Capital A peroleh bon hasil AS$443 juta untuk kukuhkan kedudukan kewangan dan memacu pertumbuhan AirAsia | DagangNews Skip to main content

Capital A peroleh bon hasil AS$443 juta untuk kukuhkan kedudukan kewangan dan memacu pertumbuhan AirAsia

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 22 Ogos - Capital A Berhad mengumumkan kejayaan menandatangani bon hasil AS$443 juta (RM1.93 bilion) untuk AirAsia, satu langkah kritikal dalam komitmen berterusan untuk mengukuhkan kedudukan kewangannya dan mempercepatkan pertumbuhan perniagaan penerbangannya.

 

Pembiayaan ini mewakili satu peristiwa penting dalam perjalanan AirAsia untuk muncul lebih kukuh dan lebih berdaya tahan berikutan cabaran yang ditimbulkan oleh pandemik global.

 

Dua dana kredit swasta terkemuka, Ares Management Corp dan Indies Capital Partners, akan menyediakan AS$200 juta daripada pembiayaan itu, yang akan digunakan secara strategik untuk mengaktifkan semula pesawat yang didaratkan semasa wabak itu.

 

Baki AS$243 juta yang disediakan oleh pemberi pajak pesawat, akan digunakan untuk membiayai semula liabiliti pajakan sedia ada, mengukuhkan lagi kunci kira-kiranya.

 

 

Tan Sri Tony Fernandes

 

 

Ketua Pegawai Eksekutif Capital A, Tan Sri Tony Fernandes berkata, memperoleh bon hasil sebanyak AS$443 juta ini merupakan satu perkembangan yang monumental bagi syarikat.

 

"Ia mencerminkan keyakinan besar yang dimiliki pelabur terhadap visi dan masa depan kami. Kami menghampiri garisan penamat perjalanan pemulihan pasca pandemik kami dengan kelulusan akan datang dokumen Mesyuarat Agung Luar Biasa kami oleh Bursa Malaysia, selepas itu kami akan melihat kemunculan dua syarikat yang luar biasa iaitu Capital A dan Kumpulan AirAsia — kedua-duanya bebas daripada status PN17.

 

"Lima tahun yang lalu adalah yang paling mencabar kami, tetapi ganjaran untuk pemegang saham kami akan menjadi besar apabila kami memulakan lembaran baharu yang menarik ini," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Bo Lingam, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan AirAsia Aviation Group berkata, “Bon hasil ini tepat pada masanya dalam mengukuhkan kedudukan kewangan dan kecairan AirAsia. Dengan latar belakang permintaan perjalanan yang semakin meningkat, kami akan menggunakan pembiayaan ini untuk mengembangkan dan mengaktifkan semula armada kami dan membiayai semula liabiliti pajakan untuk kunci kira-kira yang lebih teguh.

 

"Kami merancang untuk mengaktifkan semula 10 pesawat pada bulan Oktober, dengan tambahan 15 akan menyusul pada 2025. Dengan inisiatif pengalaman pelanggan yang berterusan dan rangkaian yang berkembang pesat, masa depan AirAsia cerah apabila kami mempercepatkan matlamat kami untuk menjadi syarikat penerbangan terbaik dunia.”

 

Evercore Asia (Singapura) Pte. Ltd. bertindak sebagai penasihat kewangan eksklusif kepada Capital A dalam transaksi ini, bersama penasihat undang-undang antarabangsa A&O Shearman dan penasihat undang-undang tempatan Christopher & Lee Ong. - DagangNews.com