Butiran perjanjian konsesi projek PJD Link adalah di bawah OSA, kena minta kebenaran kerajaan untuk umumkan | DagangNews Skip to main content

Butiran perjanjian konsesi projek PJD Link adalah di bawah OSA, kena minta kebenaran kerajaan untuk umumkan

KUALA LUMPUR 8 Jun - Kerajaan memberitahu Dewan Rakyat bahawa perjanjian konsesi untuk lebuh raya Petaling Jaya Dispersal Link (PJD Link) yang dipertikai adalah diklasifikasikan di bawah Akta Rahsia Rasmi 1972 (OSA).

 

Dalam jawapan bertulis pada hari Rabu, Kementerian Kerja Raya berkata mengikut OSA, kebenaran diperlukan daripada kerajaan dan syarikat konsesi untuk membuat mendedahkan butiran perjanjian itu kepada umum.

 

“Berdasarkan amalan sedia ada, terdapat beberapa perjanjian konsesi yang telah diklasifikasikan semula dan diturunkan, serta boleh dikongsi dengan orang ramai dengan kebenaran kerajaan dan syarikat konsesi.

 

“Bagaimanapun, perjanjian konsesi hanya boleh diakses secara fizikal di Kementerian Kerja Raya pada waktu pejabat,” katanya, menurut laporan The Edge.

 

Kementerian itu menjawab kepada Ahli Parlimen Subang Wong Chen, yang bertanya sama ada kerajaan akan berkongsi secara terbuka butiran perjanjian konsesi PJD Link, atau secara alternatif, membenarkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen akses penuh kepada perjanjian itu.

 

PJD Link telah mendapat tentangan sejak ia diumumkan, dengan pengkritik mengatakan ia akan mengancam beberapa kawasan kejiranan tertua di Petaling Jaya dan memaksa penduduk untuk berpindah.

 

Mereka juga mempersoalkan keperluan untuk satu lagi lebuh raya, mengatakan ia boleh menyebabkan pembaziran sumber dan menaikkan harga hartanah.

 

Pada 6 Jun, syarikat konsesi lebuh raya PJD Link (M) Sdn Bhd mengumumkan bahawa ia telah memperoleh RM922 juta dalam pembiayaan sebagai sebahagian daripada pembiayaan projek itu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: PJD Link peroleh RM922 juta untuk projek lebuhraya Petaling Jaya Dispersal Link

 

Syarikat itu juga menandatangani perjanjian utama dengan MCC Overseas (M) Sdn Bhd (MCC Malaysia) — anak syarikat China Metallurgical Group Corporation, yang merupakan konglomerat kejuruteraan pembinaan yang disenaraikan di bursa saham Shanghai dan Hong Kong — untuk melantik MCC Malaysia sebagai Kontraktor kejuruteraan, perolehan dan pembinaan PJD Link.

 

PJD Link yang dicadangkan ialah lebuh raya empat lorong sepanjang 25.4km yang bermula selepas plaza tol Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE) di Lebuhraya SPRINT, Damansara, dan berakhir di Persimpangan Lebuhraya Bukit Jalil.

 

Ia akan menghubungkan Petaling Jaya Utara, Bandar Utama, Taman Tun Dr Ismail, Pusat Bandar Petaling Jaya, Taman Dato’ Harun, Taman Medan Baru, Taman Sri Manja, Bandar Kinrara, dan Taman Teknologi Bukit Jalil. - DagangNews.com