Bursa Malaysia perlu maklum balas orang ramai bagi pindaan REIT, ETF | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia perlu maklum balas orang ramai bagi pindaan REIT, ETF

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 20 Okt - Bursa Malaysia Securities Berhad (Bursa Malaysia) sedang mendapatkan maklum balas orang ramai mengenai cadangan pindaan kepada Pasaran Utama Keperluan Penyenaraian (LR Utama) berhubung amanah pelaburan hartanah tersenarai (REIT) dan dana dagangan bursa (ETF) dengan ciri wakaf (Cadangan Pindaan Wakaf).

 

Bursa dalam satu kenyataan memaklumkan, Cadangan Pindaan Wakaf yang dilaksanakan bertujuan untuk melengkapkan Inisiatif Suruhanjaya Sekuriti Malaysia untuk meluaskan julat pasaran modal Islam produk yang menyokong pembangunan sosioekonomi, kebaikan awam yang lebih besar dan kekayaan pengedaran dalam pasaran modal Malaysia.

 

"Bursa mencadangkan peningkatan pendedahan berikut di bawah LR Utama untuk disenaraikan REIT dan ETF dengan ciri wakaf, iaitu mempertingkatkan keperluan pengumuman segera dengan menghendaki pendedahan tentang perubahan kepada pengaturan wakaf untuk menggalakkan ketelusan yang lebih besar pada kunci tertentu perkara tepat pada masanya.

 

"Kedua, mempertingkatkan kandungan laporan berkala untuk memudahkan akses kepada maklumat yang bermakna dan nilai tambah oleh pemegang unit seperti memerlukan pendedahan tentang pecahan agihan kepada penerima wakaf dan pemegang unit pada asas sementara.

 

"Nama penerima wakaf dan bagaimana pelabur boleh mendapatkan maklumat lanjut mengenai penerima wakaf dan kemajuan inisiatif wakaf setiap tahun dan meningkatkan kandungan penyata pengedaran REIT untuk menyediakan pemegang unit wawasan yang komprehensif tentang hak pengedaran mereka dengan memasukkan jumlah bersih seunit disyorkan untuk diagihkan kepada pemegang unit dan penerima wakaf masing-masing," katanya.

 

Menurutnya, untuk butiran penuh kertas perundingan dan Cadangan Pindaan Wakaf, sila layari: https://www.bursamalaysia.com/regulation/public_consultation.

 

Pihak yang berminat dijemput untuk menghantar komen dan maklum balas mereka selewat-lewatnya pada 30 November 2022. - DagangNews.com