Bajet 2023 untuk mengimbangi keperluan pertumbuhan domestik yang mampan, kata presiden Maybank | DagangNews Skip to main content

Bajet 2023 untuk mengimbangi keperluan pertumbuhan domestik yang mampan, kata presiden Maybank

Datuk Khairussaleh Ramli
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 Okt - Bajet 2023 bertujuan mengimbangi keperluan untuk pertumbuhan domestik yang mapan di tengah-tengah halangan ekonomi global sambil memastikan fiskal berhemat memandangkan kemeruapan semasa yang dilihat dalam pasaran kewangan dan mata wang.

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan Malayan Banking Bhd (Maybank), Datuk Khairussaleh Ramli berkata, bank itu mengalu-alukan peruntukan bajet, insentif cukai dan langkah fiskal yang menyokong pertumbuhan ekonomi domestik.

 

Inisiatif ini disalurkan ke arah tema keterangkuman, kesaksamaan, kemampanan, keselamatan dan membina daya tahan, yang terpakai kepada semua segmen masyarakat dan sektor perniagaan.

 

"Insentif dan langkah sedemikian ditunjukkan melalui pengurangan dua mata peratusan dalam kadar cukai pendapatan peribadi dan PKS (perusahaan kecil dan sederhana), peningkatan dalam bantuan kewangan dan bayaran kebajikan kepada kumpulan berpendapatan rendah dan terdedah serta membina semula simpanan persaraan dan sukarela.

 

"Langkah-langkah lain yang membantu terus membina daya tahan negara dan rakyat termasuk insentif pembangunan modal insan dan penciptaan pekerjaan, dan keutamaan kawasan luar bandar dan negeri kurang maju," katanya dalam satu kenyataan.

Bajet2023

Khairussaleh juga merupakan pengerusi Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM).

 

Beliau berkata sama pentingnya ialah bajet itu meletakkan asas bagi pembaharuan fiskal, bermula dengan peralihan kepada subsidi tersasar.

 

“Ini mesti dilengkapkan dengan sumber hasil yang mampan untuk mengurangkan pergantungan kepada pendapatan berkaitan komoditi yang tidak menentu dan hasil cukai sekali sahaja seperti yang dilihat pada 2022,” katanya.

 

Tambahnya, Bajet 2023 turut menekankan langkah terbaharu yang akan diguna pakai oleh bank-bank di negara ini untuk memerangi penipuan kewangan seperti yang diumumkan Bank Negara Malaysia baru-baru ini.

 

"Ini termasuk pemindahan daripada Kata Laluan Satu Kali SMS kepada kaedah pengesahan yang lebih selamat untuk urus niaga tertentu termasuk pemindahan dana dan pembayaran, perubahan maklumat peribadi dan tetapan akaun. Bank juga akan mempunyai saluran/talian aduan khusus 24/7 untuk pelanggan melaporkan kejadian penipuan/penipuan.

 

“Selain itu, Pusat Tindak Balas Penipuan Kebangsaan melibatkan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Bank Negara, Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) dan institusi kewangan akan dilancarkan tidak lama lagi.

 

Khairussaleh berkata Maybank menyokong penekanan berterusan untuk memacu agenda alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) dan perubahan iklim.

 

"Ahli ABM telah pun bersetuju mengenai satu set tujuh prinsip ESG yang luas untuk industri perbankan Malaysia.

 

"Ini termasuk komitmen untuk mencapai Karbon Sifar Bersih merentas keseluruhan perniagaan dan portfolio pelanggan yang dibiayai, menggabungkan ESG ke dalam tadbir urus dan pengurusan risiko, serta komitmen untuk mengenal pasti, mengurangkan dan mengurus risiko perhambaan moden dan hak asasi manusia merentas rantaian bekalan, " katanya. - DagangNews.com