Bina Puri peroleh kontrak RM72 juta bagi projek JKR di Mukah, Sarawak | DagangNews Skip to main content

Bina Puri peroleh kontrak RM72 juta bagi projek JKR di Mukah, Sarawak

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 28 Julai - Bina Puri Holdings Bhd telah menerima kontrak bernilai RM72.85 juta daripada Tokoh Ilham Sdn Bhd untuk projek di bawah Jabatan Kerja Raya (JKR) di Mukah, Sarawak.

 

Dalam satu kenyataan media hari ini, kumpulan itu berkata syarikat usaha samanya, Chun Yang Bina Puri (JV) Sdn Bhd telah menerima kontrak tersebut, yang melibatkan kerja subkontrak di Jalan Kampung Medong/Lebrasau/Kampung Klid yang terletak di Daerah Dalat, Mukah.

 

Syarikat pembinaan itu berkata tempoh kontrak adalah 24 bulan dan dijangka siap menjelang suku ketiga 2025.

 

Oleh itu, kumpulan menjangkakan ia akan menyumbang secara positif kepada pendapatan dan aset bersih Bina Puri pada tahun kewangan berakhir 30 Jun 2024 dan seterusnya .

 

Pengarah Eksekutif Kumpulan Bina Puri, Datuk Matthew Tee berkata kumpulan itu telah berada di barisan hadapan dalam menyampaikan projek yang berjaya di seluruh Malaysia, termasuk, sebagai contoh, bangunan ikonik Dewan Undangan Negeri (DUN) Sarawak di Kuching.

 

 

Datuk Matthew Tee
Datuk Matthew Tee

 

 

“Kontrak ini mengesahkan rekod kecemerlangan Bina Puri dalam industri pembinaan, serta komitmen kami untuk menyampaikan hasil berkualiti tinggi dalam setiap projek.

 

“Di samping kami terus menunjukkan kredibiliti dan kepakaran kami merentasi pelbagai projek kritikal, Bina Puri berada pada kedudukan yang baik untuk pertumbuhan dalam segmen pembinaan,” ujar beliau.

 

Melangkah ke hadapan, Bina Puri akan terus membina asas pendapatan berulang yang kukuh, melalui gabungan projek antarabangsa dan tempatan.

 

Antara projek utamanya adalah Puri Residences, pembangunan kediaman bertanah seluas 8.7 hektar di Masai, Johor, dengan 384 unit rumah dua tingkat dan anggaran nilai pembangunan kasar (GDV) RM217 juta.

 

Bina Puri juga terlibat dalam The Valley @ Bentong, Pahang, sebuah pembangunan berasaskan pertanian yang terdiri daripada gabungan ladang dan rumah dengan anggaran GDV sebanyak RM383 juta.

 

Kumpulan itu kini mempunyai buku pesanan sebanyak RM1.5 bilion untuk segmen pembinaan dan hartanahnya

 

Pada waktu penulisan, saham Bina Puri tidak berubah pada 4 sen dengan permodalan pasarannya berjumlah RM134.8 juta.  - DagangNews.com