Avisena Specialist Hospital dijangka beroperasi di Cyberjaya mulai 2027 | DagangNews Skip to main content

Avisena Specialist Hospital dijangka beroperasi di Cyberjaya mulai 2027

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 25 Nov - Avisena Healthcare telah menandatangani perjanjian jual beli untuk tanah seluas 5 ekar dengan Cyberview Sdn Bhd bagi pembangunan Avisena Specialist Hospital di Cyberjaya. 

 

Pengarah Avisena East, Datuk Dr Omar Abd Hamid berkata, pihaknya teruja untuk pemerolehan dan pengembangan kemudahan penjagaan kesihatan mereka. 

 

"Berada di lokasi yang strategik di Cyberjaya, kami menyasarkan untuk membangunkan hospital baharu ini untuk menggabungkan teknologi penjagaan kesihatan pintar dengan bekerjasama dengan rakan kongsi di kawasan itu.

 

"Dengan perkembangan ini, kami akan mewujudkan peluang pekerjaan dalam jumlah tinggi dalam profesion klinikal dan bukan klinikal kerana ini akan menyumbang kepada pertumbuhan ekonomi dan pembangunan dalam persekitaran Cyberjaya," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Terdahulu, majlis menandatangani perjanjian itu disempurnakan oleh Dr Omar dan Pengarah Urusan Cyberview, Datuk Mohd Najib Ibrahim.

 

Majlis itu disaksikan oleh Lembaga Pengarah Avisena Healthcare, Datuk Fazlur Rahman KMM Ebrahim dan Ketua Pegawai Kewangan Cyberview, Izatul Arini Mohd Ariff Albakri.

 

Mohd Najib berkata, kehadiran Avisena Healthcare bukan sahaja akan meningkatkan kebolehhidupan Cyberjaya tetapi memastikan kualiti hidup yang optimum untuk komunitinya. 

 

 

avisena
(Dari kiri) Izatul Arini Mohd Ariff Albakri, Datuk Mohd Najib Ibrahim, Datuk Dr Omar Abd Hamid dan Datuk Fazlur Rahman 

 

 

"Penyertaan penyedia penjagaan kesihatan maju teknologi seperti Avisena juga penting dalam pembangunan ekosistem teknologi holistik di Cyberjaya.

 

“Sebagai sebahagian daripada fokus teras kami dalam Penjagaan Kesihatan Pintar, kami menyasarkan untuk memupuk usaha inovatif dengan menggalakkan kerjasama merentas industri kerana ia mempunyai potensi besar dalam mengubah sistem penjagaan kesihatan kami," katanya.

 

Terletak secara strategik dalam jarak 9 kilometer (km) ke Putrajaya, 29 km ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dan 36 km ke Kuala Lumpur, cadangan pembangunan hospital itu akan menempatkan 120 katil, 42 suite pakar, 10 HDU, 5 ICU/CCU, 4 dewan bedah (1 hibrid), 3 bilik buruh dan 754 tempat letak kereta untuk menampung pesakit dan pelawat dan ia dijangka mula beroperasi pada 2027.

 

Avisena Healthcare mencari pertumbuhan pesat dan penambahbaikan untuk kemudahan ini dengan profesional dan kakitangan penjagaan kesihatannya yang berdedikasi kerana ia akan memberi perkhidmatan kepada masyarakat yang tinggal di Cyberjaya dan kawasan sekitarnya. 

 

Kepakaran seperti perubatan, pembedahan dan perkhidmatan wanita & kanak-kanak serta kepakaran klinikal lain hospital tertiari akan dibangunkan untuk pesakit pada setiap peringkat kehidupan mereka. - DagangNews.com