Cagamas terbit bon, sukuk RM710 juta | DagangNews Skip to main content

Cagamas terbit bon, sukuk RM710 juta

 

 

 

KUALA LUMPUR 19 Jan. - Perbadanan gadai janji Malaysia, Cagamas Berhad mengumumkan penerbitan agregat bernilai RM710 juta merangkumi Kertas Komersial Islamik (ICP) sejumlah RM300 juta dan Kertas Komersial Konvensional (CCP) sebanyak RM300 juta. 

 

Ini juga termasuk Nota Jangka Sederhana Konvensional (CMTN) Setahun RM55 juta dan juga CMTN 3 tahun pada kadar RM55 juta. 

 

Hasil daripada terbitan tersebut akan digunakan untuk membiayai pembelian pembiayaan rumah, pinjaman perumahan dan sewa beli industri daripada sistem kewangan. 

 

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Cagamas, Datuk Chung Chee Leong berkata, kesimpulan kejayaan transaksi menunjukkan keyakinan berterusan terhadap kertas Cagamas. 

 

"Ia juga disokong oleh pasaran bon domestik yang kukuh dan berdaya tahan. 

 

"Kami bersemangat memulakan tahun ini dengan kesimpulan transaksi yang berjaya walaupun berhadapan dengan cabaran daripada peningkatan kes COVID-19. 

 

"Peningkatan kes itu telah menyebabkan pelaksanaan semula Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan Proklamasi Darurat sekali gus mendorong ketidakpastian terhadap harapan pemulihan ekonomi domestik yang kukuh," katanya dalam kenyataan hari ini. 

 

Kedua-dua ICP dan CCP ditetapkan pada harga kompetitif Kadar Tawaran Antara Bank Kuala Lumpur (KLIBOR) 3 bulan yang sepadan, ditolak 2 mata asas atau bersamaan dengan 1.92% pada penetapan KLIBOR pada tarikh ditetapkan. 

 

Ia mewakili 19 mata asas yang tersebar di atas Bil Perbendaharaan Islam Malaysia (MITB) yang sepadan. 

 

CMTN pula ditetapkan pada harga sebaran 37 dan 52 bps di atas Sekuriti Kerajaan Malaysia yang sepadan. - DagangNews.com