Sistem Maklumat Sarawak (SAINS), menunjukkan komitmennya untuk menyokong organisasi di rantau ini.

 

Sabah Credit Corporation (SCC), sebuah badan berkanun yang dimiliki sepenuhnya Kerajaan Negeri Sabah telah melanjutkan kerjasamanya dengan memanfaatkan rumusan Superapp Enterprise Mobile Application Studio (EMAS) Alibaba Cloud.

 

Rumusan itu membolehkan SCC menyatukan ketiga-tiga aplikasi - YONO Finance (aplikasi pembiayaan teras SCC), Sabah Pay dan YONOPay (e-dompet pengguna) - di bawah platform ini menjadi satu titik sentuh mudah alih tunggal, dipanggil YONO. 

 

Ini telah membolehkan SCC mengurangkan halangan teknikal dengan berkesan dan mempercepatkan masa ke pasaran untuk pembangunan aplikasi supernya, bekerjasama dengan rakan kongsi pihak ketiga dengan lancar untuk mencipta dan mengurus kitaran hayat aplikasi mini dengan cekap pada kos minimum melalui pengurusan aplikasi terpusat.

 

SAINS sebaliknya, menerima kemasukan Alibaba Cloud ke Malaysia Timur sebagai pemangkin kepada evolusi digitalnya. Penyepadu dan rumusan sistem ICT terkemuka di Sarawak itu melancarkan awan peribadi tercanggih iaitu rumusan yang sangat selamat yang dikuasakan Alibaba Cloud, menandakan program awan peribadi pertama seumpamanya di Malaysia untuk Alibaba Cloud.

 

Pelaksanaan rumusan itu telah meningkatkan kebolehpercayaan perkhidmatan SAINS, dengan ketara mengurangkan Objektif Masa Pemulihan (RTO) dan memastikan masa henti yang minimum sekiranya berlaku kegagalan atau bencana. - DagangNews.com