ALX Asset tidak dapat mengumpul dana mencukupi untuk membeli 163 Retail Park, kata YNH kepada Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

ALX Asset tidak dapat mengumpul dana mencukupi untuk membeli 163 Retail Park, kata YNH kepada Bursa Malaysia

AEON Seri Manjung adalah satu daripada aset milik YNH. - Gambar hiasan
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 6 Feb - YNH Property Bhd, yang harga sahamnya telah jatuh teruk dalam beberapa minggu kebelakangan ini, menjelaskan bahawa ALX Asset Bhd tidak dapat mengumpul dana yang mencukupi untuk pembelian asetnya iaitu 163 Retail Park.

 

Akibatnya, YNH terpaksa menamatkan jualan RM270.5 juta pada 26 Jan, kira-kira 14 bulan selepas YNH menandatangani perjanjian itu. Ia juga memutuskan untuk tidak meneruskan cadangan pelupusan RM152 juta AEON Seri Manjung di Perak kepada ALX Asset Bhd memandangkan keadaan itu.

 

Walau bagaimanapun, YNH dengan pantas mencari pembeli walaupun pada harga yang lebih rendah. Ia memeterai perjanjian baharu untuk menjual pusat beli-belah Mont'Kiara kepada Sunway Real Estate Investment Trust (Sunway REIT) dengan wang tunai RM215 juta.

 

Dalam jawapan kepada pertanyaan Bursa Malaysia, YNH menjelaskan ALX Asset tidak dapat mengumpul dana yang mencukupi melalui program nota jangka sederhana (MTN) bersandarkan asetnya sehingga RM500 juta untuk membeli pusat beli-belah runcit itu.

 

YNH mengumumkan cadangan pelaksanaan pensekuritian aset, yang dijangka mengumpul modal baharu sehingga RM500 juta, pada September 2022.


 

ynh
Pusat beli-belah 163 Retail Park milik YNH sudah dijual kepada Sunway REIT.

 


Syarikat itu kemudiannya mahu melaksanakan pensekuritian aset ke atas dua pusat beli-belah runcitnya, iaitu 163 Retail Park di Mont'Kiara, Kuala Lumpur, dan AEON Seri Manjung di Perak.

 

ALX Asset telah diperbadankan untuk menjalankan fungsi syarikat tujuan khas berhubung dengan program MTN yang disokong aset yang dicadangkan. Ia adalah anak syarikat milik penuh Premier SPV Management Sdn Bhd.

 

Urus niaga dengan ALX Asset disifatkan sebagai urus niaga pihak berkaitan kerana pengerusi eksekutif YNH dan pemegang saham utama Datuk Dr Yu Kuan Chon akan melanggan tranche pertama MTN junior.

 

Abang beliau, Datuk Yu Kuan Huat, yang merupakan pengarah urusan YNH, juga dianggap berkepentingan dengan pelupusan itu.

 

Dalam makluman terbaharu, YNH menyatakan bahawa D'Kiara Place Sdn Bhd dan ALX Asset milik penuhnya pada mulanya telah memenuhi syarat duluan untuk urus niaga itu pada Oktober lalu, tetapi urus niaga itu gagal menjadi kenyataan berikutan tranche pertama MTN ALX Asset tidak dilanggan sepenuhnya. dan dengan itu tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk meneruskan pembelian.

 

“Berikutan perkara di atas, beberapa syarat yang telah dipenuhi sebelum ini telah luput dan D'Kiara Place dan ALX Asset pada 3 Jan 2024, telah bersetuju untuk melanjutkan tarikh pemenuhan syarat-syarat terdahulu dalam perjanjian jual beli 163 Retail Park. (SPA) selama sebulan sehingga 4 Feb 2024,” kata syarikat itu kepada bursa.

 

Bagaimanapun, SPA dengan ALX Asset telah ditamatkan pada 26 Jan, yang memberi laluan kepada perjanjian berikutnya untuk menjual pusat beli-belah tujuh tingkat itu kepada Sunway REIT pada 29 Jan.

 

"Tiada ganti rugi atau penalti tercair yang perlu dibayar oleh syarikat (berkenaan SPA dengan Aset ALX)," tambahnya. - DagangNews.com