Bumi Armada JV dengan Uniper UK teroka peruntukan penyimpanan karbon di United Kingdom | DagangNews Skip to main content

Bumi Armada JV dengan Uniper UK teroka peruntukan penyimpanan karbon di United Kingdom

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 25 Julai - Usaha sama (JV) Bumi Armada Bhd Bluestreak CO2 Ltd telah bekerjasama dengan Uniper (UK) Ltd yang berpangkalan di Düsseldorf untuk meneroka pelaksanaan kemudahan penyimpanan cecair karbon dioksida (CO2) terapung terapung dan penyelesaian pembawa cecair CO2.

 

Bluestreak CO2 Ltd, sebuah syarikat JV 50:50 antara Bumi Armada dan Navigator Holdings Ltd, telah ditubuhkan pada Jun 2023 untuk menyediakan penyelesaian perkapalan dan suntikan CO2 di UK.

 

MOU itu bertujuan menyokong matlamat penyahkarbonan kerajaan UK untuk sektor tenaga menjelang 2030, dan memudahkan eksport CO2 daripada cadangan projek penangkapan karbon bijirin Uniper di Isle of Grain, UK.

 

“Pihak dalam MOU menjangkakan Bluestreak CO2, dengan memanfaatkan kepakaran dan pengalaman Bumi Armada dan Navigator Gas, boleh mereka bentuk, dan akhirnya melaksanakan, rantaian nilai CO2 yang komprehensif,” katanya.

 

Rantaian nilai akan termasuk kapal tangki ulang-alik CO2 cecair yang direka untuk memuatkan dan menghantar sama ada kepada unit karbon dan simpanan terapung atau unit karbon terapung, simpanan dan suntikan.

 

Sistem yang dicadangkan itu dijangka mengangkut CO2 cecair, menyediakan keupayaan penyimpanan penimbal sebelum CO2 disuntik ke dalam akuifer simpanan luar pesisir atau takungan minyak dan gas yang habis. Proses itu akan melibatkan suntikan terkawal, pengawasan dan pengurusan lokasi storan kekal.

 

 

bumiarmada

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bumi Armada Gary Christenson berkata pemain industri memerlukan "pendekatan bersepadu untuk mempercepatkan pengurangan pelepasan GHG secara global".

 

“Kami, bersama Navigator Gas, teruja bekerjasama dengan Uniper untuk mereka bentuk dan, akhirnya, berusaha melaksanakan penyelesaian yang mampan dan berskala bagi menangkap dan menyimpan pelepasan karbon mereka.

 

"Kami akan terus menyampaikan penyelesaian karbon rendah yang inovatif sebagai komitmen kami untuk menyahkarbonkan pelepasan GHG,” kata Gary.

 

Pengerusi Uniper UK Mike Lockett berkata kerjasama itu akan memainkan peranan penting dalam membantu ia mengenal pasti penyelesaian yang dihantar untuk memindahkan CO2 yang ditangkap dengan selamat daripada bijirin untuk simpanan luar pesisir kekal.

 

"Penyelesaian pengangkutan CO2 yang fleksibel diperlukan untuk menyahkarbonkan proses perindustrian yang penting, yang tidak berdekatan dengan saluran paip dan lokasi penyimpanan dasar laut dan akan menjadi kritikal untuk membolehkan projek bukan saluran paip pertama seperti Grain Carbon Capture beroperasi," kata Lockett. - DagangNews.com