Berjaya Rail sertai MARIC, sasar bangunkan industri kereta api negara | DagangNews Skip to main content

Berjaya Rail sertai MARIC, sasar bangunkan industri kereta api negara

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 18 Julai - Bahagian rel Berjaya Land Bhd, Berjaya Rail Sdn Bhd, sedang meletakkan kedudukannya untuk menambah baik dan membangunkan industri kereta api negara, dengan memberi penekanan kepada projek kereta api berkelajuan tinggi Kuala Lumpur-Singapura (KL-SG HSR).

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan BLand dan ahli lembaga Berjaya Rail, Syed Ali Shahul Hameed berkata, syarikat berhasrat bekerjasama dengan pihak berkepentingan seperti Pertubuhan Industri Rel Malaysia (MARIC).

 

Beliau berkata syarikat itu menyasarkan untuk mewujudkan ekosistem yang teguh di mana syarikat tempatan boleh berkembang maju dan bersaing di peringkat global, khususnya dalam sektor HSR.

 

"Dengan menyertai MARIC, kami menyasarkan untuk bekerjasama rapat dengan peneraju industri, pakar, dan pihak berkepentingan untuk memacu inisiatif yang akan meningkatkan keupayaan tempatan, menggalakkan pemindahan teknologi, dan menyumbang kepada pembangunan keseluruhan industri rel Malaysia," katanya dalam satu kenyataan.

 

 

iktisad
Presiden MARIC, Datuk Dr. Mohd Yusoff (kiri) menyampaikan keahlian kepada Ketua Pegawai Eksekutif Berjaya Rail, Farizul Baharom.

 

 

Berjaya Corporation Bhd, syarikat induk BLand, berkata MARIC dan Berjaya Rail akan bekerjasama untuk memacu kemajuan dalam industri rel, sejajar dengan visi negara untuk menjadi hab rel serantau yang terkemuka.

 

Berjaya Rail telah mengembangkan perniagaannya termasuk pengangkutan dan mengambil bahagian secara aktif dalam Permintaan Maklumat (RFI) yang dikeluarkan oleh MyHSR Corporation Sdn Bhd untuk projek KL-SG HSR.

 

Syarikat itu telah bekerjasama dengan IJM Corp Bhd IJM Construction Sdn Bhd, Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB), dan syarikat kereta api nasional Keretapi Tanah Melayu Bhd (KTMB) untuk membida projek kereta api peluru itu.

 

Rakan kongsi teknikal konsortium itu dilaporkan termasuk Hitachi Rail STS Jepun untuk sistem isyarat, Hyundai Rotem Co. Korea Selatan untuk pembuatan rolling stock, dan DB Engineering & Consulting GmbH, sebuah unit pengendali kereta api Jerman Deutsche Bahn AG.

 

Presiden MARIC Datuk Mohd Yusoff Sulaiman berkata kemasukan Berjaya Rail dalam rangkaiannya mencerminkan komitmen pertubuhan itu untuk memupuk persekitaran kolaboratif yang memberi manfaat kepada semua pihak berkepentingan.

 

Pertubuhan itu terdiri daripada 50 syarikat rel utama yang berdedikasi untuk menubuhkan firma tempatan yang boleh dipercayai, bekerjasama dengan kerajaan bagi membina dan mengekalkan rangkaian kereta api yang selamat dan mampan. - DagangNews.com