UEM Sunrise, ITRAMAS dan China Machinery bangunkan taman tenaga boleh diperbaharui di Johor | DagangNews Skip to main content

UEM Sunrise, ITRAMAS dan China Machinery bangunkan taman tenaga boleh diperbaharui di Johor

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 16 Mei - Pemaju hartanah UEM Sunrise Bhd dan rakan kongsinya merancang membangunkan taman perindustrian tenaga boleh diperbaharui seluas 16.18 hektar (40 ekar) di Iskandar Puteri, Johor.

 

UEM Sunrise, ITRAMAS Corp Sdn Bhd dan China Machinery Engineering Corp (CMEC) menandatangani pakatan untuk membangunkan taman yang "reka bentuk strategik untuk menarik pengeluar dan pembekal China" merentasi rantaian nilai tenaga boleh diperbaharui dan kenderaan elektrik (EV), serta rantaian nilai tinggi. firma penyelidikan teknologi, menurut satu kenyataan bersama.

 

Taman itu adalah sebahagian daripada projek loji tenaga solar hibrid satu gigawatt yang diketuai oleh pemegang saham majoriti UEM Sunrise UEM Group Bhd, yang seterusnya dimiliki sepenuhnya oleh Khazanah Nasional Bhd, dan merupakan salah satu projek pemangkin utama di bawah Pelan Hala Tuju Peralihan Tenaga Nasional Malaysia (NETR).

 

“Menjamin kepentingan perkongsian daripada China bukan sahaja meningkatkan daya maju dan impak projek strategik negara ini tetapi juga menekankan kepentingan kerjasama rentas sempadan dalam memacu pembangunan mampan,” kata pengarah urusan Kumpulan UEM Datuk Mohd Izani Ghani.

 

Taman perindustrian itu akan menampilkan hab tenaga boleh diperbaharui, menempatkan kilang modul solar dan kemudahan penyelidikan, antara kemudahan lain, bertujuan untuk memacu pertumbuhan peralihan tenaga dan ekosistem EV Malaysia, kata kenyataan itu.

 

Bagi ITRAMAS, perkongsian itu bukan sahaja mengukuhkan komitmen syarikat untuk memajukan sektor tenaga Malaysia tetapi juga menyerlahkan usaha kolektifnya ke arah pembangunan mampan, kata pengarah urusannya Lee Choo Boo.

 

"Kami amat teruja dengan hab RE (tenaga boleh diperbaharui) dalam taman itu," katanya. "Kemudahan itu bukan sahaja akan meningkatkan keupayaan pengeluaran kami tetapi juga mendorong kami ke barisan hadapan dalam inovasi dalam tenaga boleh diperbaharui."

 

Sementara itu, CMEC akan bekerjasama rapat dengan Kumpulan UEM dan ITRAMAS dalam perkongsian jangka panjang, dengan tumpuan pada tenaga boleh diperbaharui, taman perindustrian, infrastruktur dan pusat data, kata pengurus besarnya Fang Yanshui.

 

"Matlamat mereka adalah untuk menarik pengeluar RE dan EV yang berpotensi dari China," kata Fang.

 

"Pengalaman CMEC dalam tenaga baharu, pembinaan dan operasi pusat data, pergudangan, dan logistik pintar sejajar dengan kepentingan rakan kongsi Malaysia," kata beliau - DagangNews.com