Buku Ibadah Haji terbitan UPM dilancarkan | DagangNews Skip to main content

Buku Ibadah Haji terbitan UPM dilancarkan

Senator Idris Ahmad (kanan) menerima buku ibadah Haji terbitan UPM daripada Prof. Dr. Mohd. Roslan Sulaiman hari ini. - Gambar UPM

 


SERDANG 28 SeptMenteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Idris Ahmad melancarkan buku “Ibadah Haji dan Umrah: Persekitaran, Risiko Penyakit dan Penjagaan Kesihatan di Tanah Suci” yang diterbitkan oleh Universiti Putra Malaysia (UPM).

 

Senator Idris dalam ucapannya berkata, buku kompilasi itu memberi fokus kepada persekitaran di Tanah Suci, pemakanan, risiko, komplikasi, jenis rawatan dan langkah pencegahan yang perlu diambil oleh para jemaah agar sentiasa berada dalam keadaan sihat sepanjang mengerjakan ibadah haji dan umrah.

 

“Dengan adanya buku ini dapat dibaca dengan umum untuk memantapkan pengetahuan mengenai kesihatan diri, mengetahui jenis penyakit serta rawatan dan kandungan buku bermanfaat dalam bidang agama bergabung dengan ilmu kesihatan diri,” katanya dalam satu majlis di sini hari ini.

 

Sementara itu, Naib Canselor UPM, Prof. Dr. Mohd. Roslan Sulaiman berkata, UPM sentiasa memberi ruang serta peluang kepada semua ahli akademik dan staf pentadbiran termasuklah kumpulan pelajarnya untuk menghasilkan buku-buku dengan menonjolkan kepelbagaian genre dan fokus mengikut kepakaran yang diterajui oleh UPM.

 

“Saya berharap semoga ramai lagi penulis dalam kalangan warga UPM yang menghasilkan buku yang berkualiti untuk memenuhi pengetahuan pembaca serta menerajui peranan menyebar luas kesarjanaan kepada masyarakat di negara ini,” katanya.

 

Selain itu, penulis Buku “Ibadah Haji dan Umrah: Persekitaran, Risiko Penyakit dan Penjagaan Kesihatan di Tanah Suci” adalah dari UPM, Universiti Sains Malaysia (USM) dan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA).

 

Penerbitan buku yang julung kali itu memberi fokus tentang Rukun Islam Ke-5 yang wajib dilaksanakan bagi individu yang berkemampuan manakala umrah adalah menziarahi Baitullah al-Haram pada bila-bila masa untuk melaksanakan ibadat tertentu dengan syarat-syarat yang tertentu. – DagangNews.com