Cahya Mata Sarawak unjur prestasi stabil merentas semua segmen perniagaan kumpulan | DagangNews Skip to main content

Cahya Mata Sarawak unjur prestasi stabil merentas semua segmen perniagaan kumpulan

KUALA LUMPUR 27 April - Di tengah-tengah kekaburan dan masalah yang berlaku, Cahya Mata Sarawak Bhd (CMS) berada pada kedudukan yang baik untuk memanfaatkan pemacu utama ekonomi di Sarawak.

 

Pada masa yang sama, pengarah urusan kumpulan Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib, dalam laporan tahunan terbaru kumpulan, berkata kumpulan itu optimistik dengan berhati-hati, memandangkan ramalan pertumbuhan keluaran dalam negara kasar Malaysia oleh Bank Dunia ialah 4% pada 2023.

 

“Ini diperkukuh lagi dengan peningkatan perbelanjaan pembangunan di negara ini yang dijangka melonjakkan segmen pembinaan dan industri berkaitan.

 

“Dengan mengambil kira persekitaran perniagaan secara keseluruhan, kami menjangkakan prestasi stabil di semua bahagian berbanding prospek pertumbuhan ekonomi yang sederhana, perbelanjaan pembangunan dan sentimen perniagaan semasa pada 2023,” tambahnya.

 

 

Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib
Datuk Seri Sulaiman Abdul Rahman Abdul Taib - gambar BERNAMA

 

 

Bagi tahun kewangan 2022 (FY22), CMS melaporkan jumlah hasil sebanyak RM1.01 bilion, peningkatan 24% berbanding RM814.55 juta yang dicatatkan pada FY21.

 

Ini terutamanya disebabkan oleh sumbangan yang lebih tinggi daripada bahagian simen dan penyelenggaraan jalan.

 

Kepentingan tadbir urus yang baik kepada kejayaan sesebuah organisasi tidak boleh dipertikaikan, beliau berkata oleh itu, kumpulan itu kekal komited untuk meningkatkan rangka kerja tadbir urus korporatnya.

 

Sulaiman berkata setelah mengukuhkan akauntabiliti pengurusan dan keupayaan pengurusan risiko CMS, ia dengan pantas melaksanakan pelbagai tindakan, termasuk penyiasatan dan semakan kewangan, untuk mengenal pasti lagi bidang yang memerlukan penambahbaikan. - DagangNews.com