Berapa buah buku anda baca sebelum mati? | DagangNews Skip to main content

Berapa buah buku anda baca sebelum mati?

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor

TERDAPAT berjuta-juta buku di dunia, mungkin ratusan juta. Bagi saya seorang pembaca yang fanatik dan berdaya saing akan bertanya kepada diri sendiri, bolehkah membaca semuanya?

 

Jawapannya TIDAK!

 

Dalam penuaan sebagai warga emas harus menerima kematian semakin hampir dan harus dikatakan bahawa salah satu muslihat mental yang membolehkan wujud sebagai makhluk fana tanpa menjadi tidak waras sepenuhnya ialah benar-benar mengalami masa yang tidak terhingga, malah walaupun tahu ia tidak.

 

Kecuali tarikh pelaksanaan atau penyakit terminal yang diketahui, bangun setiap pagi dengan mengandaikan juga akan bangun keesokan harinya, sehingga satu pagi tidak—dan pada pagi itu,  tidak mengetahuinya. Kerana  sudah mati.

 

Saya terus membaca apa sahaja dan senarai untuk dibaca saya sangat menarik.

 

Saya sering mendapati diri saya berfikir tentang hakikat bahawa masa, kehidupan membaca saya adalah terhad apabila saya cuba membaca buku yang saya tahu saya patut suka tetapi membosankan.

 

Lalu mengabaikannya.

 

Saya pernah memaksa diri saya untuk menyelesaikan semua yang saya mulakan, yang saya fikir adalah disiplin yang agak baik semasa masih muda, tetapi apabila telah menetapkan citarasa, dan sesen pun menyatakan bahawa hanya terdapat beberapa buku yang boleh baca sebelum mati, membaca yang tidak berkesan menjadi hampir memualkan.

 

Anggap ini sebagai penurunan minat, bagi mana-mana daripada yang masih memegang buku walau membosankan.

 

 

parafrasa

 

 

Tetapi berapa banyak lagi buku yang akan saya baca? Ia bergantung, sudah tentu, pada cara mengira, ia bergantung kepada dua faktor utama.

 

Faktor pertama adalah jelas: berapa lama saya akan hidup?

 

Faktor kedua ialah: berapa cepat saya membaca? Atau mungkin lebih tepat, berapa banyak buku yang perolehi setiap tahun?

 

Menurut sebuah laporan di Internet, purata rakyat Amerika membaca 12 buku setiap tahun—tetapi mengetahui, di sini menunjukkan 50 buku dibaca setiap tahun, atau kurang sedikit setiap minggu.

 

Oleh itu, dengan mengambil kira dua faktor ini, kini boleh meningkatkan rasa mual dan secara jujur, semakin banyak membaca, menyebabkan semakin banyak buku perlu dibaca dengan membaca al-Quran sebagai teman.

 

Penjual buku mengatakan bahawa buku adalah satu bentuk hiburan yang murah. Untuk harga tiket filem, anda boleh membeli kertas sampul yang akan mengalihkan lebih lama.

 

Filem Hindi “Jodhaa Akbar (2008)" adalah lebih lama daripada tiga jam. Novel ini akan memberikan  lebih daripada 12 jam keseronokan, jika membaca pada kelajuan purata. Tetapi juga boleh menggunakan hujah itu terhadap membaca. Dari segi masa, buku mahal. Buku yang begitu-begitu boleh membuang semua masa lapang selama sebulan.

 

 

Jodhaa Akbar

 

 

Namun itu tidak menghalang saya daripada terus membaca buku. Tetapi sekarang saya sudah mencapai umur berpencen, saya lebih memilih.

 

Saya mengesyaki bahawa saya akan mendapati penyenaraian interaktif baharu bagi "buku terhebat sepanjang zaman" berguna dalam memutuskan perkara yang hendak dibaca.

 

Ia menyediakan kedudukan boleh dicari bagi 500 buku yang sering muncul pada senarai buku terbaik dan memberitahu tempoh masa yang diperlukan untuk membaca setiap satu.

 

Saya tidak akan mengambil ranking sebagai panduan untuk memilih buku.

 

Hari-hari ini saya mendapati lebih berfaedah untuk membaca buku-buku yang telah wujud selama beberapa abad berbanding buku-buku yang telah muncul dalam beberapa dekad yang lalu, walaupun ada yang sangat baik. Syukurlah, banyak klasik lama mencapai 500 teratas. Luangkan masa dengan bijak.

 

Ada laporan bermula dengan bertanya kepada 1,500 rakyat Amerika tentang tabiat membaca mereka dengan bantuan daripada YouGov, peninjau pendapat.

 

Hanya 54% daripada responden mengatakan mereka membaca atau mendengar buku pada tahun 2023. Daripada mereka yang membaca, purata ialah 11 buku.

 

Dengan kiraan itu, jika kanak-kanak berumur tujuh tahun mula membaca pada 2023, mereka akan membaca kira-kira 770 buku sepanjang hayat mereka, mengikut jadual aktuari.

 

 

parafrasa

 

 

Seorang berusia 30 tahun mungkin mempunyai lebih kurang 500 lagi untuk membaca. Dan seseorang yang berumur 70-an mungkin turun ke 100 tahun terakhir.

 

Bagaimana rakyat Malaysia? Kajian yang dibuat pada tahun 2022 menunjukkan rata-rata rakyat Malaysia hanya memperuntukkan tiga jam seminggu untuk aktiviti membaca.

 

Dari tahun 2014, purata rakyat Malaysia membaca 15 judul buku setahun, bagi saya mustahil, kemudian pada 2022 didapati bahawa pada umumnya rakyat Malaysia membaca teks tiga jam seminggu. Pun mustahil.

 

Ini tidak termasuk teks digital yang dibaca di telefon bimbit kerana ada banyak lagi sumber bacaan boleh diperolehi. Buku ini adalah sumber ilmu.

 

Mungkin peruntukkan daripada kerajaan untuk memastikan semua generasi di seluruh pelosok tanah air mendapat bahan bacaan yang selayaknya dan tiada keciciran dari sudut ilmu.

 

Pembentukan masyarakat berilmu hanya akan dapat diwujudkan menerusi membaca. Justeru untuk membina bangsa dan negara ke tahap yang lebih tinggi minat membaca itu perlu disemarakkan lagi.

 

Ada seorang pembaca yang lebih rakus, yang hidup sehingga usia tua, akan berjuang untuk mendaki gunung buku yang ada. Dengan beberapa anggaran kasar terdapat 160 juta tajuk unik yang diterbitkan sejak penggunaan meluas mesin cetak pada abad ke-15.

 

 

parafrasa

 

 

Seseorang akan menghadapi kesukaran untuk melalui lebih daripada 0.003% daripada jumlah keseluruhan, walaupun membaca buku seminggu.

 

Jangan panik. Nombor suram ini tiba-tiba kelihatan lebih baik jika mengingati undang-undang Sturgeon, yang dicipta oleh pengarang sci-fi eponim: "90% daripada segala-galanya adalah omong kosong."

 

Boleh menganggap purata kanak-kanak berusia tujuh tahun mempunyai banyak masa untuk melalui pilihan buku yang hebat.

 

Jika membaca 11 buku setahun, mungkin akan mengambil masa 84 tahun untuk menyelesaikan senarai kasar buku. Anggaran lain mendapati bahawa orang Amerika membaca selama 15 minit sehari, dalam hal ini memerlukan 102 tahun. Tetapi baca setiap hari selama setengah jam, dan  boleh menyelesaikannya dalam 51 tahun.

 

Seorang pembaca muda mungkin bermula dengan “Cenwey Penaney” karya saya untuk remaja, dengan mudah dihabiskan dalam sehari, dan berakhir dengan 92 hari kerja keras melalui “Di Tasik Tekapo, Menjejak Cakerawala.”

 

Jika mereka berjaya mengetepikan satu jam membaca sehari, saya rasa mereka boleh membaca kumpulan cerpen itu beberapa hari lebih awal, dan menghabiskan sebahagian besar masa dewasa mereka untuk karya agung yang belum diterbitkan.

 

Saya akan terus membaca sebelum mati kerana wahyu pertama, Iqra, “Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari segumpal darah. Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah, Yang mengajar (manusia) dengan perantaran kalam, Dia mengajar kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.” (QS:Al-‘Alaq | Ayat: 1-5). - DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor adalah kolumnis WAINUIOMATA setiap Khamis di DagangNews.com. KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA