Bursa Malaysia, Remisier Bumiputera lancarkan Indeks Zakat pertama di dunia | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia, Remisier Bumiputera lancarkan Indeks Zakat pertama di dunia

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 15 Julai - Bursa Malaysia Bhd dan Persatuan Remisier Bumiputera Malaysia (PRIBUMI) melancarkan Indeks Zakat PRIBUMI Bursa Malaysia (PBMZI), sebuah indeks baharu yang direka khusus untuk menggalakkan pengiktirafan yang lebih besar terhadap syarikat senaraian awam (PLC) yang memilih menerima pakai amalan zakat korporat.

 

Pengerusi bursa Tan Sri Abdul Wahid Omar berkata, pelancaran Indeks Zakat -- yang pertama di dunia -- bertujuan mengiktiraf penerbit tersenarai yang membayar zakat dan menggalakkan sumbangan zakat yang lebih besar daripada lebih banyak PLC.

 

“Pada masa ini, Indeks Zakat mempunyai 27 juzuk merentasi pelbagai sektor, termasuk perkhidmatan kewangan, utiliti telekomunikasi, harta, perladangan, teknologi, penjagaan kesihatan, pengangkutan, produk pengguna, dan tenaga,” katanya pada sidang media selepas majlis pelancaran Indeks Zakat di sini hari ini.

 

 

 Indeks Zakat PRIBUMI Bursa Malaysia

 

 

Beliau berkata PBMZI menjejaki prestasi 200 syarikat tersenarai teratas di Pasaran Utama Bursa Malaysia yang memenuhi kriteria kelayakan tertentu, iaitu syarikat yang menguntungkan yang membuat sumbangan zakat korporat.

 

“Kemudian, syarikat yang disenarai pendek menjalani saringan rapi bagi memastikan mereka tidak mempunyai kontroversi penting yang diketahui sebelum dianggap layak untuk dimasukkan ke dalam indeks,” jelasnya sambil menambah PLC yang layak ditimbang dalam indeks berdasarkan permodalan pasaran.

 

Abdul Wahid melahirkan keyakinan bilangan juzuk akan meningkat pada masa hadapan.

 

“Kami akan mengadakan semakan separuh tahunan terhadap konstituen PBMZI pada Jun dan Disember. Mudah-mudahan, kita akan mempunyai lebih banyak syarikat yang akan menjadi sebahagian daripadanya dan apabila mereka membayar zakat, mereka akan dimasukkan dalam indeks,” katanya.

 

Beliau menambah idea kerjasama Indeks Zakat PRIBUMI dan Bursa Malaysia tercetus daripada pengiktirafan kedua-dua pihak terhadap potensi kesannya terhadap peningkatan sumbangan syarikat pembayar zakat dalam ekonomi.

 

“Memanfaatkan keupayaan dalaman kami untuk menganalisis dan mengira indeks, Indeks Zakat adalah percubaan pertama kami ke dalam indeks khusus, mengembangkan keupayaan kami untuk menyediakan pelabur alat untuk menjejaki strategi dan mandat pelaburan tertentu,” katanya.

 

Beliau berkata Indeks Zakat sejajar rapat dengan tonggak sosial persekitaran, sosial dan tadbir urus (ESG) dan bergema dengan objektif yang lebih luas Maqasid al-Shariah, yang menggalakkan keadilan sosial dan kesaksamaan ekonomi.

 

“Dengan mengetengahkan syarikat untung yang giat menunaikan kewajipan zakat, Indeks Zakat bertujuan menarik kesedaran sosial pelabur, dengan itu meningkatkan penyertaan pasaran dan mengukuhkan Status Malaysia sebagai hab kewangan Islam global,” tambahnya.

 

Sumbangan zakat daripada 27 PLC yang kini dimasukkan ke dalam Indeks Zakat berjumlah RM233 juta tahun lepas, meningkat daripada RM197 juta pada 2022 dan RM142 juta pada 2021. - DagangNews.com