ATM laksanakan tugasan secara menyeluruh berdasarkan koordinasi NADMA | DagangNews Skip to main content

ATM laksanakan tugasan secara menyeluruh berdasarkan koordinasi NADMA

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR
azan@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 21 Dis - Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menegaskan, pihaknya komited melaksanakan tugasan secara menyeluruh seperti yang dikoordinasikan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA).

 

Panglima Angkatan Tentera, Jeneral Tan Sri Affendi Buang berkata, ATM sentiasa meletakkan keselamatan rakyat terutama mangsa banjir sebagai keutamaan untuk memastikan sebarang usaha melibatkan pengurusan dapat dikoordinasikan secara tersusun dan berkesan. 

 

Katanya, apa yang penting adalah kerjasama padu antara satu sama lain dengan meletakkan keselamatan mangsa sebagai keutamaan yang perlu diberi fokus. 

 

Beliau berkata, sekarang ini bukan masa untuk mana-mana pihak mencari kesalahan hingga boleh menjejaskan sebarang usaha menyelamat mereka yang terkesan akibat bencana ini. 

 

"Sebarang usaha yang dilaksanakan adalah berdasarkan konsep Whole Of Government Approach bagi memastikan setiap agensi terlibat yang dikoordinasikan oleh NADMA, dapat digembleng secara bersama dan berkesan. 

 

"ATM sentiasa komited melaksanakan tugas sekundernya terutama membantu Pihak Berkuasa Awam yang dikoordinasikan NADMA dalam menyelamatkan mangsa-mangsa yang terkesan akibat bencana banjir ke kawasan selamat.

 

atm

 

"Sebarang kekurangan dalam aspek pengurusan banjir ini adalah tugas bersama setiap agensi untuk mencari jalan penyelesaian dalam menambah baik operasi pada masa akan datang," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

atms

 

Sementara itu, beliau berharap mangsa-mangsa banjir yang terlibat dapat memberi kerjasama sepenuhnya kepada pasukan keselamatan demi kelancaran operasi yang dilaksanakan demi keselamatan semua. - DagangNews.com