Aminvestment Bank saran pemegang saham Pan Malaysia tolak tawaran Exsim Hospitality, disifatkan `tidak munasabah' | DagangNews Skip to main content

Aminvestment Bank saran pemegang saham Pan Malaysia tolak tawaran Exsim Hospitality, disifatkan `tidak munasabah'

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 9 April - Aminvestment Bank Bhd selaku penasihat bebas Pan Malaysia Holdings Bhd memberitahu pemegang saham supaya menolak tawaran pengambilalihan Exsim Hospitality Holdings Sdn Bhd sebanyak enam sen sesaham, menyifatkan ia "tidak adil" dan "tidak munasabah".

 

Exsim mencetuskan tawaran am mandatori bagi saham yang tidak dimilikinya dalam Pan Malaysia selepas ia membeli 65.90 peratus kepentingan dalam syarikat itu pada harga RM36.7 juta, atau enam sen sesaham.

 

Exsim Hospitality dimiliki oleh pengasas kumpulan Exsim, Lim Aik Fu, Lim Aik Hoe dan Lim Aik Kiat.

 

Aik Fu memiliki 25 peratus kepentingan, manakala abangnya Aik Hoe dan Aik Kiat memiliki bahagian yang sama daripada baki 75 peratus.

 

 

am

 

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, penasihat bebas Pan Malaysia iaitu Aminvestment Bank Bhd berkata ia menganggap tawaran itu "tidak adil" kerana ia lebih rendah dan mewakili diskaun RM0.055 (47.83 peratus) berbanding harga dagangan terakhir saham itu sebelum pengumuman tawaran. 

 

Ia berkata harga pasaran sejarah saham Pan Malaysia selepas notis itu dan sehingga 1 April 2024, antara 11 sen hingga 22.5 sen, akan menjadi rujukan yang lebih bermakna bagi urus niaga pasaran terkini dan harga pasaran saham Pan Malaysia dan sentimen semasa pasaran bagi saham Pan Malaysia.

 

Aminvestment Bank juga berkata tawaran itu 'tidak munasabah' kerana saham Pan Malaysia akan kekal boleh didagangkan di pasaran Utama Bursa Securities walaupun selepas tarikh tutup tawaran pada 19 April 2024.

 

Ini walaupun sahamnya agak kurang cair berbanding Indeks Produk Pengguna KLCI dalam tempoh 12 bulan lalu sehingga Mac 2024.

 

Pembelian kepentingan Exsim dalam Pan Malaysia adalah sebahagian daripada strategi yang lebih besar untuk mengembangkan perniagaan hospitalitinya.

 

Ia telah menceburi penginapan jangka pendek di kawasan KLCC sejak 2018/2019.

 

 

exsim

 

 

Exsim Development Sdn Bhd, juga dikawal oleh adik-beradik Lim, menjelaskan bahawa ia tidak bercadang untuk menggabungkan cabang pembangunan hartanahnya dengan Pan Malaysia sejurus selepas membeli syarikat itu.

 

Pan Malaysia kini memiliki Corus Paradise Resort di Port Dickson, bernilai RM34.83 juta mengikut laporan tahunan tahun lepas.

 

Bagi enam bulan berakhir 31 Disember 2023, Pan Malaysia mencatatkan kerugian bersih RM1.58 juta berbanding RM3 juta hasil. - DagangNews.com