Bank pusat Thailand kekalkan kadar faedah hingga akhir tahun | DagangNews Skip to main content

Bank pusat Thailand kekalkan kadar faedah hingga akhir tahun

Pakar ekonomi meramalkan bank pusat akan mengekalkan dasar akomodatif untuk menyokong pertumbuhan sehingga akhir 2022.

BANGKOK 7 Jun - Bank pusat Thailand dijangka mengekalkan kadar faedah pada rekod terendah sepanjang tahun, satu langkah yang bermatlamat menyokong pemulihan ekonomi, tetapi terdapat gesaan yang semakin meningkat untuk kenaikan kadar lebih awal di tengah-tengah risiko inflasi, menurut tinjauan Reuters.

 

Didorong oleh harga makanan dan tenaga yang lebih tinggi, inflasi di Thailand meningkat kepada 4.65% pada April dan dijangka kekal melebihi 5% pada bulan-bulan akan datang, jauh melebihi julat sasaran Bank of Thailand (BoT) iaitu 1% hingga 3%.

 

Di sebalik tekanan harga, pakar ekonomi meramalkan bank pusat akan mengekalkan dasar akomodatif untuk menyokong pertumbuhan sehingga akhir 2022.

 

Berikutan penurunan kes COVID-19 dan sekatan yang dilonggarkan, ekonomi Thailand berkembang 1.1% pada suku Mac daripada tiga bulan sebelumnya, mengatasi jangkaan peningkatan 0.9% dalam tinjauan Reuters yang berasingan.

 

Tetapi dasar sifar-COVID China dan ketibaan pelancong yang rendah masih menimbulkan cabaran kepada pemulihan.

 

Kesemua 20 ahli ekonomi dalam tinjauan pendapat 30 Mei-3 Jun meramalkan bank pusat akan mengekalkan kadar pembelian semula sehari pada 0.50% pada mesyuarat bagi bulan Jun esok dan mengekalkannya di paras tersebut untuk baki tahun ini.

 

“Walaupun pandangan garis dasar kami adalah untuk Bank of Thailand kekal `dipegang' pada 2022, kami melihat peningkatan risiko penggubal dasar mengalihkan dasar monetari yang hawkish dan normalisasi pada separuh kedua 2022 (2H), di tengah-tengah tekanan inflasi yang meningkat,” kata pakar ekonomi DBS Chua Han Teng.

 

"Dengan 'anjakan hawkish', kami maksudkan secara khusus senario di mana BoT secara eksplisit mengalihkan tumpuannya daripada sokongan ekonomi dan ke arah menjinakkan inflasi atau mengikuti kenaikan kadar global dan isyarat bahawa kenaikan kadar akan berlaku dalam 2H."

 

 

bank of thailand

 

 

Walaupun ramalan median daripada tinjauan pendapat menunjukkan kenaikan kadar pertama hanya akan berlaku pada suku pertama 2023, tidak berubah daripada tinjauan April, beberapa ahli ekonomi menjangkakan langkah lebih awal daripada BOT.

 

Lebih satu pertiga, atau tujuh daripada 20 responden, mennyatakan sekurang-kurangnya satu kenaikan kadar 25 mata asas yang akan datang menjelang suku keempat 2022, termasuk dua yang menjangkakan ia akan berlaku seawal suku berikutnya.

 

Dalam tinjauan pada April, hanya dua ahli ekonomi menjangkakan kenaikan suku mata pada 2022.

 

"Kami fikir BoT akan berubah menjadi semakin kurang dovish memandangkan latar belakang peningkatan inflasi domestik dan trend kenaikan kadar global yang semakin pantas," kata ahli ekonomi ANZ Krystal Tan.

 

“Pemulihan yang berterusan akan memberi skop BOT untuk mula mengalihkan tumpuannya ke arah menjangkakan jangkaan inflasi domestik dalam beberapa bulan akan datang dan secara beransur-ansur menarik balik rangsangan era pandemik.”

 

 

bank of thailand

 

 

Walaupun median ramalan menunjukkan kadar faedah mencecah paras pra-pandemik sebanyak 0.75% pada suku pertama 2023, ramalan berjulat dari 0.5% hingga 1.5%, menunjukkan ketidakpastian mengenai hala tuju dasar.

 

Sementara enam daripada 17 melihat kadar pada 0.75% menjelang akhir Mac, empat berkata 1% atau lebih tinggi. Baki tujuh kadar ramalan kekal pada 0.5%.

 

Jangkaan untuk kenaikan kadar 25 mata asas seterusnya dibawa ke suku kedua 2023 daripada suku ketiga 2023 dalam tinjauan terakhir, menjadikan kadar itu kepada 1%, di mana ia dijangka kekal sehingga akhir tahun depan. - DagangNews.com