Bursa Malaysia umum pelantikan Raja Teh Maimunah sebagai Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif | DagangNews Skip to main content

Bursa Malaysia umum pelantikan Raja Teh Maimunah sebagai Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 28 Jun - Bursa Malaysia Berhad mengumumkan pelantikan Raja Teh Maimunah Raja Abdul Aziz sebagai Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif, berkuat kuasa 1 Julai 2024.

 

Pengarah Kepentingan Awam dilantik oleh Menteri Kewangan menurut Seksyen 10(1)(a) Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007.

 

Menurut Bursa, Raja Teh Maimunah membawa lebih 30 tahun pengalaman luas dalam industri perkhidmatan kewangan - meliputi pelaburan, borong, perbankan Islam dan digital.

 

Beliau kini adalah Ketua Pegawai Eksekutif AEON Bank (M) Berhad (dahulunya dikenali sebagai ACS Digital Berhad)
sejak Disember 2022. Beliau juga berkhidmat sebagai Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan Wang Persaraan (Diperbadankan) atau KWAP dan sebagai Pemegang Amanah Amanah Warisan Negara.

 

Raja Teh Maimunah sebelum ini memegang jawatan Ketua Pegawai Eksekutif AmInvestment Bank dan Pengarah Urusan Perbankan Borong, Kumpulan AmBank.

 

Beliau juga pernah berkhidmat sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Hong Leong Islamic Bank Berhad dan Ketua Pegawai Operasi Inovasi Digital dan Perbankan Transaksi di Kumpulan Perbankan Hong Leong.

 

Raja Teh Maimunah pernah berkhidmat sebagai Ketua Pasaran Islam Global di Bursa Malaysia antara 2009 dan 2011, di mana beliau mengetuai penubuhan Bursa Suq Al-Sila’, platform dagangan Komoditi patuh Syariah hujung ke hujung pertama di dunia.

 

Beliau juga pernah memegang jawatan kanan di Kuwait Finance House Malaysia dan Bank Alkhair Bahrain.

 

Pada tahun-tahun awalnya, Raja Teh Maimunah bersama RHB Investment sebagai Ketua Pelaburan Perbankan, dan menghabiskan hampir sedekad di CIMB Investment Bank memfokuskan pada hutang dan ekuiti asal dan jualan ekuiti.

 

Beliau juga pernah berkhidmat di Pengurusan Danaharta Nasional Berhad semasa krisis kewangan Asia.

 

Raja Teh Maimunah merupakan seorang Jurubank Bertauliah (CB), ahli Institut Asia bagi Jurubank Bertauliah (AICB), dan Institut Profesional Kewangan Islam Bertauliah (CIFP). Beliau memegang LLB (Kepujian) dari University of East London, UK, dan Doktor Undang-undang Kehormat dari institusi yang sama.

 

Tan Sri Abdul Wahid Omar, Pengerusi Bursa Malaysia, berkata, “Kami berbesar hati untuk selamat datang Raja Teh Maimunah kembali ke Bursa Malaysia walaupun dalam peranan bukan eksekutif sebagai Pengarah Kepentingan Awam".

 

" Pengalaman Raja Teh Maimunah dalam kewangan Islam dan perbankan digital akan menyumbang secara besar-besaran dalam inovasi dan usaha pertumbuhan kami sebagai bursa pelbagai aset kepada membina pasaran modal Malaysia yang teguh, bertenaga dan inklusif,” kata beliau.

 

Pada 1 Julai 2024, komposisi Lembaga Pengarah Bursa Malaysia adalah seperti berikut:

1. Tan Sri Abdul Wahid Omar
Pengerusi, Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif

2. Datuk Muhamad Umar Swift
Ketua Pegawai Eksekutif, Pengarah Eksekutif Bukan Bebas

3. Dato’ Anad Krishnan Muthusamy
Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif

4. Datin Azlina Mahmad
Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif

5. Tan Sri Abdul Farid Alias
Pengarah Kanan Bebas Bukan Eksekutif

6. Datuk Bazlan Osman
Pengarah Bukan Eksekutif Bebas

7. Encik Syed Ari Azhar Syed Mohamed Adlan
Pengarah Bukan Eksekutif Bebas

8. Puan Tan Ler Chin
Pengarah Bukan Eksekutif Bebas

9. Puan Sharifatu Laila Syed Ali
Pengarah Bukan Eksekutif Bebas

10. Encik Redza Goh
Pengarah Bukan Eksekutif Bebas


11. Raja Teh Maimunah
Pengarah Kepentingan Awam dan Pengarah Bebas Bukan Eksekutif - DagangNews.com