Cara menjadikan SaaS bermanfaat untuk Perniagaan bersaiz Kecil dan Sederhana | DagangNews Skip to main content

Cara menjadikan SaaS bermanfaat untuk Perniagaan bersaiz Kecil dan Sederhana

oleh Gibu Mathew, Naib Presiden & GM APAC Zoho Corporation

TRANSFORMASI digital Asia Tenggara cukup mengagumkan ketika rantau ini bakal mencapai  ekonomi digital yang disasarkan bernilai AS$360 bilion menjelang 2025.

 

Dengan pendigitalan, rantau ini menyaksikan pelbagai trend baharu muncul di tempat kerja daripada cara bekerja hibrid dan jarak jauh, peningkatan kemahiran dan kemahiran semula tenaga kerja, selain kebangkitan guna pakai Perisian sebagai Perkhidmatan atau Software-as-a-Service (SaaS) dalam usaha membina daya tahan dan bersedia untuk kesinambungan perniagaan.

 

Usaha sukar untuk PKS

Tahun ini, rantau Asia Tenggara diunjur mencapai AS$1.89 bilion dari segi hasil SaaS dengan jangkaan kadar pertumbuhan tahunan pada 12%.

 

Pertumbuhan ini menandakan lonjakan menguntungkan bagi vendor teknologi dan mengenengahkan potensi dan minat di dalam platform SaaS apabila merujuk kepada masa hadapan pekerjaan.

 

PKS perlu sedar bahawa terdapat kos tersembunyi pendigitalan, antaranya ialah, kos peningkatan kemahiran dan kemahiran semula kakitangan boleh menjadi sukar dipenuhi oleh banyak perniagaan lebih kecil, mengakibatkan produktiviti lebih perlahan dan pulangan lebih rendah atas pelaburan daripada pelaburan digital.

 

Pada masa sama, satu per tiga atau 150 juta penduduk Asia Tenggara mempunyai akses terhad kepada teknologi, menyukarkan perniagaan untuk mengguna pakai pendigitalan, mengakibatkan pertumbuhan tidak seragam, dengan banyak perniagaan, terutama perusahaan bersaiz kecil dan sederhana (PKS) bergelut, walaupun sebelum keupayaan digital lanjutan seperti pengautomasian wujud.

 

 

zoho

 

 

Dengan bilangan platform SaaS ada di pasaran, peneraju IT di dalam perniagaan pasaran pertengahan juga berdepan cabaran untuk memilih platform tepat bagi kejayaan perniagaan.

 

Pada masa yang sama, cabaran ini ditambah lagi dengan realiti kesukaran untuk menggaji bakat tepat untuk memaksimumkan utiliti platform-platform ini.

 

Cabaran-cabaran ini, mungkin kecil bagi syarikat besar, boleh menjadi masalah besar bagi perniagaan kecil dan sederhana, terutama yang baharu sahaja melabur di dalam digital hanya baru-baru ini.

 

Memudahkan Pendigitalan Dengan Platform Pemasaran Bersepadu

Dengan cabaran-cabaran yang disebut di atas, bagaimanakah perusahaan kecil dan sederhana boleh menikmati penggunaan SaaS, mendigitalkan secukupnya, menerima kesinambungan perniagaan tanpa perlu membina semula perniagaan mereka dari tiada apa-apa?

 

Sebuah platform SaaS yang memastikan kakitangan anda seiring dengan matlamat perniagaan akan memastikan tarikh akhir dalaman dipenuhi serta mencetuskan inspirasi untuk berkolaborasi di tempat kerja, sama ada secara hibrid atau jauh.

 

Pertama, SaaS harus mempunyai proses orientasi berpandu bagi membantu pekerja menyediakan platform untuk mencapai amalan terbaik perisian serta menyesuaikan diri dengan mudah bagi memenuhi keperluan perniagaan tertentu.

 

Sebagai contoh, pasukan pemasaran yang mengguna pakai platform pemasaran bersatu baharu akan dapat menggunakan perisian itu serta-merta dan tidak terharu dengan teknologi dengan proses onboarding yang baik yang dibina ke dalam platform.

 

Ini akan membantu mengurangkan banyak masa latihan yang diperlukan dan masa penggunaan untuk perisian baharu, yang membolehkan perniagaan mendapat manfaat daripada teknologi dalam jangka masa yang lebih singkat.

 

 

parafrasa

 

 

Kedua, syarikat harus mempertimbangkan bagaimana platform 'menyatukan' perniagaan mereka. Adakah mereka mempunyai pandangan menyeluruh dan holistik tentang keseluruhan perniagaan mereka pada skrin tunggal?

 

Walaupun kebanyakan platform akan menampilkan papan pemuka, banyak yang mengakibatkan pemecahan kerja; memaksa orang ke dalam silo dan bukannya menggalakkan usaha kolaboratif.

 

Selaras dengan ini, adakah platform SaaS anda mendayakan analisis data bersepadu, menjejaki perjalanan pelanggan, memberikan cerapan yang boleh diambil tindakan dan menyampaikan pengalaman pelanggan yang direka khusus?

 

Dengan perniagaan digital hari ini yang tersedia pada strim omni-channel, keupayaan untuk mengenal pasti pelanggan sepanjang perjalanan pelanggan mereka adalah penting, bukan sahaja melibatkan mereka dengan komunikasi yang bermakna, tetapi juga peluang untuk memberi inspirasi kepada kesetiaan, memacu hasil dan mencetuskan jualan berulang.

 

Apabila perniagaan boleh memanfaatkan data mereka, mereka boleh membuka kunci keupayaan lanjut termasuk analisis ramalan, analisis kognitif dan kecekapan untuk meramalkan tingkah laku pelanggan masa hadapan dan bertindak dengan jangkaan menggembirakan pelanggan.

 

Sebahagian besar beban kerja ini akan dibantu oleh automasi, yang membolehkan perusahaan menyuntik mesej komunikasi yang betul untuk memacu gelagat pengguna tertentu pada kekerapan kitaran berdasarkan keperluan perniagaan anda.

 

Mampu mengurus perhubungan pelanggan anda dengan lebih baik dalam era digital ini akan menghasilkan keuntungan yang lebih baik dan mendorong pulangan pelaburan yang lebih tinggi pada platform anda.

 

Dengan 79 peratus pemasar di seluruh APAC mengenal pasti automasi pemasaran sebagai pemangkin pertumbuhan seterusnya, perniagaan Asia Tenggara akan mendapat manfaat yang besar untuk melabur dalam teknologi ini hari ini.

 

 

parafrasa

 

Apabila pengguna menjalankan pembelian harian mereka dalam talian, jenama yang didorong oleh data dan mampu menyampaikan pengalaman automatik dan direka khusus akan mempunyai daya tahan dan kegigihan untuk menghadapi sebarang perubahan tingkah laku pengguna.

 

Unified Marketing Platforms sentiasa ada dan perniagaan yang boleh menyelesaikan masalah pelanggan setiap hari boleh mengemudi ketidakpastian dengan lebih baik dan membina hubungan yang lebih mendalam dengan khalayak mereka. - DagangNews.com