Bulan Mac catat aliran masuk dana asing RM6.6 bilion - tertinggi dalam tempoh 19 bulan | DagangNews Skip to main content

Bulan Mac catat aliran masuk dana asing RM6.6 bilion - tertinggi dalam tempoh 19 bulan

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 11 April - Pelabur asing kekal sebagai pembeli bersih sekuriti hutang Malaysia untuk bulan ketiga berturut-turut pada Mac iaitu sebanyak RM6.6 bilion, mencatatkan aliran masuk terbesarnya sejak Ogos 2021, menurut Kenanga Research.

 

Firma penyelidikan itu berkata, aliran masuk yang lebih besar tersebut didorong oleh peningkatan yang lebih besar dalam pegangan Sekuriti Kerajaan Malaysia (MGS) dan Terbitan Pelaburan Kerajaan (GII), serta aliran masuk pulangan untuk Bil Perbendaharaan Islam Malaysia (MITB).

 

Ia terdiri seperti berikut:

  • MGS (RM4.4b; Feb: RM4.0b):
    saham pegangan asing meningkat kepada paras tertinggi tujuh bulan (36.0%; Feb: 34.5%).

  • GII (RM2.2b; Feb: RM1.0b):
    saham pegangan asing mengenepi lebih tinggi (9.0%; Feb: 8.7%).

  • MITB (RM1.2b; Feb: -RM0.4b):
    bahagian pegangan asing meningkat kepada 9.1% (Feb: 6.6%).

 

Kenanga berkata, jumlah pegangan hutang asing meningkat (RM258.2b; Feb: RM251.5b), dengan bahagiannya kepada jumlah hutang terkumpul meningkat (13.5%; Feb: 13.2%) ke paras tertinggi enam bulan.

 

Menurutnya, pPasaran bon domestik mungkin mendapat manfaat daripada pelabur asing yang ingin mempelbagaikan portfolio jauh dari AS dan Eropah, di tengah-tengah masalah kewangan, dan ke dalam aset Pasaran Baru Muncul untuk mendapatkan hasil yang lebih tinggi.

 

"Di sebalik krisis perbankan, sentimen risiko global nampaknya bertambah baik, mungkin disebabkan jangkaan bahawa Fed AS akan melengkapkan kitaran pengetatannya tidak lama lagi dan mungkin mengurangkan kadar pada akhir tahun ini," katanya.

 

Bagi pasaran ekuiti, pelabur asing kekal sebagai penjual bersih untuk bulan ketujuh berturut-turut pada Mac, di mana aliran keluar asing meningkat kepada paras tertinggi tiga bulan (-RM1.3b; Feb: -RM0.2b), tetapi menurun menjelang akhir bulan.

 

Secara keseluruhan, pasaran modal merekodkan aliran masuk bersih terbesar dalam tempoh tujuh bulan (RM5.3b; Feb: RM4.1b) di mana aliran masuk bon untuk bertahan pada 2Q23 apabila Fed menghampiri penghujung kitaran pendakiannya.

 

"Permintaan asing untuk bon domestik mungkin kekal pada April dan 2Q23, apabila pelabur mencari hasil yang lebih tinggi dalam bon Pasaran Baru Muncul, dan harga pasaran pada akhir kenaikan Fed dengan potensi pemotongan kadar pada 2H23.  - DagangNews.com