Alliance Bank, SOLV Malaysia bekerjasama perluas akses pembiayaan PMKS | DagangNews Skip to main content

Alliance Bank, SOLV Malaysia bekerjasama perluas akses pembiayaan PMKS

Raymond Chui, (dua, kiri) dan Wendy Ang (dua, kanan) ketika menandatangani MoU antara Alliance Bank dan SOLV Malaysia. Turut kelihatan, Ketua Digital PKS Alliance Bank, Kevin Shum (kiri) dan Ketua Perkhidmatan Kewangan dan Produk SOLV Malaysia, Chan Tse Ning (kanan).
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Mei - Alliance Bank Malaysia Bhd memeterai memorandum (MoU) dengan SOLV Malaysia untuk meluaskan jangkauan bagi membantu perusahaan mikro, kecil dan sederhana (PMKS) Malaysia mempercepatkan pertumbuhan melalui program pembiayaan rantaian bekalan perniagaan ke perniagaan.

 

Alliance Bank adalah perintis untuk menyediakan pembiayaan invois kepada PMKS di platform SOLV untuk memudahkan aliran tunai mereka dan pembelian dana daripada pengilang dan pengedar tanpa perlu pergi ke cawangan bank fizikal. 

 

Akses lancar kepada perkhidmatan kewangan digital akan membantu menangani cabaran mudah tunai kepada PMKS yang celik teknologi.

 

PMKS dalam rantaian bekalan di SOLV boleh mendapatkan pembiayaan invois sehingga RM200,000 melalui Kemudahan Penerimaan Amanah PKS Digital Bank dan menikmati kelulusan pantas dalam tempoh seawal dua hari bekerja menggunakan hanya satu dokumen sebagai penyata bank enam bulan lepas mereka.

 

Ia akan membolehkan PMKS mengurus modal kerja mereka dengan lebih berkesan dan meningkatkan tahap inventori untuk merebut peluang perniagaan. 

 

Perkongsian itu bertujuan untuk meluaskan akses kepada kemudahan kredit menggunakan titik data alternatif melalui platform.

 

Ketua Pegawai Perbankan PKS dan Komersial Kumpulan Alliance Bank, Raymond Chui berkata, Laporan Tinjauan Perniagaan PMKS 2023 - Malaysia Bank yang diterbitkan pada Februari tahun ini mendedahkan PMKS menghadapi pelbagai cabaran seperti akses terhad kepada modal dan kesukaran menavigasi peraturan kewangan yang kompleks. 

 

"Kami memahami cabaran berbeza mereka dan ingin membantu mereka berjaya kerana peranan penting dalam mengembangkan ekonomi Malaysia dengan menyediakan mereka akses kepada struktur sokongan utama yang meluas ke seluruh rantaian bekalan. 

 

"Kami menyesuaikan rumusan pelanggan kami untuk memenuhi keperluan PMKS. Kerjasama dengan SOLV ini juga selaras dengan strategi baharu bank, Acceler8, untuk memanfaatkan perkongsian bagi meneruskan hala tuju kami dalam segmen PKS," katanya.

 

Ketua Venture SOLV Malaysia, Wendy Ang pula berkata, SC Ventures menginkubasi SOLV di Malaysia untuk menyokong pelanggan yang semakin mencari penyelesaian baharu untuk menangani keperluan e-dagang dan kewangan mereka untuk kecekapan dan pertumbuhan lebih besar dalam komuniti perusahaan kecil dan sederhana. 

 

"Akhirnya, kami mahu menggabungkan teknologi dan inovasi baharu untuk membantu mengubah perniagaan dan membolehkan pertumbuhan membantu mereka berjaya," katanya.

 

Di bawah strategi Acceler8, Alliance Bank menumpukan pada transformasi digital yang berterusan dan menawarkan penyelesaian inovatif yang pantas dan diperibadikan untuk memenuhi keperluan pelanggan yang semakin berkembang. - DagangNews.com