Bank Malaysia untung lebih banyak hasil kadar faedah lebih tinggi, pemulihan ekonomi - Fitch Ratings | DagangNews Skip to main content

Bank Malaysia untung lebih banyak hasil kadar faedah lebih tinggi, pemulihan ekonomi - Fitch Ratings

Fitch Ratings mengunjurkan kenaikan lagi kadar dasar 50 mata asas (bp) di Malaysia menjelang akhir 2023
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 17 Okt - Kadar faedah yang lebih tinggi dan pemulihan ekonomi yang kukuh berkemungkinan meningkatkan hasil dan prospek keuntungan bank-bank Malaysia, menurut Fitch Ratings.

 

Kemerosotan kredit, bagaimanapun, berkemungkinan meningkat tetapi kekal terurus, tambah firma itu.

 

"Faktor-faktor ini mendorong semakan baru-baru ini terhadap skor persekitaran operasi bagi sektor perbankan Malaysia kepada tahap pra-pandemi 'bbb+', daripada 'bbb', dengan tinjauan yang stabil," kata Fitch dalam laporan hari ini.

 

Firma itu berkata kadar yang lebih tinggi akan meningkatkan kos dana untuk bank. Tetapi selang masa dalam penentuan harga semula liabiliti berbanding aset harus meningkatkan margin pinjaman dalam tempoh terdekat.

 

Fitch mengunjurkan kenaikan lagi kadar dasar 50 mata asas (bp) di Malaysia menjelang akhir 2023 di bawah kes asasnya, berikutan kenaikan 75bp Bank Negara Malaysia tahun setakat ini.

 

Pendapatan bank-bank Malaysia juga bersedia untuk mendapat manfaat daripada pertumbuhan pinjaman yang lebih pantas dan kelonggaran berterusan dalam kos kredit.


 

fitch ratings

 


"Kami menjangkakan pertumbuhan pinjaman sistem pulih kepada sekitar 6.0 peratus pada 2022 (Ogos 2022: 5.7 peratus, akhir 2021: 4.6 peratus) sebelum menyederhana kepada sub-5.0 peratus pada 2023."

 

Ia menambah bahawa kenaikan kadar faedah yang sederhana dan pemulihan ekonomi yang kukuh berkemungkinan mengekalkan kemerosotan kredit dan kos kredit tambahan terurus, kerana bank telah membina rizab kerugian pinjaman mereka sejak bermulanya wabak itu.

 

"Kami melihat penampan ini sebagai mencukupi berbanding jangkaan kerugian kredit. Namun begitu, kelembapan yang lebih ketara dalam pertumbuhan global yang memberi kesan kepada ekonomi berorientasikan eksport Malaysia mungkin melembapkan pendapatan operasi bank dan memburukkan metrik kualiti aset.

 

"Ini boleh memberi tekanan kepada Penilaian Daya maju bank jika ia kekal berlarutan," kata Fitch. - DagangNews.com