Malacca Securities nilai saham Farm Price bakal disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 44.5 sen sesaham | DagangNews Skip to main content

Malacca Securities nilai saham Farm Price bakal disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 44.5 sen sesaham

Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 30 April - Malacca Securities menilai pengedar sayur-sayuran, Farm Price Holdings Berhad dengan memberikannya nilai saksama 44.5 sen sesaham.

 

Bakal menyenaraikan tawaran awam permulaan (IPO) pada harga 24 sen sesaham di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 14 Mei 2024, firma penyelidikan itu berkata, Farm Price berharga pada nisbah harga kepada pendapatan (PE) hadapan sebanyak 15.7 kali kepada pendapatan sesaham tahun kewangan 2025 sebanyak 2.82 sen.

 

Pengedar sayur-sayuran berpengkalan di Johor itu menyasarkan untuk mengumpul RM24.5 juta daripada IPO tersebut.

 

Malacca Securiteis juga berkata, untung bersih Farm Price pada tahun kewangan 2024 dan 2025 (FY24-25) diunjurkan meningkat sebanyak 16.6% dan 25.1% kepada RM10.1 juta dan RM12.7 juta.

 

Ini akan disokong oleh peningkatan yang dirancang dalam peralihan operasi untuk memenuhi permintaan pelanggan.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Farm Price sasar kumpul RM24.48 juta daripada IPO Pasaran ACE Bursa Malaysia

 

Firma penyelidikan itu seterusnya menyatakan bahawa rancangan penggunaan hasil IPO adalah sebahagiannya untuk membiayai pembinaan kemudahan baharu, yang memperluaskan Pusat Pengedaran Berpusat Senai (SCDC) dan pembelian peralatan serta logistik baharu.

 

“Kemudahan pembesaran itu disasarkan beroperasi menjelang FY26, menambah kira-kira 54,000 kaki persegi (kaki persegi) kawasan operasi, 10,000 kaki persegi kawasan gudang dan akan meningkatkan kapasiti kemudahan bilik sejuk dengan penambahan kira-kira 35% dalam kapasiti palet kepada kira-kira 40,000 palet setahun.

 

farm
Majlis pelancaran prospektus Farm Price di Kuala Lumpur pada 24 April 2024.

 

"Oleh itu, kami mempunyai asas yang besar untuk pertumbuhan yang ketara kepada pendapatan Farm Price pada masa hadapan," katanya.

 

Malacca Securities berkata, Farm Price telah menyaksikan margin keuntungan kasar yang lebih rendah dari FY20 hingga FY22 disebabkan sifat perniagaan dengan Farm Price terpaksa menyerap kenaikan kos sayur-sayuran yang berlaku selepas menandatangani kontrak dengan pelanggannya.

 

“Bagaimanapun, pada masa hadapan, kami percaya bahawa harga sayur-sayuran akan kembali normal, kecuali sebarang keadaan yang tidak dijangka seperti wabak, kelewatan penghantaran dan ketegangan geopolitik yang semakin meningkat.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan margin Farm Price akan kekal stabil, setanding dengan FY23," tambahnya.

 

Kelebihan unik Farm Price, menurut Malacca Securities, ialah ia boleh memanfaatkan kos pengeluaran yang lebih rendah berdasarkan operasi di Malaysia.

 

Selain itu, operasinya yang terletak di wilayah selatan memberikan masa penghantaran yang singkat ke Singapura dan mengekalkan kesegaran produk.

 

“Tambahan pula, kami sedar bahawa Farm Price kini sedang berbincang dengan bakal pelanggan, menggunakan kelebihan daya saing dan rekod prestasi yang kukuh.

 

"Kami mempunyai keyakinan yang kuat terhadap Farm Price untuk mendapatkan lebih ramai pelanggan di Singapura pada masa hadapan," katanya.- DagangNews.com