Apakah punca Hamdan menjual semua saham Ranhill kepada YTL? | DagangNews Skip to main content

Apakah punca Hamdan menjual semua saham Ranhill kepada YTL?

KEPUTUSAN mengejut Tan Sri Hamdan Mohamad menjual keseluruhan sahamnya dari Ranhill Utilities Bhd, sebuah syarikat yang beliau sendiri asas menjadi perbualan komuniti perniagaan sejak Jun lalu.

 

Perjanjian itu menimbulkan persoalan apakah Hamdan menjual sahamnya pada harga jauh di bawah pasaran?

 

“Blok Hamdan adalah pegangan kawalan di Ranhill. Biasanya, blok kawalan akan mendapat premium; tetapi dalam kes ini, ia tidak begitu,” kata seorang jurubank pelaburan yang dipetik oleh The Edge baru-baru ini.

 

 

 

Hamdan menjual sahamnya pada harga 99.5 sen setiap satu pada 28 Mei. Sebelum penggantungan saham sehari sebelumnya, ia didagangkan pada RM1.57, bermakna Hamdan telah menjual sahamnya pada diskaun 35% yang besar kepada harga pasaran.

 

MGO adalah tindakan yang tidak penting, kerana pasaran menilai syarikat itu lebih tinggi daripada harga yang diterima oleh Hamdan untuk sahamnya.

 

 

francis yeoh
                              TAN SRI FRANCIS YEOH

 

 

YTL Power milik Tan Sri Francis Yeoh, pertama kali muncul sebagai pemegang saham utama Ranhill pada November 2023 selepas ia membeli kepentingan besar hampir 19% pada harga RM140 juta, atau 58 sen sesaham, daripada TAEL Management Co (Cayman) Ltd.

 

TAEL ialah firma ekuiti persendirian yang membiayai Hamdan semasa penswastaan ​​Ranhill Bhd dan Ranhill Utilities pada 2011.

 

Pada 28 Mei, anak syarikat milik 70% YTL Power, SIPP Power Sdn Bhd, membeli 31.42% kepentingan ekuiti Hamdan dalam syarikat utiliti itu. Pembelian saham itu meningkatkan pegangan saham kolektif YTL Power dan SIPP Power kepada 53.14%, mencetuskan tawaran am mandatori (MGO).

 

Namun, bila diteliti angka-angka di atas, dapat difahami bahawa tawaran yang Hamdan peroleh adalah 72% lebih daripada apa yang dipersetujui TAEL tahun lepas.

 

Malah, sesetengah penganalisis merasakan bahawa harga tawaran adalah adil.

 

MIDF Research berpendapat perjanjian yang dibuat antara YTL Power dan Hamdan adalah adil, berdasarkan 21 kali nisbah harga pendapatan (PER) Ranhill FY2025, berbanding "harga melambung" semasanya.

 

"Kami percaya pemerolehan pegangan kawalan dalam Ranhill oleh YTL Power adalah tawaran yang berpatutan, menilai Ranhill kira-kira 18 kali ganda ramalan FY2025 PER, diskaun 10% kepada bermakna PER sebanyak 20 kali ganda," katanya dalam nota 28 Mei.

 

Syarikat penyelidikan itu juga menganggarkan kos kemasukan YTL Power untuk keseluruhan 53.2% pegangan ialah RM580 juta, berdasarkan tiga transaksi — yang pertama melibatkan 18.9% pegangan pada 58 sen sesaham November lalu; yang kedua ialah 2.9% kepentingan pada 89 sen sesaham; dan yang terbaru ialah blok 31.4% pada 99.5 sen sesaham.

 

Kenapa YTL berminat besar terhadap Ranhill?

Jawapannya mudah. Pengambilalihan tersebut telah membuka jalan kepada YTL Power International Bhd untuk bertapak dalam sektor bekalan air di Johor.

 

 

wasiyyah

 

 

CGS International Research melihat pengambilalihan Ranhill sebagai memberi pendedahan YTL Power kepada sektor air Johor, peluang tenaga boleh diperbaharui (RE), dan bertapak dalam pasaran elektrik yang ketat di Sabah.

 

Selain daripada konsesi air Johor, Ranhill mempunyai loji janakuasa gas di Sabah dan ladang solar 50mw di Bidor, Perak. Ia melengkapkan konsesi air dan pembetungan YTL Power di UK dan pengeluar elektrik YTL PowerSeraya Pte Ltd di Singapura.

 

“Pembelian pegangan kawalan dalam Ranhill membolehkan YTL Power memudahkan lagi pindustri pusat data di Johor. Air adalah penting untuk pusat data dan Ranhill adalah penerima utama kerana ia mempunyai monopoli ke atas air di negeri ini, " kata seorang jurubank.

 

Ranhill, melalui anak syarikatnya Ranhill SAJ Sdn Bhd, adalah pengendali air tunggal Johor. Menurut laporan tahunan 2023nya, Ranhill SAJ mengendalikan 46 loji rawatan air, dengan jumlah kapasiti air sebanyak 2,171 juta liter sehari.

 

Pemain air, termasuk Ranhill, telah mendapat manfaat daripada kenaikan tarif pada Februari tahun ini - yang pertama dalam sembilan tahun. Sebelum kenaikan itu, Ranhill telah memperoleh kontrak RM283.89 juta di Johor untuk mengurangkan air tidak terhasil (NRW) dari Januari hingga Disember 2026.

 

Dari segi pendapatan, Ranhill menyaksikan keuntungan bersihnya menurun 39.2% kepada RM57.89 juta bagi tahun kewangan berakhir 31 Dis 2023 (FY2023), daripada RM95.25 juta pada FY2022, berikutan pengiktirafan geran kerajaan yang lebih rendah sebanyak RM56.6 juta . Pada FY2022, syarikat menerima RM142 juta insentif pengurangan NRW daripada kerajaan berbanding RM86 juta pada FY2023.

 

Ranhill mencatatkan hasil yang lebih tinggi sebanyak RM2.28 bilion pada FY2023, bagaimanapun, berbanding RM1.73 bilion pada FY2022, hasil penambahbaikan dalam semua segmen perniagaannya. Pada 2023, Ranhill berkata perniagaan airnya menyaksikan peningkatan 10% dalam hasil kepada RM1.27 bilion, daripada RM1.15 bilion pada FY2022, berikutan tarif bukan domestik yang lebih tinggi.

 

Ranhill mengendalikan dua loji janakuasa gas kitaran gabungan 190mw di Kota Kinabalu, Sabah. Pada April tahun lepas, kumpulan itu memenangi kontrak untuk membina loji janakuasa gas 100mw di Kimanis, Sabah, yang akan meningkatkan kapasiti penjanaan kuasanya di negeri itu kepada 480mw menjelang 2026.

 

 

ranhill

 

 

Selain itu, Ranhill memiliki dan mengendalikan ladang solar 50mw di Bidor di bawah Fasa 4 program solar berskala besar, dengan perjanjian konsesi selama 25 tahun.

 

Sehingga 31 Mac, aset bersih sesaham Ranhill berjumlah 61 sen, dengan jumlah pinjaman RM946.4 juta dengan wang tunai RM78.7 juta.

 

Industri Pusat Data Johor

Peningkatan pegangan YTL Power dalam Ranhill tidak mengejutkan mereka yang mengikuti perkembangan di Johor, terutamanya dengan ledakan pusat data.

 

“Dengan begitu banyak pusat data yang membuka premis di Johor, air merupakan utiliti penting. Ia adalah langkah strategik oleh YTL Power,” kata sumber.

 

YTL Power membuat tawaran itu melalui anak syarikat milik 70% miliknya SIPP Power. Dilaporkan bahawa baki 30% dalam SIPP Power dikaitkan dengan bekas ketua Umno Bahagian Kota Tinggi, Datuk Daing A Malek Daing A Rahman.

 

Berikutan pemergian Hamdan, baki pemegang saham besar dalam Ranhill ialah UOB Kay Hian Pvt Ltd, yang memegang 9.1% kepentingan untuk United Overseas Bank Ltd Singapura, dan Permodalan Darul Ta'zim Sdn Bhd kerajaan Johor, dengan 9.07% kepentingan.

 

Pemegang saham terkenal lain termasuk Lembaga Tabung Haji, dengan 3.1% kepentingan ekuiti, dan YPJ Corp Sdn Bhd yang dikawal kerajaan, dengan 2.72%.

 

MIDF Research mengulangi pandangan bahawa Ranhill adalah sesuai strategik untuk YTL Power, memandangkan ia juga terlibat dalam kedua-dua perniagaan air dan kuasa, walaupun pada skala yang lebih besar.

 

 

wasiyyah

 

 

“Lebih penting lagi, kami percaya kemasukan pemegang saham yang kukuh akan membuka jalan kepada kecekapan yang lebih baik untuk air Johor dan juga membolehkan YTL Power memanfaatkan prospek dari Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura, serta potensi permintaan daripada hab pusat data di Negeri."

 

Dalam dua tahun kebelakangan ini, YTL Power telah membuat banyak pengumuman berkaitan pembangunan pusat data di Johor.

 

Ia bermula pada 2021, apabila anak syarikatnya SIPP Power menandatangani perjanjian jual beli untuk membeli 664 hektar ladang kelapa sawit di Kulai, selatan Johor, daripada Boustead Plantations Bhd pada harga RM428.8 juta untuk membina kemudahan kapasiti solar 500mw dan pusat data.

 

Taman pusat data YTL, yang digelar Taman DC Hijau Kulai dan pertama kali diumumkan pada Ogos 2022, dianggarkan sebagai hab pusat data 500mw.

 

Sea Ltd yang berpangkalan di Singapura, yang memiliki platform e-dagang Shopee, merupakan penyewa pertama taman itu, yang dikuasakan oleh komputer super yang dibekalkan oleh Nvidia Corp. - DagangNews.com