Altair, IUKL meterai MoU tingkatkan kemahiran, literasi digital graduan | DagangNews Skip to main content

Altair, IUKL meterai MoU tingkatkan kemahiran, literasi digital graduan

Srirangam Srirangarajan (dua dari kanan) dan Prof Datuk Dr Noor Inayah (dua dari kiri) ketika majlis menandatangani MoU tersebut.
Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 21 Jun - Altair Engineering Sdn Bhd (Altair) dan Infrastructure University Kuala Lumpur (IUKL) telah memeterai memorandum persefahaman (MoU) untuk memupuk graduan sedia industri yang memiliki kemahiran industri dalam permintaan.

 

MoU itu bertujuan untuk memperdalam keupayaan penyelidikan kedua-dua organisasi dalam Revolusi Perindustrian dan Transformasi Digital dan meningkatkan kebolehpasaran graduan. 

 

Melalui kerjasama Altair dan IUKL itu bertujuan untuk meningkatkan kemahiran dan literasi digital graduan IUKL.

 

Pengarah Urusan Altair Engineering ASEAN dan ANZ, Srirangam Srirangarajan berkata, beliau menekankan komitmen Altair untuk meningkatkan literasi digital di peringkat pengajian tinggi. 

 

"Altair dengan IUKL akan berfungsi untuk memodenkan kurikulum agar sesuai dengan pemacu pendigitalan yang akan datang dalam industri dan meletakkan asas yang kukuh serta terus meningkatkan diri dan menjadi teknologi kontemporari sepanjang hayat kerja mereka.

 

“Selaras dengan aspirasi negara iaitu Wawasan Kemakmuran Bersama 2030 (SPV2030) Altair akan melengkapkan pelajar dan jurutera yang mengamalkan sama, dalam sektor ekonomi yang dikenal pasti dengan pengetahuan yang diperlukan tentang teknologi terkini seperti analisis AI/ML/Data,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Presiden dan Naib Canselor IUKL, Prof Datuk Dr Noor Inayah berkata, IUKL komited untuk menyampaikan pendidikan berkualiti dan inovasi penyelidikan. 

 

altair
Srirangam Srirangarajan

 

"Kami mengiktiraf kesan penyelidikan yang meluas dalam membantu pelajar kami bersedia untuk menghadapi cabaran yang dibawa oleh Industri 4.0. Melihat kepada faedah tanpa had yang perlu dimiliki  teknologi tawaran pendigitalan, IUKL mengalu-alukan kerjasama ini dengan Altair untuk meningkatkan kemahiran graduan kami.

 

“IUKL gembira dapat bekerjasama dengan Altair, peneraju global dalam sains pengiraan dankecerdasan buatan (AI), untuk mengukuhkan pendidikan berkualiti yang telah disediakan oleh IUKL sejak 20 tahun lalu,” katanya.

 

Selain penasihat universiti, Altair juga akan bertindak sebagai mentor untuk pelajar, melalui penawaran kursus dan latihan akademik untuk pendidikan berterusan. 

 

Sepanjang lima tahun, Altair dan IUKL akan mengekalkan penglibatan aktif dengan persidangan bersama, antara institusi latihan, program pemindahan pengetahuan serta program latihan dan penempatan pekerjaan.

 

Kerjasama itu bertujuan menarik minat belia Malaysia untuk menyelami dunia digital industri, membawa masuk tenaga dan kreativiti baharu. Altair dan IUKL merancang untuk memperkasakan belia Malaysia memainkan peranan penting dalam pembinaan negara. - DagangNews.com