Brahim’s Food Services: Peneraju utama penyediaan makanan halal untuk syarikat penerbangan terbaik dunia | DagangNews Skip to main content

Brahim’s Food Services: Peneraju utama penyediaan makanan halal untuk syarikat penerbangan terbaik dunia

Sajian oleh Brahim’s Food Services untuk Qatar Airways, syarikat penerbangan nombor satu Skytrax. - Gambar NAIM AZIZ/ DagangNews
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Jun - Terletak di dalam kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA), Brahim’s Food Services Sdn Bhd (BFS) berdiri sebagai bukti cemerlang dalam penyediaan makanan halal dalam penerbangan.

 

Sebagai dapur halal dalam penerbangan terbesar di rantau ini, BFS telah mendapat tempat sebagai penyedia utama perkhidmatan dalam penerbangan kepada 35 syarikat penerbangan antarabangsa, termasuk tujuh syarikat penerbangan terkemuka dunia.

 

Ini termasuk Qatar Airways, Emirates, ANA All Nippon Airways, Cathay Pacific Airways, Japan Airlines, Turkish Airlines, dan EVA Air, yang beroperasi di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur dan Pulau Pinang.

 

 

BACA JUGA: Japan Airlines iktiraf Brahim’s Food Services sebagai `katerer paling ditambah baik di seluruh dunia'

 

Anugerah Syarikat Penerbangan Dunia 2024 yang diadakan baru-baru ini pada Isnin, 24 Jun di Fairmont Windsor Park yang ikonik berhampiran Lapangan Terbang Heathrow London mengesahkan kecemerlangan rakan-rakan kongsi BFS.

 

Qatar Airways dinamakan sebagai Syarikat Penerbangan Terbaik Dunia, dengan Singapore Airlines dan Emirates masing-masing menduduki tempat kedua dan ketiga (www.worldairlineawards.com | Skytrax).

 

Sepuluh syarikat penerbangan teratas Skytrax adalah, 1 Qatar Airways, 2 Singapore Airlines, 3 Emirates, 4 ANA All Nippon Airways, 5 Cathay Pacific Airways, 6 Japan Airlines, 7 Turkish Airlines, 8 EVA Air, 9 Air France,10 Swiss International Airlines

 

 

brahim's

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Brahim’s Food Services, Mohd Fadhli Abdul Rahman berkata dengan bangganya tujuh daripada syarikat penerbangan tersebut disediakan oleh BFS iaitu:

1 Qatar Airways

2 Emirates

3 ANA All Nippon Airways

4 Cathay Pacific Airways

5 Japan Airlines

6 Turkish Airlines

7 EVA Air

 

BFS tidak menyediakan makanan untuk Singapore Airlines kerana syarikat penerbangan ini membuat dua kali penyediaan makanan ‘double caters’ daripada Lapangan Terbang Changi. Syarikat penerbangan Air France dan Swiss Air pula tidak mendarat di KLIA.

 

“Pengiktirafan ini adalah saat yang membanggakan bagi semua warga kerja di Brahim’s Food Services. Ini mengukuhkan lagi kedudukan kami sebagai pemain utama dalam pasaran penyediaan makanan halal dalam penerbangan global,” kata beliau.

 

Catat untung RM12 juta FY2023

BFS adalah anak syarikat kepada syarikat induknya, Brahim’s Holdings Berhad (BHB). Walaupun menghadapi cabaran, termasuk kehilangan perniagaan Malaysian Airlines (MAS), BFS mencatatkan keuntungan kira-kira 12 juta untuk tahun kewangan berakhir 2023, menurut Dato’ Seri Ibrahim Hj Ahmad, Pengerusi Eksekutif Brahim’s Holdings Berhad.

 

Ini dilaporkan semasa AGM BHB pada Jumaat 28 Jun 2024.

 

 

Dato’ Seri Ibrahim Hj Ahmad
               Dato’ Seri Ibrahim Hj Ahmad

 

 

“Kejayaan kewangan ini menunjukkan ketahanan dan model perniagaan yang kukuh dalam kumpulan syarikat Brahim’s”, tambah beliau lagi.

 

Reputasi BFS sebagai penyedia makanan halal dalam penerbangan terbesar di rantau ini adalah wajar, dengan dapur canggihnya yang meliputi kira-kira 60,000 meter persegi.

 

Kemudahan besar ini, yang dikendalikan oleh lebih 550 pekerja berdedikasi, beroperasi sepanjang masa, mampu menghasilkan sehingga 60,000 hidangan setiap hari, mengikut standard halal dan juga memastikan kualiti dan keselamatan tertinggi dalam penyediaan makanan, menjadikan BFS nama yang dipercayai dalam industri ini.

 

Di tengah-tengah kejayaan BFS adalah misinya yang tidak berbelah bagi: Memperkaya Makanan dan Perkhidmatan Halal. Misi ini mendorong syarikat untuk terus berinovasi dan memperbaiki tawarannya, memastikan setiap hidangan yang disajikan bukan sahaja memenuhi tetapi juga melebihi jangkaan pelanggan mereka yang pelbagai.

 

Melalui usaha sama dengan badan-badan pensijilan halal tempatan dan antarabangsa, BFS kekal di barisan hadapan sektor makanan halal, menerajui penyelesaian yang sesuai dengan pasaran serantau dan global.

 

 

brahim's

 

 

Impak BFS melangkaui pengalaman dalam penerbangan

Pendekatan inovatif syarikat terhadap penyelesaian makanan halal adalah mercu tanda kecemerlangan, menetapkan penanda aras untuk kualiti dan keaslian.

 

Melangkah ke hadapan, BFS akan memperluaskan ufuknya, membina pelanggan baru dan berpotensi sambil mengekalkan nilai teras integriti, inovasi, dan kepuasan pelanggan.

 

 

brahim's

 

brahim's

 

 

Kesimpulannya, Brahim’s Food Services Sdn Bhd lebih daripada sekadar perkhidmatan katering; ia adalah simbol kecemerlangan dan dedikasi dalam industri makanan halal.

 

Skala operasi yang mengagumkan, digabungkan dengan komitmen yang tidak berbelah bahagi terhadap kualiti dan inovasi, memastikan ia akan terus menerajui penyediaan makanan halal dalam penerbangan untuk tahun-tahun akan datang, melayani bukan sahaja syarikat penerbangan terbaik dunia, Qatar Airways tetapi juga syarikat penerbangan terkemuka lain yang diiktiraf di peringkat global - DagangNews.com