Keuntungan bersih Malayan Flour Mills 1Q24 melonjak, melabur RM300 juta CAPEX pada FY2024 | DagangNews Skip to main content

Keuntungan bersih Malayan Flour Mills 1Q24 melonjak, melabur RM300 juta CAPEX pada FY2024

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 17 Mei – Pengeluar makanan ruji Malayan Flour Mills Berhad mencatat lonjakan keuntungan bersih berjumlah RM37.9 juta bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (Q1FY2024), berbanding RM10.4 juta suku yang sama tahun lepas.

 

Prestasi kewangan yang positif sebahagian besarnya disebabkan oleh peningkatan berterusan dalam operasi Segmen Dagangan Tepung dan Bijian (FGT), yang menyaksikan margin keuntungan yang lebih baik daripada kos bahan mentah yang lebih rendah pada suku tersebut, apabila harga gandum dan bijirin berkurangan.

 

Walau bagaimanapun, hasil daripada segmen itu merosot 9.2% kepada RM732.6 juta, disebabkan terutamanya oleh purata harga jualan yang lebih rendah pada 1Q24.

 

Digabungkan dengan Segmen Aquafeed yang lebih kecil, hasil dan keuntungan operasi masing-masing berjumlah RM751.6 juta dan RM51.6 juta pada 1Q24, berbanding 1Q23 RM826.7 juta dan RM19.0 juta yang sepadan.

 

Pada masa yang sama, syarikat bersekutu 30% Kumpulan PT Bungasari Flour Mills di Indonesia pulih selepas mengalami kerugian selama dua tahun, memberikan Kumpulan keuntungan sebanyak RM7.6 juta, berbanding bahagian kerugian RM8.6 juta pada 1Q23.

 

Prestasi yang lebih baik di negara ini didorong oleh tan jualan yang lebih tinggi, ditambah dengan margin keuntungan yang lebih baik daripada kos input yang lebih rendah dan perbelanjaan faedah yang berkurangan.

 

Peningkatan keuntungan perniagaan pengilangan tepung Kumpulan, termasuk operasi Indonesia, pada suku tersebut lebih daripada mengimbangi persekitaran operasi yang mencabar bagi Segmen Integrasi Ayam (PI), yang dilanda boikot pelanggan terhadap jenama barat.

 

Ditambah dengan pemberhentian subsidi daging ayam oleh kerajaan Malaysia sejak November tahun lepas, segmen itu mencatatkan kerugian selepas cukai sebanyak RM2.4 juta, berbanding keuntungan selepas cukai sebanyak RM30.1 juta sebelumnya, disebabkan terutamanya oleh penurunan 21.2% dalam hasil kepada RM241.2 juta.

 

Akibatnya, bahagian kerugian MFM daripada 51% pegangan ekuiti dalam syarikat usaha sama dengan Tyson Foods, iaitu Dindings Tyson Sdn Bhd (DTSB), berjumlah RM1.2 juta defisit, berbanding bahagian keuntungan RM15. .3 juta tahun lepas.

 

 

Teh Wee Chye
                     Teh Wee Chye

 

 

Timbalan Pengerusi Eksekutif merangkap Pengarah Urusan Malayan Flour Mills Berhad, Teh Wee Chye berkata, kejadian geopolitik global mendatangkan kesan meruap terhadap kedua-dua perniagaan FGT dan PI syarikat.

 

"Di satu pihak, kami melihat peningkatan berterusan dalam operasi pengilangan tepung kami pada suku kebelakangan ini, selepas ketidaktentuan bekalan yang melampau yang disebabkan oleh konflik Rusia-Ukraine sejak awal 2022, manakala di sisi lain kami kini menghadapi cabaran untuk perniagaan pemprosesan ayam itik kami akibat daripada krisis Timur Tengah.

 

"Kami agak bertuah kerana segmen FGT kami telah membantu mengurangkan masalah yang dihadapi oleh perniagaan ayam itik kami.

 

"Sementara itu, kami akan memanfaatkan bekalan bijirin dan gandum semasa yang stabil untuk terus mengukuhkan keuntungan pengilangan tepung kami, pada masa yang sama memenuhi tanggungjawab sosial kami untuk memenuhi permintaan pengguna di negara tempat kami beroperasi, dengan melabur dalam pengilangan tepung tambahan kemudahan," katanya. - DagangNews.com