Bursa Malaysia anjur pertandingan Bursa IDEA bagi pupuk kemahiran penyelidikan terhadap landskap kewangan | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia anjur pertandingan Bursa IDEA bagi pupuk kemahiran penyelidikan terhadap landskap kewangan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 9 Okt - Bursa Malaysia Berhad anjur Pertandingan Penyelidikan Analisis Ekuiti Mendalam Bursa (Bursa IDEA) bagi merangsang minat dan memupuk kemahiran penyelidikan, sambil menggalakkan pemahaman yang lebih mendalam tentang landskap kewangan dalam kalangan orang ramai.

 

Pertandingan itu berlangsung bermula 9 Oktober hingga 3 November 2023 dan ia terbuka kepada semua warga Malaysia berusia 18 tahun ke atas dengan hadiah wang tunai RM10,000 kepada pemenang.

 

Bagi pertandingan tersebut, peserta dijemput untuk mengemukakan laporan penyelidikan bertemakan ‘Trend Pasaran dan Analisis Sektor’.

 

Ia boleh merangkumi topik yang berkaitan dengan pasaran ekuiti dan faktor ekonomi yang mungkin mempengaruhi arah aliran pasaran selain penyelidikan tentang trend dan analisis sektor.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, pertandingan itu menyediakan platform kepada penyelidik, penganalisis dan peminat pasaran yang akan datang untuk mempamerkan kehebatan mereka dalam analisis ekuiti dan penulisan laporan.

 

"Ia sejajar dengan usaha Bursa Malaysia dalam memupuk bakat dan memupuk pertumbuhan dalam pasaran modal.

 

"Inisiatif seperti ini mempunyai faedah tambahan untuk mencetuskan penjanaan idea pelaburan, menarik inspirasi daripada perkembangan ekonomi semasa dan kemajuan industri, akhirnya menyuntik daya hidup yang lebih besar ke dalam pasaran," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.


Dalam penyediaan penyerahan kajian, peserta boleh memanfaatkan alatan seperti Bursa Digital Research, laporan Bursa RISE, data Refinitiv, Screener dan kandungan pendidikan lain yang boleh didapati di laman web Bursa Malaysia.

 

Webinar juga akan diadakan semasa tempoh pertandingan untuk membantu peserta yang berminat memahami cara membuat laporan penyelidikan yang baik.

 

Laporan itu akan dinilai oleh panel hakim pakar mengikut kriteria penilaian khusus, yang termasuk metodologi penyelidikan, keselarasan idea dan analisis, struktur serta pembentangan laporan. - DagangNews.com