Bank Negara tidak akan ubah OPR 3% bagi mengelak `kejutan pasaran' - Juwai IQI | DagangNews Skip to main content

Bank Negara tidak akan ubah OPR 3% bagi mengelak `kejutan pasaran' - Juwai IQI

oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 Julai — Bank Negara Malaysia dijangka mengekalkan Kadar Dasar Semalam (OPR) pada paras 3% sehingga 2025, bagi `mengelak mengejutkan pasaran', menurut firma Juwai IQI.

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Juwai IQI, Kashif Ansari berkata, pihaknya menjangkakan OPR akan kekal tidak berubah pada bulan ini dan sebenarnya sepanjang tahun ini hingga 2025.

 

Menurut beliau, kadar faedah yang stabil adalah petanda baik untuk ekonomi.

 

 

"Ekonomi Malaysia sekarang cukup teguh dan tidak memerlukan rangsangan kadar yang lebih rendah. Pada masa yang sama, inflasi cukup rendah untuk tidak memerlukan kenaikan kadar.

 

“Bagaimana dengan ringgit? Ringgit kelihatan kurang nilai. Pada kira-kira RM4.70 setiap dolar AS, ia hampir sama lemah seperti yang pernah berlaku dalam tempoh lima tahun lalu. Namun, ekonomi dan kedudukan kewangan Malaysia kukuh dan menjamin ringgit yang lebih kukuh.

 

 

Kashif Ansari
                         Kashif Ansari

 

 

“Eksport nampaknya menunjukkan prestasi yang baik, perbelanjaan pengguna domestik dan perniagaan semakin meningkat, dan perbelanjaan pelancong semakin meningkat ke arah pemulihan penuh ke tahap pra-COVID.

 

"Lebih ramai orang memiliki pekerjaan dan gaji semakin meningkat, jadi isi rumah mempunyai wang untuk dibelanjakan untuk barangan pengguna dan perumahan," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Hartanah

Pasaran hartanah menunjukkan prestasi yang baik, disokong oleh kadar faedah yang stabil dan agak akomodatif, kata Kashif.

 

Pada suku pertama, harga median rumah NAPIC di Malaysia sebanyak RM 335,000 adalah lebih tinggi daripada mana-mana tahun sebelumnya, selain daripada 2023.

 

“Sementara itu, hartanah tidak terjual terus bertambah baik. Bilangan hartanah yang siap tetapi tidak terjual kini kurang daripada 24,000 unit dan telah bertambah baik sebanyak lebih 40 peratus.

 

“Menurut NAPIC, beberapa daerah mengalami pengurangan yang sangat besar dalam hartanah tidak terjual. Daripada tujuh negeri yang hartanahnya tidak terjual terbesar di puncak pada Q4 2021, Kedah, Selangor dan Pulau Pinang mengalami pengurangan terbesar.

 

Di Kedah, hartanah tidak terjual telah menyusut sebanyak 93%. Di Selangor dan Pulau Pinang, ia dikurangkan masing-masing sebanyak 51% dan 50%.

 

juwai

 

“Dalam baki tahun 2024, kami meramalkan kadar faedah yang stabil, ekonomi yang berkembang dan nombor transaksi hartanah yang kukuh.


“Kami menjangkakan pertumbuhan harga rumah yang sederhana akan berterusan pada baki 2024. Itu mungkin sekitar 3% pertumbuhan harga rumah yang sama seperti yang kami alami pada 2023.

 

"Pertumbuhan itu disokong oleh ramalan kami untuk kadar kekal stabil dan ekonomi terus berkembang atas permintaan pengguna antarabangsa dan domestik yang kukuh,” kata Kashif. - DagangNews.com