Anthony Tan berusaha yakinkan pemegang saham Grab mampu kembali untung | DagangNews Skip to main content

Anthony Tan berusaha yakinkan pemegang saham Grab mampu kembali untung

SINGAPURA 27 Sept - Pengasas bersama dan CEO Grab Holdings Ltd, Anthony Tan berusaha meyakinkan para pemegang saham bahawa syarikat tersebut sedang menyesuaikan diri dengan kemelesetan pasaran dan mempercepatkan usaha untuk mengembalikan keuntungan setelah mengalami kerugian bertahun-tahun.

 

"Melihat ke hadapan, kami menggunakan semua silinder untuk meningkatkan trajektori keuntungan kami," kata Tan pada Hari Pelabur syarikat itu di Singapura hari ini.

 

"Grab cuba mencapai ini dengan mengembangkan barisan teratas kami dengan cara yang mampan," ujar beliau, menurut laporan Bloomberg.

 

Grab, yang telah lama dianggap sebagai salah satu bintang yang semakin meningkat di Asia Tenggara, telah bergelut sejak ia diumumkan kepada umum melalui penggabungan dengan syarikat pemerolehan tujuan khas (SPAC) pada Disember. Saham telah jatuh lebih daripada 70% kerana syarikat mengalami kerugian dan pasaran saham merosot akibat usaha teknologi yang tidak menguntungkan.

 

Grab mengumumkan ia menjangkakan pulangan modal berdasarkan EBITDA Pelarasan Kumpulan menjelang separuh kedua 2024 dengan hasil kumpulan dijangka berkembang sebanyak 45%-55% pada 2023 pada asas mata wang yang berterusan.

 

Grab juga menjangka untuk melihat peningkatan 27% dalam EBITDA Pelarasan Kumpulan H2 2022 berbanding H1 2022 manakala operasi Digibank dijangka pulang modal pada 2026.

 

Grab, yang memiliki SoftBank Group Corp Jepun dan Uber Technologies Inc sebagai dua pemegang saham terbesarnya, mendedahkan kepada umum mengenai penggabungannya dengan Altimeter Capital Management SPAC dalam perjanjian bernilai AS$40 bilion (RM184.33 bilion). Permodalan pasaran Grab telah menurun kepada AS$10.8 bilion setakat penutupan bursa terkini.

 

Syarikat itu mula menumpukan pada perniagaan ride-hailing dan bersaing dengan berkesan terhadap Uber. Syarikat AS itu akhirnya menjual perniagaan Grab di Asia Tenggara sebagai balasan untuk kepentingan dalam saingan Singapura.

 

Grab kemudian melancarkan kempen bercita-cita tinggi — dan mahal — untuk mengembangkan perniagaan bersebelahan, termasuk penghantaran makanan dan kewangan. Ia juga menambahkan segala-galanya daripada tempahan hotel dan perkhidmatan kesihatan kepada hadiah dan pengalaman hiburan kepada aplikasinya.

 

Visi Tan untuk mencipta apa yang dipanggil superapp untuk Asia Tenggara adalah agresif, tetapi membawa kepada kerugian yang besar. Grab kerugian AS$3.4 bilion pada 2021, dan telah mengumpul hampir AS$1 bilion kerugian dalam dua suku pertama tahun ini.

 

Ketua pegawai operasi Alex Hungate berkata Grab kini akan mempunyai strategi yang lebih jelas, menggariskan usaha untuk menjadikan syarikat itu "platform atas permintaan terbesar dan paling cekap di Asia Tenggara yang membolehkan perdagangan dan mobiliti tempatan".

 

"Ini bukan hanya sekumpulan perkataan pada halaman," kata Hungate. "Ini mentakrifkan strategi kami dengan cara yang lebih fokus daripada yang pernah kami takrifkan sebelum ini." - DagangNews.com