Berjaya Food milik Vincent Tan meluaskan perniagaan ke Brunei | DagangNews Skip to main content

Berjaya Food milik Vincent Tan meluaskan perniagaan ke Brunei

Berjaya Food dimiliki oleh pengasas Kumpulan Berjaya Tan Sri Vincent Tan. - Gambar ihsan The Star

KUALA LUMPUR 18 Jun - Berjaya Food Berhad (BFood), yang masih menghadapi cabaran dengan francais Starbucks Malaysia, mengembangkan perniagaan makanan dan minuman (F&B) dengan memperkenalkan kafe bakeri Korea Selatan, Paris Baguette ke Brunei.

 

Anak syarikat kumpulan itu, Berjaya Food International Sdn Bhd (BFI), telah menandatangani Surat Hasrat (LOI) dengan Paris Baguette Singapore untuk menubuhkan cawangan Paris Baguette pertama di Brunei menjelang suku keempat 2024.

 

Menurut LOI tersebut, BFI dan rakan kongsi tempatannya di Brunei akan bekerjasama dengan Paris Baguette untuk mewujudkan kehadiran jenama yang kukuh di Brunei, yang bertujuan untuk membuka sehingga lima cawangan dalam dekad akan datang.

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BFood, Datuk Sydney Quays menekankan pengalaman luas BFI dalam industri F&B antarabangsa dan potensi besar Paris Baguette dalam pasaran Brunei, disokong oleh sokongan tempatan yang kukuh.

 

Quays menyatakan bahawa pengumuman rakan kongsi tempatan mereka akan dibuat tidak lama lagi.

 

"Untuk diberi hak mengendalikan Paris Baguette di Brunei merupakan satu peristiwa penting dalam pengembangan wilayah APAC kami.

 

 

Datuk Sydney Quays
Datuk Sydney Quays

 

 

"BFood berharap untuk membawa pengalaman masakan bertaraf dunia ke lebih banyak negara di seluruh dunia, dengan matlamat untuk menjadi diiktiraf di peringkat antarabangsa dan pelbagai Kumpulan F&B.

 

"Membangun kejayaan pengembangan kami di Malaysia dan Filipina, kami yakin dapat meniru kejayaan ini di Brunei," kata Quays.

 

Beliau berkata, inisiatif ini memanfaatkan pengalaman luas BFood dan pandangan pasaran rakan kongsi tempatan, memenuhi permintaan yang semakin meningkat untuk produk bakeri premium di Brunei.

 

Paris Baguette, dengan lebih 3,400 kedai di Korea Selatan, menawarkan pelbagai jenis pastri, roti dan kek.

 

 

 Paris Baguette
Restoran Paris Baguette di Pusat Beli-Belah One Utama, Bandar Utama di Petaling Jaya.

 

 

BFood, dimiliki oleh pengasas Kumpulan Berjaya Tan Sri Vincent Tan kini mengendalikan lebih 400 kedai Starbucks dan lima cawangan Paris Baguette di Malaysia.

 

Untuk tempoh sembilan bulan pertama tahun ini (9MFY2024), BFood mencatatkan kerugian bersih RM53.31 juta berbanding keuntungan bersih RM86.13 juta dalam tempoh yang sama sebelumnya kerana boikot berterusan terhadap rangkaian kopi francaisnya Starbucks Malaysia disebabkan konflik Timur Tengah.

 

Hasil turun 28.96 peratus kepada RM599.74 juta daripada RM844.22 juta dalam tempoh yang sama.

 

Kumpulan itu menghentikan pengembangan kedai pada suku tersebut merentas portfolio jenamanya, termasuk rangkaian makanan segera Kenny Rogers Roasters dan Jollibean, pengendali susu soya segar yang diperoleh pada 2012.

 

 

iktisad

 

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, BFood mengaitkan kerugiannya yang semakin meluas kepada 'persepsi pengguna' tentang Starbucks dan sentimen semasa berhubung konflik itu.

 

Bagaimanapun, para pengarah BFood menjangkakan peningkatan beransur-ansur dalam prestasi operasi pada suku keempat. - DagangNews.com