Bursa Malaysia Derivatives lancar semula kontrak niaga hadapan MGS 5 tahun  | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia Derivatives lancar semula kontrak niaga hadapan MGS 5 tahun 

Oleh ANIS FARHANAH MALEK
anisfarhanah@dagangnews.com

 

KUALA LUMPUR 18 Sept. - Bursa Malaysia Derivatives (BMD) melancarkan semula kontrak niaga hadapan lima tahun Sekuriti Kerajaan Malaysia (FMG5) dengan kaedah penyelesaian yang disemak semula. 

Penyelesaian kontrak FMG5 sebelum ini menggunakan kaedah tunai tetapi kini dihantar secara fizikal. 

Pengerusi BMD dan Ketua Pegawai Eksekutif Bursa Malaysia Berhad (Bursa Malaysia), Datuk Umar Swift berkata, BMD bekerja rapat dengan pihak berkepentingan pasaran utama untuk mewujudkan model penghantaran fizikal yang optimum dan cekap bagi niaga hadapan MGS.

Langkah itu diambil setelah mempertimbangkan risiko penyelesaian cekap dan telus kepada pihak kawal selia. 

“Beberapa perunding industri dan sesi kumpulan fokus dilaksanakan sebelum model terakhir dipersetujui dan diluluskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC). 

“Bagi pemain industri, perubahan kaedah penyelesaian itu penting untuk menambah baik kontrak FMG5 sebagai instrumen pendasar berkesan bagi pemegangan MGS dan menjadi pembuat pasaran, memastikan kecairan (liquidity) dalam produk dengan sebut harga dua hala. 

“Mekanisme tersebut juga sejajar dengan inisiatif pembangunan Jawatankuasa Pasaran Kewangan (FMC) bertujuan menambah baik tembusan pasaran dan kecairan dalam pasaran kewangan domestik di samping mengekalkan pasaran kewangan tempatan,” katanya dalam satu kenyataan hari ini. 

Kaedah yang disemak semula itu berdasarkan model pembayaran tindak balas penghantaran (DVP) yang hampir serupa dengan pemindahan DVP MGS luar kaunter pasaran. 

Bursa Malaysia Derivatives Clearing Berhad bakal memainkan peranan penting sebagai rakan niaga pusat untuk memudahkan penghantaran MGS. 

Dalam pada itu, FMG5 juga akan menjadi pengurusan risiko berguna dan alat pendasar bagi institusi kewangan dalam menguruskan kadar risiko faedah mereka selain menyediakan peluang perdagangan bagi peserta pasaran.

‘Bursa Malaysia akan terus berkolaborasi dengan FMC, SC dan Bank Negara Malaysia (BNM) dalam inisiatif pembangunan pasaran untuk mempercepat dan menambahbaik kecairan dan kemasukan ke dalam pasaran kewangan Malaysia,” tambah Umar. - DagangNews.com