BHIC jual 27 juta saham Lumut Naval Shipyard kepada OSB bernilai RM334.73 juta | DagangNews Skip to main content

BHIC jual 27 juta saham Lumut Naval Shipyard kepada OSB bernilai RM334.73 juta

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 4 April - Perstim Industries Sdn Bhd (PISB), anak syarikat milik penuh tidak langsung Boustead Heavy Industries Corporation Bhd (BHIC)  bercadang melupuskan 27,000,001 saham biasa dalam Lumut Naval Shipyard Sdn Bhd (LUNAS) kepada Ocean Sunshine Bhd (OSB) pada harga RM334.73 juta tunai.

 

Dalam makluman di Bursa Malaysia, BHIC berkata cadangan pelupusan itu direka untuk menyokong keputusan kerajaan memastikan projek Kapal Tempur Littoral (LCS) siap.

 

"Pada 29 Mei 2023, BHIC mengumumkan bahawa lembaganya telah mengakui menerima surat daripada Menteri Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) yang menyatakan hasratnya untuk memperoleh, melalui OSB (syarikat milik tidak langsung), 20.8 peratus daripada jumlah kepentingan ekuiti BHIC di LUNAS, yang diadakan melalui PISB.

 

"Syarat cadangan pengambilalihan masih tertakluk kepada rundingan antara pihak," katanya.

 

 

 

 

iktisad

 

 

BHIC berkata inisiatif ini juga merupakan sebahagian daripada penstrukturan semula operasi dan organisasi syarikat, bertujuan untuk menyelaraskan dan menjajarkan semula entiti dalam syarikat dan anak syarikatnya yang berkaitan.

 

Selain itu, ia berkata memperkenalkan pemegang saham strategik baharu, OSB, sejajar dengan rancangan LUNAS untuk meningkatkan perniagaan dan operasinya, khususnya dalam pembinaan, pembaikan dan penyelenggaraan kapal laut dan komersial.

 

"Penstrukturan semula memastikan Lunas dapat menyiapkan pembinaan dan penghantaran LCS kepada Tentera Laut Diraja Malaysia dalam tempoh masa yang dipersetujui, seperti yang ditetapkan dalam kontrak LCS," katanya.

 

Melainkan sebarang keadaan yang tidak dijangka dan tertakluk kepada semua kelulusan berkaitan diperoleh, cadangan itu dijangka siap menjelang suku kedua 2024. - DagangNews.com