Aneka Jaringan kembali mencatat untung pada 3Q | DagangNews Skip to main content

Aneka Jaringan kembali mencatat untung pada 3Q

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Julai - Aneka Jaringan Holdings Bhd kembali mencatat untung dengan keuntungan bersih RM562,000 pada suku ketiga berakhir 31 Mei 2024, berbanding kerugian bersih RM3.71 juta pada suku yang sama pada 2023.

 

Perolehan kumpulan pembinaan ialah RM41.85 juta, lebih tinggi sedikit daripada hasil RM41.25 juta pada suku yang sama sebelumnya, manakala pendapatan sesaham meningkat kepada 0.09 sen daripada kerugian sesaham 0.63 sen.

 

Dalam satu kenyataan, kumpulan itu berkata pertumbuhan hasil pelaksanaan berkesan projek dan inisiatif strategik, serta pemulihan yang stabil dalam industri pembinaan.

 

Dalam tempoh sembilan bulan, Aneka Jaringan mencatatkan keuntungan bersih RM1.96 juta berbanding kerugian bersih RM13.22 juta dalam tempoh yang sama pada 2023, manakala hasil meningkat kepada RM154.84 juta daripada RM137.07 juta pada suku perbandingan.

 

"Ketika kami bergerak ke hadapan, kami kekal komited untuk menyampaikan nilai kepada pemegang kepentingan kami dan memacu pertumbuhan yang mampan.

 

"Penyiapan projek kami mengikut jadual adalah terpenting, dan kami akan terus menumpukan pada memanfaatkan buku pesanan kami sebanyak RM231.38 juta pada 31 Mei 2024, memastikan penghantaran tepat pada masanya dan pelaksanaan berkualiti," kata Pengarah Urusannya, Pang Tse Fui.

 

 

Pang Tse Fui
                 Pang Tse Fui

 

 

Di samping keputusan kewangan yang mengagumkan ini, Aneka Jaringan juga telah memperoleh kontrak baharu yang ketara, menunjukkan keupayaan kukuh Kumpulan dan mengembangkan jejaknya dalam sektor pembinaan.

 

Kumpulan telah dianugerahkan kontrak bernilai RM12.9 juta oleh Totalbuildz Sdn. Bhd. untuk projek Hanaz @ Jalan Mayang, yang merangkumi kerja tanah, cerucuk, penutup cerucuk, dan kerja sub-struktur.

 

Tambahan pula, Aneka Jaringan menerima sejumlah besar RM53.0 juta Surat Anugerah daripada Grand Dynamic Builders Sdn. Bhd. pada 11 Julai 2024 untuk pembinaan hab logistik baharu di Shah Alam, Selangor. - DagangNews.com