Axis-Reit beli 2 kemudahan gudang berharga RM158.644 juta di Pelabuhan Klang | DagangNews Skip to main content

Axis-Reit beli 2 kemudahan gudang berharga RM158.644 juta di Pelabuhan Klang

Kemudahan gudang di Pulau Indah, Klang yang dibeli oleh Axis-Reit
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Ogos – Pemegang amanah Axis Real Estate Investment Trust, RHB Trustees Berhad telah memeterai dua perjanjian jual beli untuk memperoleh dua kemudahan gudang, daripada Malconrep Depot (M) Sdn. Bhd. dan Dayang Mewah Sdn. Bhd. berjumlah RM158.644 juta.

 

Axis-REIT kemudiannya akan memajakkan kedua-dua kemudahan gudang kepada Malconrep Depot yang akan menggunakannya untuk tujuan logistik dan pergudangan.

 

Kedua-dua kemudahan gudang itu bercantum antara satu sama lain dan terletak di Taman Perindustrian Pulau Indah, Pelabuhan Klang, Selangor.

 

Kemudahan gudang pertama, ditetapkan untuk pemerolehan pada kos RM110.075 juta daripada Malconrep Depot, menampilkan dua blok utama iaitu gudang satu tingkat yang disambungkan ke bangunan pejabat dua tingkat, dan satu lagi gudang satu tingkat berasingan, bersama-sama dengan tambahan lain. bangunan.

 

Keseluruhan kemudahan ini menawarkan kawasan boleh disewakan seluas 301,228.40 kaki persegi. Hartanah itu akan dipajak untuk tempoh tetap selama 9 tahun, bermula dengan sewa bulanan permulaan sebanyak RM570,179.03, tertakluk kepada peningkatan yang dipersetujui sepanjang tempoh pajakan.

 

Kemudahan gudang kedua pula akan diperoleh dengan harga RM48.569 juta daripada Dayang Mewah.

 

Gudang ini, dengan keluasan boleh disewakan seluas 132,214.48 kaki persegi, terdiri daripada sebuah gudang satu tingkat yang dilampirkan dengan bangunan pejabat dua tingkat dan bangunan sampingan yang lain.

 

Ia akan dipajak untuk tempoh tetap selama 5 tahun, bermula dengan sewa bulanan permulaan sebanyak RM251,207.12, tertakluk kepada peningkatan yang dipersetujui sepanjang tempoh pajakan.

 

Keluasan tanah gabungan kedua-dua pengambilalihan tersebut ialah 62,356.96 meter persegi. Kedua-dua hartanah itu terletak di atas tanah pajakan, tamat tempoh pada 2097.

 

Harga pembelian adalah berdasarkan jumlah nilai pasaran RM159.20 juta, seperti yang dinilai oleh penilai berdaftar bebas, First Pacific Valuers Property Consultants Sdn. Bhd., dalam laporan penilaiannya bertarikh 26 Ogos 2024.

 

Pengambilalihan itu akan dibiayai oleh kemudahan pembiayaan, yang akan meningkatkan nisbah pembiayaan Axis-REIT kepada 36.6% daripada aset yang telah diaudit pada 31 Disember 2023.

 

 

Leong Kit May
                        Leong Kit May

 

 

Mengenai cadangan pengambilalihan, CEO/Pengarah Eksekutif Axis REIT Managers Berhad, Leong Kit May berkata, “Penambahan kemudahan pergudangan yang diduduki sepenuhnya ini bukan sahaja meningkatkan portfolio kami tetapi meletakkan Axis-REIT untuk menyampaikan pengagihan pendapatan yang stabil dan pertumbuhan NAB jangka panjang. untuk pemegang unit kami.

 

"Hartanah itu terletak secara strategik berhampiran dengan Westport, salah satu terminal perkapalan utama di Pelabuhan Klang, dengan sambungan yang sangat baik ke lebuh raya utama.

 

"Kami percaya pengambilalihan ini akan menjadi tambahan kepada pendapatan boleh agih Axis-REIT, seterusnya mengukuhkan kehadiran kami di hab perindustrian utama." - DagangNews.com