AmInvestment Bank ulangi saranan 'Beli' saham MR DIY, semak semula pendapatan 2021-2023 | DagangNews Skip to main content

AmInvestment Bank ulangi saranan 'Beli' saham MR DIY, semak semula pendapatan 2021-2023

Oleh NABILA YASMIN RAZIB 

KUALA LUMPUR 24 Jan - AmInvestment Bank mengulangi panggilan 'Beli' ke atas saham MR DIY dengan nilai saksama sedikit rendah pada RM4.15 berbanding RM4.17 sebelum ini.

 

Firma penganalis itu berkata, MR DIY merupakan pilihan utama bank pelaburan berkenaan bagi sektor pengguna kerana aliran tunai operasi yang kukuh daripada kedai sedia ada, kepimpinan pengurusan yang proaktif dan prospek format kedai baharu, MR DIY Express. 

 

"Kami menyemak semula pendapatan 2021–23F masing-masing sebanyak +1%, -1% dan -3.2% kerana tujuan pengemasan.

 

"Kami percaya jenama MR DIY akan terus menjadi pemacu pertumbuhan pendapatan utama syarikat dalam tempoh terdekat. 

 

"Daripada 180 kedai baharu yang disasarkan untuk 2022, sekurang-kurangnya 100 cawangan dijangka menjadi kedai MR DIY, termasuk cawangan MR DIY Express," katanya dalam nota penyelidikannya di sini hari ini.

 

Tambahnya, kuasa beli pengguna yang semakin terhakis akibat persekitaran inflasi akan memberi manfaat kepada MR DIY apabila pengguna menjadi lebih sensitif terhadap harga dan cenderung kepada pilihan yang lebih murah.

 

Ujarnya, walaupun inflasi berkemungkinan berkurangan, inflasi asas mungkin berterusan kerana harga barangan pengguna hampir tidak turun selepas dan ini mungkin menjadikan pencarian tawar-menawar pengguna menjadi trend yang lebih berkekalan.

 

"Kami menjangkakan peningkatan dalam bilangan urus niaga daripada peralihan tabiat membeli-belah pengguna.

 

"Kami juga percaya kesan peningkatan kos operasi akan diimbangi sebahagiannya oleh usaha berterusan MR DIY untuk menambah baik penawaran produknya dan memaksimumkan sumbangan jualan," katanya. 

 

AmInvestment berkata, dengan memanfaatkan keupayaan analisis datanya, MR DIY sedang menyemak semula penawaran produknya secara aktif berdasarkan permintaan pelanggan sambil menilai secara berterusan strategi penetapan harga produknya. -DagangNews.com